Tältkåta

Då var man kåtaägare !!!
Tinde 4 kom med posten idag

Provuppslagning under e.m i Ursvik gick relativt problemfritt men jag förstår nu bättre problematiken med att hitta positionerna för tältspiken.
Spände lite för hårt först.

Har dock ett ess i rockärmen, beskriver så fort jag testat det praktiskt.

Funderar på att beställa en eldspis från Getout för att testa, de är tydligen på väg in i lager igen.

Testtur kanske redan i morrn kväll med barnen...

p.s
Fick ITAB:s katalog igår, funderar på att ta en tur till Surahammar vad det lider, för att prova strl på plats. Kanske är ngn mer som haft samma tanke ? samåkning ?
d.s

/Mattias

Grattis, och välkommen till föreningen Tältkåtans Vänner:)

Jag ser att mittstången till din kåta är gjord av stål. Kan du kolla vad den väger? Jag har ett visst intresse för mittstänger;-)

Raskesven

Raskesven; sa:

Jag ser att mittstången till din kåta är gjord av stål. Kan du kolla vad den väger? Jag har ett visst intresse för mittstänger;-)

Raskesven

Tack för det Raskesven !

Till din fråga

Mittstången är gjord i en Aluminium legering.
1,524gram tung, diameter i bottendelen är ca 42mm.
(Hittade inget skjutmått, så godstjockleken väntar jag med att kommentera).

Det går vid uppslagningen åt minimum 11 tältspik.
Jag vägde dem och det blev 59gram per styck !
Ska surfa runt och leta lättare alternativ,
tips mottages tacksamt.
Stormlinorna ser också onödigt kraftiga ut.
Motsvarande Hillebergs rödvita i tjocklek borde väl räcka ?

Har inte hunnit väga resten av pinalerna men det följde med en hatt samt myggnät till hatten sedan följde ett annat myggnät med som man kan ligga under inne i tältet tänker jag.

Får väl göra en extreme lavvumakeover med vikt före och efter åtgärder.

/Mattias

Hej
Jag köpte nya tältpinnar och linor från Getout. Allt för att minska vikten. Tältlinan rekommenderar jag inte. Den är lite väl kraftig.
mvh
ht

bredviken; sa:
Hej
Jag köpte nya tältpinnar och linor från Getout. Allt för att minska vikten. Tältlinan rekommenderar jag inte. Den är lite väl kraftig.
mvh
ht

Hej, kikade faktiskt på getout igår, vilka valde du
Alu V-form 18 ? eller de lite längre Alu v-form 25 ?, funkar de bra ?

Hej
jag köpte 18 cm. Har inte provat dem ännu. Tog kåtapåsen som den var sista gången.Verkar helt ok. Jag köpte ett set 25 cm för två år sedan till mitt Hillebergstält. De har funkat bra.

Vad var det för extra myggnät som du fick med? Jag måste fixa något till ingången innan sommaren.

mvh
Harald

bredviken; sa:
Hej
jag köpte 18 cm. Har inte provat dem ännu. Tog kåtapåsen som den var sista gången.Verkar helt ok. Jag köpte ett set 25 cm för två år sedan till mitt Hillebergstält. De har funkat bra.

Vad var det för extra myggnät som du fick med? Jag måste fixa något till ingången innan sommaren.

mvh
Harald

Hej,

Ok då kör jag på 18cm också.
På Myggnätspåsen står det
Mosquito net 210*100*180. Det är till för att hänga
ovanför sig inne i kåtan. Verkar vara en std produkt av nåt slag.

--------------------------------
Jag roade mig igår med att väga alla ingående delar som följde med i påsen, håll tillgodo.

Tinde 4 från Bisontelt
---------------------------------
Kåta duk (utan stormlinor) 2735g
Stormlinor (11st*3m) 178g
Stor tältpåse 160g
Tältspik, 22st 1308g
Påse till tältspik 15g
Kåtastång, aluminium 1524g
Stångpåse 42g
Regnhatt (utan linor) 86g
Linor regnhatt, (8st*3m) 112g
Mygghatt (utan linor) 47g
Linor mygghatt (7st*3m) 84g
Mosquitonet (210*100*180) 131g
---------------------------------
Totalvikt från leverantör: 6422g

Jag bedömer att det relativt lätt går att
minska vikten med runt ett kg genom att byta
tältspik och linor, samt lätta påsarna.

/Mattias

Raskesven; sa:

Raskesven

Inte för att frågan var ställd till mig, men jag tar mig friheten att svara ändå:

Alustången till dessa kåtor är 6-delad där toppdelen är 22,5mm yd godstjocklek 2,75mm, del 2: yd=28mm, godstjocklek=1,8mm, del 3:yd=31mm godstjocklek=1,8mm, del 4: yd=35,5mm godstjocklek=2,0mm, del5: yd=38,8mm godstjocklek=1,5mm, del6, bottendelen: yd=42mm godstjocklek=1,5mm. Alla delarna träs ihop i varandra i packat skick till en tub på 42x600mm.

Stålstången är i konstruktionen som en vanlig tältpinne, dvs samma dia hela vägen, men med infasning i ena änden så den går att trä in i nästa del, alla delar sitter ihop med ett långt gummiband. Måtten är: 5-delad, yd=25mm, infasning=22,5x80mm, godstjocklek=1mm. Hopplockad blir den till ett paket på ca 80x650mm, vikt ca 2,3kg

Mittstänger

Tack för all info om mittstänger!

Ursprungliga mittstången till min kåta, Tåpp Jakt 5, var c.a. 27 mm i diameter med 1 mm tjockt aluminiumgods. Stången 230 cm hög, uppdelad i fem lika långa delar. Upplevde den stången lite klen, i synnerhet i koningarna, skarvarna. Har knäckts i andra och tredje skarven nerifrån.

Jag har nu två varianter som jag tror blir en bra lösning. Har skaffat den alu-mittstång som är till den större Tåpp 7, och kapat den till 230 cm i fem lika långa delar. Den stången är 35 mm i diameter med alugodset 1,5 mm. Känns väldigt stabil jämfört med den tunnare.

För att testa en annan variant har jag tagit en Tåpp 5 stång, sågat av de smala ändarna och koningen (skarvarna vid koningen är svaga punkten), tagit 20 cm långa stålrör, 25 mm i diameter och knappt 1 mm tjockt gods, och skjutit in dem 10 cm i aluröret, popnitat det hela. Verkar också starkt. Bägge stängerna väger knappt 1300 gram styck.

Raskesven

Tinde 4

Hej,

Har slagit upp kåtan en gång till nu och
skärskådat sömmarna och det är inte Hillebergkvalitet... Måste sy om en söm i nederkanten ca 10cm inte imponerande. Tror inte man ska ligga på kalfjället med den...
Har bytt linor, skurit bort remmar som satt under kåtan tre st. Fattar inte vad de var till de möttes i centrum av kåtan, kunde inte börja elda med dem där så det blev kniven. Bytte även tältspiken från stål till alu.
Vikten minskade till 4987gram vilket är 1435gram lättare än när jag startade (6422gram).

Raskesven hur ser den där eldspisen ut isärplockad ?
Skulle vara kul att se hur de har konstruerat den.
Rostfritt ?, godstjocklek ?

/Mattias

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg