Tältkåta

Vad sägs om en Kåtaträff?

Läste tidigare i tråden att intresse fanns men jag fattade aldrig om det blev av. Har en polare i Trosa som också har en kåta och en Skånevän som snart köper en kåta.

Vi snackade om att dra ihop en träff under våren.

Tänk att få kika på alla lösningar och suga i sig en massa tips och ideer...

Vad sägs?

Låter väl som ett trevligt initiativ!

Dock så är jag lite för bekväm för att uppskatta när det går under -10 ;)
Det GÅR och fungerar, men är lite mer 'överlevnad' än njutning ..

Men blire nått lite längre fram på vårkanten så hojta till så kan man se om man får med familjen!

Då drar vi, 3 Kåta-tältare, till Skåne i helgen och frossar i sevärdheter, matlagning och tältning...

Men det går fler tåg...

Öppen eld i kåtan...

Efter helgens kåtasovande i Skåne är jag förbryllad. Använde mig av Tentipis Safari 9 b/p med golv (öppet i ett V vid dörren) samt dito eldspis (Hekla 30).

Förutsättningarna fre kväll, runt 0 grader, dimma och fuktigt (kåtan rest i ca 3 tim) tänder inne och det ryker som det ska. Bra och torr barrved, fullt öppet i toppen samt 1 och 2 inluftar öppnade (prövade mig fram). Ett jäkla drag rakt upp men röken lägger sig utmed väggarna och det ger sig inte.... Låter elden falna och somnar.

Likadant på lördagen men nu är det klart, torrt, några minus och torr björkved. Samma visa. Bra drag rakt upp men trots detta stiger/suger det inte ur röken utmed väggarna. Väggarna är torra en meter upp men fuktiga nertill.

Jag blir lite besviken på mig själv eftersom jag anser mig bemästra elden fullgott men här går jag bet...

Några lösningar, tips eller teorier?!?!?!

Tack på förhand!

Har nu kollat runt på nätet och det enda jag kan tänka mig är att röken inte är tillräckligt varm och därför inte stiger. Detta trots att kall luft släpps in utmed golvet och det är varmt/mer varmt en dryg meter upp.

Ska väl tillägga att röken gick aldrig lägre än 80 cm från marken men det är alldeles för långt ner...

Ahhh, det stör mig att jag inte fattar hur jag ska göra.

Vad har Ni andra för erfarenheter?

;)

Sannorlikt hade du för dåligt med luft till elden så syrebehovet togs via rökhålet. Då blir det rök inne i tältet. Minska takhålet till dess att röken stiger uppåt, vid behov släpp in mer luft till elden, nertill.
Vingarna på tippin var till för att kunna reglera rökutsläppsriktningen. Alltid på läsidan där det suger.
go tur

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg