Tältfråga

Har varit på gång en stund med att söka tält, både till fjäll och skärgårdspaddling. Behöver ett självstående tält med andra ord.
Trilladde över Marmot Limelight resp. Vapor men tji kanaler och inner och yttertälten är inte kopplade
Hur jag än letar så förefaller det som att bara Hilleberg har kanaler och kopplade tält. Är det verkligen så. Har ni något fiffigt förslag

Inte bara Hilleberg utan nordiska tält generellt sett.

Dock så är det nog svårt att hitta billiga kupolvarianter.
Norska Helsport har någon billigare variant som säljs av XXL men just nu verkar den vara slut och endast Reinsfjell Superlite, som inte är så billig, finns i lager.

finns många men du måste kanske söka dig utanför svenska shoppar också.

kolla www.ultralightoutdoorgear.co.uk tex

terra nova har med sammankopplade dukar med bågen utanför.
helsport trolltind har kanaler och utan absider som måste spännas ut.
exped har väl ett flertal liknande också.

undvik amerikanska

Hej Lasse!

Har alltid kört självstående sedan de kom ut. Mitt Fjällräven blev efter många år ersatt av Hilleberg Tarra. Dyrt, visst men går att pruta ned. Väger lite mer men jag och frugan är mycket nöjd. Ett fantastiskt fint kvalitetstält som om man räknar nätter ändå blir ekonomiskt. Vi har sedan vi köpte det för några år sedan tillbringat varje år flera veckor varje år i det. Väger lite mer men tryggheten, kvalitén och komforten är hög. Finns många tält till lägre pris och bra funktionalitet men jag tror inget tält slår Tarra i stabilitet. Gäller det vikt som högsta prioritet så finns många andra att välja på. Gäller det komfort och trygghet i rejäl blåst så vinner Tarra.

Exped har självstagande tält

Deras Orion-tält (har vunnit många priser) är helt självstagande samt att inner- och yttertält är sammankopplade:

https://www.youtube.com/watch?v=S7xLaZo5laY

Säljs av de större friluftsbutikerna.

Har ett Venus II - tält som också är sammankopplat (dock ej självstagande).
Mkt lätt att sätta upp samt att demontera.

/Anders

Tarptent

Jag rekommenderar verkligen Tarptent ( jag har 2 st) men de flesta av dom kräver åtminstone 4 pinnar - en i varje hörn.

En liten fundering

Många, speciellt de som tältar i skärgården, önskar ett "självstagande" tält, vilket översätts till "kupoltält". Jag förstår frågan/önskemålet, men är det inte så att alla tält måste förankras så de inte blåser bort, om vinden blir lite kraftig och man inte har rejält med "ballast" inne i tältet?
Vad jag funderar på, är om inte massor av tält som behöver 1-2, eller t.o.m. fler, tältpinnar för att spänna ut absiden/absiderna, i praktiken är lika "självstagande" som de som inte har absider som behöver spännas ut.
Om vi t.ex. tar Exped Orion och Exped Venus, så anses Orion vara "självstagande" men inte Venus. Varför? Enda skillnaden är att Orion ger bättre spänn på tältet inkl. absider utan tältpinnar, men med 2 tältpinnar på Venus absider så blir det lika "självstagande"/fristående som Orion utan pinnar, dessutom fäst i marken. Och även utan några pinnar så kan Venus bli OK utspänt - förutom för absiderna som hänger slappa, men som kan häktas upp.

Alltså: Glömmer man inte ofta behovet av förankring till mark mht. till vind när man talar om "självstagande" tält? Om tältet faktiskt ändå måste förankras på några punkter så blir ju "självstagande" mindre viktigt (men är ett plus).

Som sagt: Bara en liten (teoretisk) fundering.

.

på självstagande tält behöver absiderna spännas ut, på fristående inte. finns ingen absid på kupoltältet så är det också fristående. så har jag förstått det som.

Tack för alla tips, hjärnan går på högvarv.
Mina tankar brukar alltid återvända till ursprunget för att sedan gå ut i periferin. För se vad det blir
Återigen tack för alla tips

Till Oldtimer och Calexio om kupoltält,
självstagande, geodesiska tält och andra namn som finns. Det som är speciellt med dessa är att de står för sig själv utan någon förankring. Det går att vända tältet uppochner och skaka ur det. Flytta det uppspänt till en bättre plats. En dag där det definitivt inte blir en blåsig natt så behöver det inte behövas några pinnar i backen alls. Osäker, ja men slå fast nån enstaka då. Absid har väl i stort sätt alla sådana tält också. Vissa, några få behöver stadga just absiderna som exempelvis HB Tarra med pinnar, inte linor. I snöförhållanden är ett starkt sådant tält bättre än ett tält med ett antal bågar längs efter. Tunneltältets nackdelar är också att ett dåligt förankrar tält zaggar ihop och måste eftersträckas. Enkelheten att sätta upp ett tunneltält tror jag upplevs enklare än de med korslagda stänger. Antagligen en vanesak.
Ett sk. kupoltält som sätts upp i fjällmiljö eller annan blåsig miljö ska givetvis förankras med stormlinor för säkerhets skull. Enkel camping i lugnare miljö behöver dock inte det.
Själv har jag varit med om att ångra plats efter tältet är uppsatt och då är det bara ta tag i det och flytta det några meter. Sedan in med grejorna.
I Sverige är tunneltälten marknadsledande och det är mycket fina tält med sina fördelar. En fördel är oftast lite större absid och lite mindre vikt.

vet inte vad du svarar på mbatikopio, men jag redogjorde bara att självstagande och fristående inte är samma typ av tält. båda är kupol men ändå olika.

en del har tre stänger varav den trejde spänner ut en absid ö
(fristående)

en del har en kort pinne i taket men som behöver spännas ut med markpinne eller sten (ej fristående men självstagande)

en del (som mitt helsport) har två bågar och ingen absid (fristående)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skogis tältfråga Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg