Tältfråga

vet inte vad du svarar på mbatikopio, men jag redogjorde bara att självstagande och fristående inte är samma typ av tält. båda är kupol men ändå olika.

en del har tre stänger varav den trejde spänner ut en absid ö
(fristående)

en del har en kort pinne i taket men som behöver spännas ut med markpinne eller sten (ej fristående men självstagande)

en del (som mitt helsport) har två bågar och ingen absid (fristående)

Bra beskrivning tycker jag. Vill bara knyta an till mitt inlägg ovan och förtydliga, att i citatet ovan angivna självstagande tält är ju fristående vad gäller sovutrymmet/innertältet, men vill man få till absiderna så måste man se till att dra ut dem - vilket bör vara enkelt fixat även på klippor. Det var anledningen till att jag tog upp min fundering om vad man egentligen behöver och hur det kravet ska formuleras.

Bra beskrivning tycker jag. Vill bara knyta an till mitt inlägg ovan och förtydliga, att i citatet ovan angivna självstagande tält är ju fristående vad gäller sovutrymmet/innertältet, men vill man få till absiderna så måste man se till att dra ut dem - vilket bör vara enkelt fixat även på klippor. Det var anledningen till att jag tog upp min fundering om vad man egentligen behöver och hur det kravet ska formuleras.

Jo så är det nog. Precis som jag skrev. Och även att de modernare tält, kanske kalla dem hybridtält, där exempelvis HB Tarra har en utsträckt form med den stora absidens fördel, till priset av fyra markpinnar vinner din fördel.
Det är nog viktigt att för en oerfaren tältköpare berätta hela sanningen och lägga egna färgade synpunkter år sidan.

Jag personligen växte upp på 60 talet med mor och fars gammel tälta
Gifte mig med ett Fjällräven under högst romantiska förhållanden
Skiljde mig mig med ett lättfotatat partytält under mun vilda ungdom.
Har nu pensionerat mig mig med mitt Tarra.
Efter vandring och vi landar på fjällrävarnas basstationer så är det skönt att inse att man lever fortfarande som gubbjävel!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skogis tältfråga Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg