Tälta i skåne=omöjligt

...Robert Henlein skrev en gång att An armed society is a polite one. ....
Visst, och kommunism leder till en rättvis och effektiv fördelning av samhällets resurser.

Problemet är ju att folk gör vad de tror sig ha rätt till. Plockar du fram en bössa för att avhysa en campare från din gräsmatta så är den naturliga fortsättningen att han plockar fram sin bössa, eftersom han i sina ögon "har rätt" att vara där. Vad har du då uppnått med ditt vapen?

Nä, den främsta effekten av mer vapen är fler konfliker med vapen inblandade.
 
Den som olagligen sätter upp en skylt skall lagsökas i vanlig ordning. Men korrekta skyltar om nyplantering skall oxså respekteras. Pratar vi om skogsnyplantering så pratar vi om att nyplanteringen kan behöva upp till en en dekad på sig och då kommer skyltarna att se gamla ut.
Eftersom jag själv en gång för länge sen fick en nyplantering nersprungen, vet jag att alla skyltar respekteras inte, att tala med några markägare men inte med alla gör inte ett idrottsarrangemang på annans mark mer legalt och utan informationsutbyte kan det gå helt fel. De tre helt förlorade åren i tillväxt kunde ingen ge mig åter. Min respekt för den idrottsformen kom av sig efter den upplevelsen eftersom ingen erkände sig ansvarig.
Ryggradslöshet verkade vara en korrekt beskrivning av de s k ledarna.

Jag kan förstå hur du känner dig... Min morfar var inte glad och upprörd efter att man hade haft ett scoutläger i närheten av hans mark. Det hade varit någon kontroll på hans mark under en av scouternas vandringar och några scouter tyckte att det var roligt att slå av toppskotten på några år gamla julgransplantor med en gren. Efter att gruppen av scouter hade passerat saknade närmare 200 julgranar toppskottet. Det hände för ganska många år sedan men man jag kan fortfarande se hur han stelar till och hatet bara lyser när man nämner ordet scout i hans närhet. Året innan på ett annat scoutläger i området hade andra scouter roat sig med att kastat stora stenar på granstammar i hans skog. Skadade barken på en del träd som han blev tvungen att fälla senare till vintern för att de inte ska drabbas av röta. Man bör även nämna att min morfar inte har fått någon ersättning för de skador som orsakats.

Det har hänt några gånger efteråt att andra scouter har frågat om de får tälta eller utnyttja min morfars mark men det blir ett nej direkt. Misstänker då att de tycker att han är en sur gammal gubbe som inte fattar något...

/Stellan
 
Visst, och kommunism leder till en rättvis och effektiv fördelning av samhällets resurser.

Problemet är ju att folk gör vad de tror sig ha rätt till. Plockar du fram en bössa för att avhysa en campare från din gräsmatta så är den naturliga fortsättningen att han plockar fram sin bössa, eftersom han i sina ögon "har rätt" att vara där. Vad har du då uppnått med ditt vapen?

Nä, den främsta effekten av mer vapen är fler konfliker med vapen inblandade.

David du missar poängen, det handlar om att kunna umgås, helst utan eskalering.
 
Allemansrätt

Som jag nämnde, så är det just makt det handlar om och den kan utövas på olika sätt

- Verbal makt är att snacka mycket och skriva långa förklaringar och på så sätt glida ifrån ämnet .

Om man är trevlig snäll och hjälpsam så är man välkommen att beträda privat mark.

Förr lyfte man på kepsen när "fint" folk passerade längs vägen.

Den attityden tycks fortfarande finnas kvar?

Om alla läste vad Allemansrätten säger (och lagen) så behöver inga problem uppstå!

(I reklamfilmer ler man alltid, måste vi göra det i skogen också?)
 
Ett av de grövsta brotten mot regler och lagar som jag bevittnat var ett gäng grabbar som trodde att trädfällning ingick i allemansrätten. Inte nog med att de skulle fälla ett träd, de ville ha trädet som ved, trots att det var helt grönt. Till råga på allt var detta på en campingplats...
 
Tälta i skåne=omöjligt, ja dom gör sitt bästa för att det ska vara det i alla fall!!

Var ute och cyklade med min sambo under midsommarhelgen. När vi passerade smygehuk ringde vi campingen i Ystad, som vi tänkt sova på. Plats för ett tält? Javisst, inga problem sa dom. Förresten, hur gamla är ni? Jaha, nä, då får ni inte bo här, vi har 25 års-gräns i helgen! Vad ska man då göra? Bara massa åkermark därikring på kartan, så vi cyklade till Snogeholm istället, och missade stämpelstället i Ystad.
Man kan ju bli irriterad för mindre...

Ang. allemansrätten så tänker jag mig man nästan kan sammanfatta den i att du får vistas på någon annans mark, om du inte på något sätt stör eller förstör för markägaren. Vare sig friden eller ekonomiska intressen.

Ska vi dra skräckexempel så var det värsta jag varit med om när vi fick ett hundratal björkar skalade från näver upp till två meters höjd, men det var nog ren stöld och inget missförstånd...
 
Senast ändrad:
David du missar poängen, det handlar om att kunna umgås, helst utan eskalering.


Då förstår jag inte vad citatet om att "ett beväpnat samhälle är ett artigt samhälle" hade där att göra - eftersom det bygger på tanken på att folk skulle bli artigare/mer omtänksamma just om de visste att konsekvenserna kunde bli allvarliga.
Att skrämma folk till laglydnad föutsätter att de hela tiden agerar rationellt, vilket ju knappast är fallet.
Tydliga regler, empati och tolerans funkar bra mycket bättre än (ett förtäckt) hot om våld för att kunna samsas med folk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fågelkvitter Tips på tältplats i Stockholmsområdet Naturområden 12
Ulan65 Tälta runt Göteborg Naturområden 3
NaturRasmus Tälta vid Sundsbyleden, Tjörn Naturområden 4
RävBodil Tälta kring Västerås? Naturområden 1
chappe92 Tälta som motorcykelburen i Stockholmstrakten Naturområden 2
Silver Fang Tälta, fiska och bada i Stockholm Naturområden 5
AlltidRedo Vandra + Tälta Skåne helg i oktober Naturområden 4
Vindskydd Tälta på Galterö i Göteborgs södra skärgård Naturområden 2
Bomaye Tälta på väg till norge Naturområden 1
ErikEklund Söker område att tälta i norr om Skåne Naturområden 3
norrbjorn88 Tälta en helg STHLMs län Naturområden 2
AnteÅ Tälta runt Sundsvall Naturområden 0
Mr. O Tälta i Göteborgs skärgård Naturområden 5
dajo70 Tälta i skogen i närheten av Stockholm Naturområden 27
zeppelingirl bra ställen att tälta på blidö? Naturområden 0
A_lena Tillåtet att tälta på Huvudskär? Naturområden 1
Michel.B Är det OK att sova i naturreservat som man inte får tälta i? Naturområden 97
CollectingMLP Tälta Omkring Gbgsområdet? Naturområden 5
turbo100 Campa i mellandagarna i Småland/skåne/blekinge Naturområden 4
100826 Bockeboda strövområde, skåne. Naturområden 3
100826 Kullaberg i Skåne Naturområden 2
100826 Häckeberga i skåne=Dåligt Naturområden 5
Friluftsnomad Ett mini Alaska i Skåne Naturområden 8
alven Vildmarkskänsla i Skåne? Naturområden 16
100826 Skåne rockar fett! Naturområden 26

Liknande trådar