Tälta i skåne=omöjligt

Allemansrätten

är en sedvanerätt att få passera andras marker på sätt som inte stör. Är hela min mark en nyplantering får du allt vackert välja en annan väg. Markägaren är suverän. Att fråga är aldrig fel.

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-08-21 kl 07:44]
 

Guest

Gäst
Re: Re: Skylteländet!

nermander; sa:
johankse; sa:
När det däremot gäller tältförbuds skyltar så har jag som markägare rätt att sätta upp en dylik och rätt att se till att så efterlevs. Orsaken är givetvis dåliga erfarenheter av tidigare campare...

Har du?

http://www.environ.se/dokument/friluft/alleman/stangsel/stangsel.htm

Läs vidare under rubriken "Det finns undantag"!
http://www.environ.se/dokument/friluft/alleman/stangsel/stangsel.htm#undantag
[Ändrat av puide 2002-08-21 kl 09:30]
 
Tyvärr...

Nordesjo; sa:
Hur tänker "folk"?
"Nja, det kommer nog någon städare och tar upp den här förpackningen om jag lägger den här".

Tyvärr är det nog precis så folk från många Europeiska länder tänker. Och i många fall, i deras hemländer, så kommer det just människor som städar efter dem.

Åkte igenom Portugal 1995 och slogs av den otroligt fula och tråkiga synen med plastpåsar hängandes i vart och vartannat träd, utmed vägarna. Folk slängde sonika ut allt möjligt skräp på vägarna. Glasflaskor, blöjor, matrester, skräppåsar ALLT. Portugiserna är, jämfört med många andra västerländer i Europa relativt fattiga och har inte råd, som t.ex. Tyskarna att anställa människor att städa efter dem.

Även vi Svenskar slänger skräp utmed våra vägar. Men inte alls i så stor utsträckning som i Portugal.

Har varit på ett antal olika evenamng, företrädesvis motorevenemang i Tyskland och Holland. Och varje gång ser det ut som ett slagfält av skräp bara för att folk är så nonchalanta att de inte ens orkar gå 20 m till närmsta papperskorg.

Varför gör de så? Den enda förklaringen jag kan tänka mig är för att de VET att någon städar efter dem och kanske också för att de inte vill ta jobben ifrån dessa människor. Vad vet jag?

Alla människor tar med sig delar av sitt sätt att leva hemma när de reser utomlands, även vi svenskar. Tyvärr är det nog så även med våra turister, vilket kan vara en förklaring (som ingalunda är acceptabel) till varför de gör som de gör.

I ärlighetens namn är det nu inte bara turister som skräpar ner ut i vår natur utan även medborgare i vårt eget land.

Frågan är om inte mycket går att stävja med utbildning och information!?? På något sätt måste vi trots allt lösa detta problem. Om vi, tillsammans, INTE lyckas med detta så riskerar vi, snabbare än vi anar, att gå miste om denna rätt.

det vi KAN göra är att engagera oss i våra barn/ungdomar. Ta med dem ut i naturen. Ju yngre de är desto bättre.

Vidare kan vi också påverka våra beslutsfattare att tillräckligt med resurser erbjuds skolorna så att de bibehåller den relativt goda utbildningsnivå som faktiskt fanns när jag gick i skolan (som inte var allt för länge sedan). Nu är jag inte i detalj insatt i hur utbildningsplanerna ser ut för våra yngsta barn. Men när jag gick i skolan så fanns tid att traska ut i skogen och titta/undersöka växter och djur. Vidare hade vi relativt ingående utbildning på vad allemansrätten innebar. Vad man fick göra och vad man INTE fick göra. Och, viktigast av allt, att man skulle vara rädd om vår natur.

Detta är bara några tankar från min sida! Jag förstår, självklart, de markägare som har dåliga erfarenheter av campare. Om det dessutom går så långt att man blir hotad till livet borde ju bara den händelsen resultera i polisanmälan med påföljande stor utredning. Det är ju, som bekant ett mycket allvarligt brott. Men för alla Er andra som "bara" blir störda och som måste ut och städa efter vandalerna är det ju inte lika lätt.

Samtidigt så får ju ni markägare inte missbruka skyltning. Bara för att några beter sig dumt skall inte vi andra straffas. Det är ena aspekten på det. Den andra är att Ni de fakto begår ett lagbrott, likväl som dem som missbrukar allemansrätten.

Eftersom det kan vara svårt, kanske mycket svårt, för alla markägare att hålla koll på att folk sköter sig på deras marker så är kanske det bästa om var och en av oss tar vårt ansvar och hjälper till att hålla ordning uti vår natur. Dvs. våga ställ krav när ni ser att någon gör fel. Engagera Er och tag kontakt med markägaren, som sedan kanske tar hjälp från polis om nödvändigt.

Mvh!
// Niklas
 
Re: Allemansrätten

johankse; sa:
är en sedvanerätt att få passera andras marker på sätt som inte stör. Är hela min mark en nyplantering får du allt vackert välja en annan väg. Markägaren är suverän. Att fråga är aldrig fel.

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-08-21 kl 07:44]

Allemansrätten innebär mer än så. Den innebär även att jag får plocka bär, samt tälta. Självklart kan jag ekj tälta på åkermark, precis utanför hus och dylikt. Men i skogen kan du inte hindra mig (på laglig väg).

Med andra ord. Markägaren är ej suverän. På samma sätt som markägaren ej äger eventuella oljefyndigheter som råkar ligga i backen.

mvh Christian
 
Allemansskyldigheterna

borde det heta.
Är skogen en nyplantering så får du inte tälta där heller.... Tyvärr har jag sett tältningar direkt intill tomter, "Jomen vi var ju utanför häcken..." Inom synhåll från fast bebyggelse.....Inom hägn är det förbjudet att tälta, ett stort antal spår av tältplatser inom vilt och nyplanteringshägn har jag desvärr ävenså noterat. På fornminnen är det inte tillåtet att tälta, likafullt har en bekannt till mig varje sommar ett stort antal campare på fredade fornminnen, försedda med Länstyrelsens skyltar som inte respekteras eller hans och Försvarsmaktens gokända bommar.... Allmäningar och i uppvuxen skog må man tälta enstaka natt i utan att lämna spår...Buller är definitivt ett spår, förutom sopor och slarviga eldstäder... Fler tält en 2-3 är grupptältning och innebär krav på markägarens tillstånd...
Men tältare som istället för fredliga kontakter söker strid med "Allemansrätten" i ryggen är nog inte välkomna någonstans framledes...
Situationen i Sverige kan lätt bli som utomlands att man har tillstånd röra sig på vägarna och inte utanför dem! I naturvårdsområden blir det endast ett begränsat antal som släpps in med guide.... Jag tror inte att vi vill ha det så här, men så är det dessvärre i många länder...Så var rädd om människorna, naturen och varandra.
När jag bodde i Mellanöstern var det mycket lätt att utmed vägarna hitta de sceniska platserna, de liknade mer än andra soptippar dessvärre....
Gruv och oljedrift har tyvärr inte markägare något med att göra enligt våra märkliga lagar. Förhoppningsvis kan vi framledes hålla oss till tältning enstaka natt.
Ett annant otyg utgör båtbrukare som förtöjer vid andras bryggor och hälsar välkommen med att säga: "Här är redan fullt!" Så gör inte båtfolk!

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-08-21 kl 12:36]
 
Re: Re: Allemansrätten

chralm; sa:
Med andra ord. Markägaren är ej suverän. På samma sätt som markägaren ej äger eventuella oljefyndigheter som råkar ligga i backen.

Det står ju t.o.m. på sidan där att om markägaren hindrar allämänhetens tillgång till områden där allemansrätten gäller så bryter han mot lagen. Om han har stängsel som behövs för att hålla djur inne kan han vara tvungen att fixa genomgångar i stängslet där det går stigar etc.

Sen anser ju jag att sunt förnuft behöver användas vid skyltning. Står det "Tillträde förbjudet" på en skylt mitt ute i skogen tror jag många struntar i den, står det däremot "Tillträde undanbedes, känslig vegetation" så tror jag däremot att folk respekterar den lite mer.
 
För två veckor sedan passerade jag och några vänner renvaktarstugan vid Kåtokjåkka. Tydligen har ett antal fjällvandrare ansett det legitimt att lämna sitt skräp där, vilket inneburit att fåglar spridit ut "vandringsrelaterade" sopor runt om. Det är för sorgligt att inte människor, fastän de befinner sig i ett så skyddsvärt område som Sarek, inte kan ta hand om sin skit. Där är det ju heller knappast den lokala bygdens "raggare" som sprider tomma ölburkar, utan så kallade initierade fjällvandrare. Skärpning!!
För övrigt kan jag som före detta Norrbottning som idag lever i den skånska förskingringen hålla med om att antalet förbudsskyltar vad gäller tältning känns oerhört stressande när man är ute. Beter man sig dock bara korrekt, är trevlig och öppen brukar det dock lösa sig smidigt, vilket även tidigare inlägg intygat. Om man däremot direkt läser lagen i ansiktet på vederbörande markägare och ber honom "dra" med sina skyltar är nog risken stor att klyftan mellan honom och de naturidkande människorna vidgas. Sunt förnuft kommer man ofta långt med!

/Dave
 
Vem äger marken

Markägare vilket skitsnack!

All privat mark är från början STULEN av någon som tagit sig rätten att bestämma över ett område. (våld, krig,makt etc.)

Det verkar som om markägarna tar lagen i egna händer och på så sätt skapar motsättningar.

Egenmäktigt förfarande (vilket är straffbart) har tydligen markägare ingen susning om vad det är för något!

Dem skapar sina egna lagar och sätter upp skyltar efter eget godtycke!

Jag kan plocka fram tusentals exempel!

Hur ska vi någonsin få fred på denna jord?

Kom med konstruktiva förslag!
 
Det är fn ganska klart vem som äger marken, fråga skattemyndigheten, de för registret, ett av dem.

Med lagom "vi kräver" attityd kommer vi snabbare att gå från nuvarande liberala lagtillämpning på nyttjande till en ensning med EU. Trist och onödigt.
Med efterlevnad av Allemansskyldigheterna är det givetvis sannorlikare att vi får behålla nuvarande regelsystem, men i andra änden är det hur vi beter oss som avgör.
Min granne som inte bara är utsatt för fårsvinn, olaglig jakt samt vedtjuveri har givetvis en mindre förlåtande attityd än min granne på andra sidan som bara har en villatomt.

Själv har jag vaknat upp med grupptältning inne på tomten och glad hänvisning till Allemansrätten, sorry men så funkar det inte. Inte ens i drömmen.

Eftersom jag slår min bivac nästan varje vecka någonstans i Skåne måste jag korrigera TS, det går visst att slå tält i Skåne, men man måste lämna asfalten, vara lite diskret. Vi har ofta slagit läger på lämpliga strandallmäningar och aldrig haft bekymmer, kan det bero på attityden?
 
Markägare vilket skitsnack!

All privat mark är från början STULEN av någon som tagit sig rätten att bestämma över ett område. (våld, krig,makt etc.)

Det verkar som om markägarna tar lagen i egna händer och på så sätt skapar motsättningar.

Egenmäktigt förfarande (vilket är straffbart) har tydligen markägare ingen susning om vad det är för något!

Dem skapar sina egna lagar och sätter upp skyltar efter eget godtycke!

Jag kan plocka fram tusentals exempel!

Hur ska vi någonsin få fred på denna jord?

Kom med konstruktiva förslag!

Eftersom jag under flera år arbetat för FN vet jag att Area disputes, oftast tillgångarna i området, är en av grundorsakerna till konflikter. Sen må det gå från fiske, vatten till olja.

De som följer reglerna både legala ägare, stater, företag och individer samt kommunicerar brukar inte skjuta på varandra, men är man vårdslös är det lätt att saker och ting eskalerar och glider ur kontroll. Det här har vi sett med osmidiga tjänstemän, rädda gränsvakter, oroliga politiker ja t o m galningar i position. Jag har kamrater som besökt vildkampargäng på marken och blivit bortjagade av beväpnade i fridstörargruppen.
Som jag ser det krävs det alltid minst två för att det skall bli bråk.

Den som olagligen sätter upp en skylt skall lagsökas i vanlig ordning. Men korrekta skyltar om nyplantering skall oxså respekteras. Pratar vi om skogsnyplantering så pratar vi om att nyplanteringen kan behöva upp till en en dekad på sig och då kommer skyltarna att se gamla ut.
Eftersom jag själv en gång för länge sen fick en nyplantering nersprungen, vet jag att alla skyltar respekteras inte, att tala med några markägare men inte med alla gör inte ett idrottsarrangemang på annans mark mer legalt och utan informationsutbyte kan det gå helt fel. De tre helt förlorade åren i tillväxt kunde ingen ge mig åter. Min respekt för den idrottsformen kom av sig efter den upplevelsen eftersom ingen erkände sig ansvarig.
Ryggradslöshet verkade vara en korrekt beskrivning av de s k ledarna.

F n bor jag nära ett fågelträsk. Antalet bilförare som brutit terrängkörningslagen för att få ett kryss till är avsevärt. Jag har även hittat tältare på min tomt. Det är tämligen klart vad de här två grupperna sysslat med.
Grövst var det en gång när vi kom hem från en tripp och fann främlingar som var inne på tomten och skördade valnötter.
Nötter är särskilt reglerat i sedvanerätten, upp till tummen medan man passerar.
Regler är till för alla att följa. Jag är tämligen säker på att jag kan oxså plocka fram fler än tusen exempel på egenmäktigt förfarande. Strömtjuvnad, om än ur förfintligt uttag blir till stöld när sladden sätts i.
Alla de som inte låter stoppa sig av stängda grindar till tomter, av låsta dörrar och fönster utan utsträcker sin allemannsrätt till privat egendom, dagligen. Bidrar ju oxså till att det kommer att skyltas och stängas mer. Den här byn är full med grannsamverkansskyltar av sorgliga orsaker.

Fred på jorden kan vi få om vi uppför oss ordentligt mot varandra. Robert Henlein skrev en gång att An armed society is a polite one. Ingen rusar, skränar eller väcker ont blod om priset är tillräckligt högt. Men förhoppningsvis går det att klara av det här på andra sätt med, bara vijan och respekten för andra finns där.
Som fotothure2 uttrycker sig förmodar jag att han saknar respekt för en hel del medmänniskor, trist men inte ovanligt.
Var vänlig, artig och gå tyst men förvänta dig bråk är ett gammalt klokt talesätt. Fotothure2 ger all anledning att granska honom ordentligt, nu och i morgon.

Det enda konstruktiva förslaget som jag kan komma med är att respektera varandra, lyssna på sakskäl, skita i illigala skyltar, men vara absolut säkra på att det är just det vi gör.
Står inte vägen på vägverkets karta över allmänna och enskilda vägar, är där trots prickstig på grönsaksbladet två hjulspår, med bom och skylt privat väg, då är det sannorlikt just det tills dess du tagit reda på fakta. Själv har jag med vägverkets karta i hand fått en och annan att låsa bommen i öppet läge samt ta ner privata skyltar, i bästa vänskapliga anda. Som så mycket annat här i världen beror det mest på hur vi beter oss mot varandra.

Det lär kosta mindre muskler att le än att vara sur i minen, tänk på det oxså.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fågelkvitter Tips på tältplats i Stockholmsområdet Naturområden 12
Ulan65 Tälta runt Göteborg Naturområden 3
NaturRasmus Tälta vid Sundsbyleden, Tjörn Naturområden 4
RävBodil Tälta kring Västerås? Naturområden 1
chappe92 Tälta som motorcykelburen i Stockholmstrakten Naturområden 2
Silver Fang Tälta, fiska och bada i Stockholm Naturområden 5
AlltidRedo Vandra + Tälta Skåne helg i oktober Naturområden 4
Vindskydd Tälta på Galterö i Göteborgs södra skärgård Naturområden 2
Bomaye Tälta på väg till norge Naturområden 1
ErikEklund Söker område att tälta i norr om Skåne Naturområden 3
norrbjorn88 Tälta en helg STHLMs län Naturområden 2
AnteÅ Tälta runt Sundsvall Naturområden 0
Mr. O Tälta i Göteborgs skärgård Naturområden 5
dajo70 Tälta i skogen i närheten av Stockholm Naturområden 27
zeppelingirl bra ställen att tälta på blidö? Naturområden 0
A_lena Tillåtet att tälta på Huvudskär? Naturområden 1
Michel.B Är det OK att sova i naturreservat som man inte får tälta i? Naturområden 97
CollectingMLP Tälta Omkring Gbgsområdet? Naturområden 5
turbo100 Campa i mellandagarna i Småland/skåne/blekinge Naturområden 4
100826 Bockeboda strövområde, skåne. Naturområden 3
100826 Kullaberg i Skåne Naturområden 2
100826 Häckeberga i skåne=Dåligt Naturområden 5
Friluftsnomad Ett mini Alaska i Skåne Naturområden 8
alven Vildmarkskänsla i Skåne? Naturområden 16
100826 Skåne rockar fett! Naturområden 26

Liknande trådar