Tält till Sarek 2014

Hej allihop.

I Augusti i år så är en Sarek tur planerad vilket ses fram emot starkt. Som det ser ut så är det tänkt att jag ska ta mig från Kvikkjokk till Nikkaluokta efter en toppfärd av Kebnekaise. Då denna tur kommer ta lite längre tid än vanligt så måste jag skala ner min packvikt.
Problemet är att jag för tillfället är student och även om jag skulle vilja så verkar lättvikts tunneltälten för långt bort ekonomiskt tänkt.

Så nu är frågan, hur ser möjligheterna ut att ta denna vandringen med det Everest kupoltält jag har liggande hemma med tanke på de vindbyar som ändå finns där uppe på kalfjället?

Tack i förhand!

/ Rickard

Ett kupoltält är väl mer stabilt än ett tunneltält, inte mindre? Om du är orolig för starka vindar så brukar det inte vara några problem att hitta relativt skyddade tältplatser bredvid videsnår, i små sänkor osv.

Men det är svårt att säga något utan att veta vilken tältmodell du har.

Hej Anle

Skrev lite fel, jag har ett McKinley Nevada 3 kupoltält.

Det jag tänkt på var att det inte direkt är utformat efter starkare vindbyar pga av det regnskydd som man fäster över tältet.

Men det var i alla fall bra nyheter. Så behöver man inte oroa sig så mycket:)

Jag har själv kört Everesttält på en vandring när jag var ny på fjället, idag har jag andra tält. Visst går det, men som anle sa så bör du kanske tänka på vart du slår upp det. Är kanske smart också att ha en plan ifall tältet nu skulle blåsa sönder? Kan bli en jobbig pannbensmarsch om du har otur ;)

Nu skriver du inte vilken planerad färdväg du har, men om du är orolig för tältets hållbarhet kanske det är en bra idé att hålla sig någorlunda i närheten av Padjelanta ifall du skulle bli tvungen att bo i stuga. Allt beror ju på vilka förhållanden du möter.

Ett rätt billigt tälttips är ju annars Bergans Compact light, väger 2.5 kg. Är antagligen inte i klass med Hillebergs liknande men för 2500:- är priset inte särskilt farligt. Har dock inte själv använt det men kan tänka mig att det borde vara mer optimerat för fjällen än vad Everestss prylar är.

EDIT: Compact light är ju ett tvåmanstält, så du kan ju få bra mycket lättare enmansgrejer. Men det är skönt med lite extra utrymme på en lång tur.

Då du verkar tänkt att vandra Kungsleden från Kvikkjokk-Singi och sedan vidare mot Nikkaloukta (?) kan du skala ner vikten genom att utnyttja de möjligheter som finns att köpa bränsle (gas el T-röd) och proviant i STF stugor och fjällstationer som du passerar på vägen.

Det kan säkert fungera. Dom dyra stabila tälten är ju gjorda för kalfjäll, vintertid. Så om du väljer tältplats med omsorg och förankrar tältet väl skulle jag tro att det är helt OK, precis som med ett dyrt ultralätt tält. Såna tål ju inte heller så mycket. Med reservation för att jag inte vet hur tältet ser ut...

Det västa som kan hända är ju att tältet blåser sönder, men det är ju knappast något man dör av sommartid, det är mest väldigt obekvämt och jobbigt. Ta med lagningstejp, lite extra snören och pinnar och en eller två rörsumpar som man kan trä över knäckta tältstänger. Lim och nål och tråd.

Hej allihop.

I Augusti i år så är en Sarek tur planerad vilket ses fram emot starkt. Som det ser ut så är det tänkt att jag ska ta mig från Kvikkjokk till Nikkaluokta efter en toppfärd av Kebnekaise. Då denna tur kommer ta lite längre tid än vanligt så måste jag skala ner min packvikt.
Problemet är att jag för tillfället är student och även om jag skulle vilja så verkar lättvikts tunneltälten för långt bort ekonomiskt tänkt.

Så nu är frågan, hur ser möjligheterna ut att ta denna vandringen med det Everest kupoltält jag har liggande hemma med tanke på de vindbyar som ändå finns där uppe på kalfjället?

Tack i förhand!

/ Rickard

Låna ett bättre tält annars? Du kan få låna ett bergans compact 2 av mig om du vill, finns i Stockholm

jag anser att tältet är ett av de viktigaste saker man kan ha med sig på vandring. visst, man kan göra en bivack osv men att kunna stänga ute dåligt väder har inte bara en fysisk effekt utan också en psykologisk effekt. att gå upp flera gånger under en natt för att försöka stadga upp ett tält som håller på att blåsa sönder är inte roligt. så jag hade försökt köpa ett bättre, antingen begagnat eller kolla efter ngt prisvärt. bergans är säkerligen bra som nämnts.

Instämmer i att tältet är bland det viktigaste man har med sig. Ett kvalitetstält, typ Hilleberg, håller mycket länge och har dessutom ett högt andrahandsvärde. Begagnat kan vara ett bra köp, även om priserna även då är höga. Har du prövat att annonsera under Köpes på Utsidans Prylmarknad? Du kan ju ha lite tålamod, vi är ju bara i januari!

Hälsn Pelle

+1 på det som Jonas och Per skriver. Förstår att det är svårt att som student att få råd med vissa utgifter. Jag är själv student och vände och vred på varendra krona tills jag hade råd med bra grejer. Men vill du ha en bra upplevelse så är vissa basprylar av kvalité helt nödvändiga enligt mig. Du kommer inte dö på sommarfjället om tältet havererar, men många är dem vars intresse dör efter en kass tur.

Ett bra tält behöver inte kosts skjortan. Kika på Bergans t ex eller outnorth.se som har ett eget tält av bra kvalité.

...går ju att inte att förutspå vad som händer om just du drabbas av kombinationen oväder, kyla och sönderblåst tält. Men visst är risken för allvarlig nedkylning lägre på sommaren. Men den är fortfarande reell, och ett bra tält är nog bland det viktigaste om en är långt från urbaniseringens utmaningar :).

//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3
Jjlv Helsport tält- Erfarenheter Fjällvandring 6
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg