Glömmer du moms, tull och frakt?
Om jag går till HMGs hemsida säljer de ett ultramid för 715 dollar. Med en googlad dollarkurs på 9,3 och moms blir det 8312 kr och då har jag inte räknat med någon tull och frakt, Backpackinglight.se tar 8390, det är billigare än vad det skulle kosta att köpa direkt från HMG om man är i Sverige. Att det inte är ett billigt tält är en annan sak.
Betala moms och tull kan man så klart göra om man är lagt åt det hållet. Alla får följa sin moraliska kompass.
Jag såg främst att de tog 9690kr för ett Duplex som Zpacks själva säljer för 599usd. Dagens kurs runt 9.3 ger ett pris på 5570kr plus max 200kr frakt. Så det blir nästan 3000kr för att de gör några klick åt dig. Om man nu inte är väldigt mån om att betala mer till staten.
Sen vill jag förtydliga mina tidigare rekommendationer:
Ultralätta tält, som min rekommendation Duplex, kommer alltid vara en kompromiss för att få ner vikten. Jag rekommenderar inte att ge sig ut i fjällen med ett sånt tält utan att provat många gånger innan och själv avgöra om det är en komfort och säkerhetsnivå man är nöjd med.