Fjällhumlan: är fjällvandring nytt för dig? Är du beredd att sänka komforten rejält i dåligt väder för att bära lätt?
De amerikanske lättviktstälten är (IMO) suveräna i fint väder men det är markant sämre komfort om det blåser hårt, speciellt i Duplex (har använt det både i Jämtland och Sarek). "Problemet" är att det är väldigt olika och individuellt hur och vad man prioriterar som komfort (läger vs bära, fint väder vs sämre väder, osv).
Den andra aspekten är att man (tyvärr) inte vinner något i vikt om man går på sommaren och behöver innertält (myggfritt). Duomid + inner, Trailstar + inner, Ultamid + inner, osv, inget blir speciellt mycket lättare än ett Enan eller liknande. Duplex är det enda myggfria soloalternativet som är märkbart lättare än de lättaste "vanliga" tälten men som sagt antagligen inte acceptabel komfort i mångas ögon.
Cuben? Det är starkt i meningen att det det är helt stumt men det är också en nackdel; all kraft (blåst) överförs direkt till markspiken (utan att duken tar upp något) och det ställer högre krav på förankring. Nötningsbeständigheten är dålig och många tycker därför att Cuben är olämpligt som golvmaterial. Jag har både ryggsäck och tält i Cuben men har inte egen erfarenhet om hur det håller över lång tid.
Angående Duplex och backpackinglight.se har jag för mig att Ken la upp en video på Duplex där han säger att han haft två stycken och båda gått sönder inom 20 dagar eller nåt sånt.
Missförstå mig rätt. Jag älskar lättvikt och luftiga tält men den gemene fjällvandrare verkar inte göra det lika mycket och då kanske man inte ska ge sig ut med en pressening på 130 mils vandring om det inte är ett medvetet och välinformerat beslut. Om det är en medveten prioritering, du har obegränsad budget, och kommer gå nära stugor för det mesta på kalfjällsträckorna, go for it