Det är ju en lång tur du skall ut på, många nätter och dagar i varierande terräng och väder. Jag har ingen erfarenhet av alla tält som nämnts i denna tråd eller en liknande långtur, men kan försöka mig på ett resonemang utifrån de mindre tält jag äger och har erfarenhet av dvs Akto och Nallo2. Enan, Unna, Anjan och HS Ringstind mfl som nämns i tråden har jag inte testat själv. Dubbelväggigt tält (där även myggnätspaneler kan täckas för vid behov då jag starkt ogillar drag) och ett tält där inner- och yttertälten är kopplade och reses samtidigt är däremot inga egenskaper jag kompromissar bort för en vandring i norra delarna av vårt avlånga land, men det är min personliga åsikt.
Hade jag planerat en solovandring på 1-2 veckor där tältet i princip bara skulle vara för övernattning, hade jag tveklöst tagit mitt Akto. Visst är det begränsat innerutrymme speciellt i takhöjd för mig som är 193cm, men jag gör som joanna sittligger när jag fixar och lagar mat etc. Samtidigt uppskattar jag de raka fot-och huvudgavlarna då det har positiv påverkan på ligglängden jämfört med en del liknande modeller med sluttande huvudgavel. Absiden rymmer en 65liters ryggsäck och kängor mm. Kläderna för ombyte har man bredvid sig där innertältet är lite bredare mitt för bågen. Att bli inregnad i Akto är inte kul, men någon dag står man väl ut. Akto som solotält tar liten plats i anspråk vilket underlättar när man letar tältplats speciellt i skogsmark, men har även en låg vindprofil vilket är positivt på kalfjället.
Hade jag däremot planerat en tur där jag vet att jag kommer tillbringa mer mer tid än enbart nätterna i tältet ger Nallo2 en helt annan upplevelse, med gott om plats både för sig själv och sin packning (inkl ryggsäck) inuti innertältet, samt sitthöjd. Med den raka ingången och möjligheten att öppna upp yttertältets huvudgavel ger en trivsam upplevelse i fint väder (till skillnad från en del andra tält med liknande design med ingång på sidan). Men dessa positiva egenskaper kommer ju tyvärr med ett vikt tillägg för Nallo och skall du vandra så långt och så många dagar blir det många kompromisser att göra, och jag har full förståelse för att du vill få ner vikten på din totala packning inom ramen för dina egna preferenser och krav.