I slutet av Augusti ska jag och dottern på nio år vandra 4-5 dagar i Abiskotrakten och jag undersöker vilket tält som kan tänkas passa. Jag tittar på lite olika alternativ: Hilleberg Niak, Anjan 2 (även GT varianten), och Fjällräven Abisko Lite 2 ligger högst på listan nu (jag vill helst inte att det blir mycket tyngre än två kilo). När vi är ute med hela familjen har vi ett Nallo 4 GT vilket är ett mycket bra tält och kanske Nallo 2 också finns med på min lista men för att ha ett i allmänhet mer användbart tält (som också fungerar väl för en ensam vandrare vår-sommar-höst) samt spara lite vikt är jag något böjd åt lättare varianter här. Jag har läst runt lite på trådarna här och det verkar inte vara någon större fara att köra exempelvis Niak eller Anjan ovan trädgränsen någon natt om man är beredd på att det eventuellt kan bli lite dragigt om det blåser mycket. Jag tror att jag är beredd att ta den risken för att få ett tält som är mer praktiskt när man inte tältar just i fjällen (jag bor i Skåne) men jag är intresserad av era synpunkter!
Tält till fjäll med barn
- Trådstartare Henket
- Start datum
Liknande trådar
Liknande trådar
-
-
-
-
-
-
-