Hm ok. Fast vissa värden i den bilden verkar hålla betydligt bättre än andra? Särskilt PU.
PU har många andra nackdelar, så välj inte ett PU-belagt yttertält. De är visserligen billigare, men tyngre, mindre rivstarka och PU-beläggningen åldras och delaminerar förr eller senare, oberoende av hur mycket du använder tältet. Enda anledningen att köpa ett PU-belagt tält är det lägre priset. Är det polyersterväv utåt så är det också mer UV-tåligt, men det är bara relevant om du tänkt ha det uppställt dygnet runt över hela sommaren
(...) Tältar du i fjällen?
Både i fjällen och i andra berg, helst ensam och utanför alla leder. Minst två veckor långa turer - gärna längre. Så mitt 13+ år gamla tält är verkligen beprövat, bl a i 23 m/sekund vind ihop med drivande regn.
(...) Jag är en rätt orolig person. Det jag oroar mig för att det regnar in och min dunsovsäck blir blöt och att jag faktiskt fryser ihjäl 😂 Jag tänkte visserligen bara vara i fjällen på sommaren. Men jag har svårt att bedöma risk.
Detta kan jag relatera till
. Jag är en extrem fryslort, vilket i sig inte är farligt. Men har också lärt mig den hårda vägen att jag är ovanligt känslig för hypotermi och förfrysningsskador.
Min frys-nojja är nästan jämförbar med min eld-nojja, men bägge går ju att hantera. Man får anpassa sin utrustning, bygga sin erfarenhet, och inte ta risker som inte är värda att ta (det finns dock risker som faktiskt
är värda at ta
).
Du lär inte frysa ihjäl i fjällen på sommaren, om du inte har någon extrem otur (och det kan man lika gärna ha i sitt eget vardagsrum). Följer du vandringsleder är den risken i praktiken obefintlig, det dröjer inte farligt länge innan du kan få hjälp eller komma till en fjällstuga.
Ett tält börjar ju inte heller stor-läcka helt plötsligt, utan man får varningstecken med lite harmlöst dropp först. Är det något lokalt kan man lägga regnjackan utanpå sovsäcken, försöka hitta och tejpa det eventuella hålet, etc. Märker man att hela duken börjar släppa igenom vatten, får man kanske omdirigera sin tur till att gå mellan fjällstugor.
Att tänka: "vad är det värsta som kan hända?" brukar vara väldigt lugnande
. OK, din sovsäck blev blöt. Du fryser, men dör inte av det. Du har ju en hel del kläder med dig (som du förhoppningsvis lagt skyddat i någon plastkasse om du märkt att ditt tält läcker).
Hjälper inte det, får man som "det värsta" tända pannlampan (vid behov, mitt på sommaren är det ljust dygnet runt), klä på sig, packa ihop ryggsäcken, ta ner tältet (i den ordningen), och fortsätta traska efter sin tänkta rutt, eller till närmsta fjällstugan. Då håller man sig varm, och när det blivit dag och det slutat regna kan man slå up tältet och hänga sovsäcken på tork. Eller fortsätta gå tills man kommit till en fjällstuga, där det brukar finnas torkrum.
Jobbigt? Ja. Men du dör inte