I vandringslivet finns några hörnstenar, fallerar de får man avbryta och söka ly,min är trasiga skor, ryggsäck, kök, sovplats. Som du förstår har jag upplevt alla dock inte på en och samma tur.
I Gretchells Outdoor Gear Mainainace finns en massavettiga och bra tips på nödreparationer, det är utmärkt. Men att börja med en given chansning på en hörnsten som tält är lite som att ta en säck, spänn fast den och hoppa, trist om det är smutstvätten, det blir ju bara det försöket.
Bättre att ha marginalerna på sin sida så det blir nästan som du förväntat dig från början.
Snålheten bedrar visheten är ett klokt gammalt talesätt. Vid friluftsliv har vi minskat på tryggheterna till tältduk och regnställ istället för tegeltak och tegelväggar med värme innanför.
Börjar man för tveksamt kan man ha slängt pengarna i sjön, förvisso kan man sälja, men en dålig produkt det känns surt, en affär bör var en transaktion där två eller flera blir nöjda.
Billigvaruhusen har gladeligen sålt tält med 180 cm långa innertält och det tycks ha gått bra, men de som finns kvar gör inte om det misstaget.
Även jag är spänd på vad du hittat, men det vore fel att med imperativ driva dig att pröva och eventuellt fallera.
Skilj på festivaltält och tält där du kan vakna utsövd natt efter natt i. Din sömn är värd det.
god tur