olof.silfverdal; sa:Jag behöver hjälp med att hitta ett tåligt och allsidigt tält men jag har svårt att överblicka utbudet på tält och är tacksam för alla råd jag kan få.
Tältet ska användas till:
+ en eller två personer
+ turer i svenska fjällen (kalfjäll, men inte vintertid i första taget)
+ förhoppningsvis en längre resa i tropiskt klimat - bra om det funkar både under torrtid (varma dagar/kalla nätter) respektive regntid (mycket blött, kvavt och gott om mygg)
Med risk för att få hela anti-Hillebergmaffian på mig, säger jag ändå Nallo 2 GT eller 3 GT. Det är en lätt stark väv, inner och yttertält reses samtidigt men innertältet går att häkta av, gott om utrymme för vikten, går med tillbehör att bara resa innertältet (som insektsskydd i varmt väder).
Nackdelarna är ventilationen (som inte är dimensionerad för vinteranvändning) och begränsad sitthöjd i bakändan av tältet.
Det är mycket smaksak och tyckande här men för ditt användningsområde bör ett traditionellt tunneltält vara ett bra val, tycker jag. Självstagande konstruktion är inte nödvändigt för normal vandring och det är mycket bra att kunna slå upp inner och yttertält i en och samma rörelse.
By the way, Hillebergs nya ryggåstält är fortfarande ett ryggåstält med alla dess nackdelar. Även om det är månfunktionellt så klarar det inte stora vindkrafter eller snötryck.