Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur mycket sitthöjd behöver du när du sitter på ditt liggunderlag med sovsäck över. Takhöjden i innertältet bör vara så mycket högre att du kan sitta upp. Minimalistiska tält kallas därför lite elakt fakirtält.
Under en längre tur behöver du förutom sova i tältet ibland torka din tvätt i det samtidigt som du vilar. 2p tält med sitthöjd rekommenderas därför.
Vikten spelar visst roll då du skall lyfta den uppför varje backe.
go tur
Visst spelar vikten roll, men att exempelvis hubba hubba vore för tungt för ändamålet vet jag inte. Smaksak, komfort vs vikt. Skulle aldrig cykla solo på långfärd med ett 1p.
För att svara på bägge senaste inläggen, är jag införstådd att ett tvåmanstält är att föredra framför ett enmanstält, och jag har tittat på tvåmanstält (Hubba Bubba Nx) och faktum är att vikten var förhållandevis låg (~ 1,5 Kg), men det som gör att jag känner tveksamhet är prislappen ~ 4 500 :- =0 !!!
Visst spelar vikten roll, men att exempelvis hubba hubba vore för tungt för ändamålet vet jag inte. Smaksak, komfort vs vikt. Skulle aldrig cykla solo på långfärd med ett 1p.
Förstår ditt resonemang, men även om man inte fyller ett 2p tält själv, kan det inte vara skönt att veta att man kan ha allt man tar med sig in i tältet (förutom cykeln då ) och veta att det ändå finns tillräckligt med plats för en person utan att man behöver raklång med benen ihop och armarna längs sidorna ?
F ö var detta en synnerligen svårknäckt nöt för mitt vidkommande.
Förstår ditt resonemang, men även om man inte fyller ett 2p tält själv, kan det inte vara skönt att veta att man kan ha allt man tar med sig in i tältet (förutom cykeln då ) och veta att det ändå finns tillräckligt med plats för en person utan att man behöver raklång med benen ihop och armarna längs sidorna ?
F ö var detta en synnerligen svårknäckt nöt för mitt vidkommande.
Jag har aldrid sett någon anledning till att inte låta saker ligga kvar i absiden. En anledning att vilja ta med saker in är om man vill stänga ute mygg samtidigt som man rumsterar kring m all packning. Men cykelväskorna är ofta lite smutsiga o därför vill jag ändå inte ha de i innertältet utan tar upp de packpåsar jag vill ta in. Efter några dagar vet man vad man vill ta in och det blir inte mycket grejer alls. Nån gång ibland kan det vara skönt att plocka ur allting ur väskan o städa lite, själv brukar jag passa på att göra det om det är fint väder eller om jag bor inne någon dag. Detta för att slippa bära ett stort 2p tält för de få gångerna jag vill gå igenom all packning.
Det jag brukar ta med in är mediciner, lite mat, vattenflaska, varm tröja, lite böcker/dagbok. Vad mer ska man vilja ta med in? Varför vill man ta med alla sina grejer in i tältet.
Jag har tillsammans m pojkvännen ett 3 p tält, där tycker jag det känns som om vi ska tappa bort varandra, alldeles för stort o jag skulle gärna byta till ett 2p.
För att man inte skall behöva vakna och upptäcka att allt bohag är borta när man vaknat. Därtill har jag har ingen flickvän som kan skydda mig från presumtiva brottslingar .
F ö håller jag med dig i din argumentation om varför man inte bör/skall ta med sig packväskor in i tältet, utan lämna det i absiden.
För att man inte skall behöva vakna och upptäcka att allt bohag är borta när man vaknat. Därtill har jag har ingen flickvän som kan skydda mig från presumtiva brottslingar .
F ö håller jag med dig i din argumentation om varför man inte bör/skall ta med sig packväskor in i tältet, utan lämna det i absiden.
Om du inte packar extremt tungt så kommer din packning få plats i innertält+absid på ett 1p tält. Det är bara om du vill ha all packning i innertältet som du kanske bör ha ett 2p tält. Självklart lämnar jag inte sakerna utanför tältet, även om tältet inte är så stort, så det är inte ett tillräckligt argument för 2p tält i min mening.
Om du inte packar extremt tungt så kommer din packning få plats i innertält+absid på ett 1p tält. Det är bara om du vill ha all packning i innertältet som du kanske bör ha ett 2p tält. Självklart lämnar jag inte sakerna utanför tältet, även om tältet inte är så stort, så det är inte ett tillräckligt argument för 2p tält i min mening.
Packningen får väga maximalt (uppskattningsvis) 20 Kg. Om det anses vara extremt mycket (eller lite) det kan jag inte svara på, men det skall fördelas i de väskor som finns i inlägg # 60 i denna tråd .