Tält för familj

Inget

tält är bra till allt.

Följaktligen behöver ni flera tält.

Jag sätter lite frågetecken kring användbarheten för Golite Shangri-La 5 för 5 personer i innertältet då taket sluttar en hel del varför inte hela golvytan kan utnyttjas i varje fall för att ligga med huvudändan mot ytterkanten. Vid stark blåst och snö eller regn kan det kanske vara risk att det yr in snö/regn via nederkanten av yttertältet och nätet i innertältet? Absiden verkar rätt liten för fem ryggsäckar.

Hur har du använt tältet appslapp? Dvs hur många barn respektive vuxna, busvädererfarenheter gärna med jämförelse med andra tält samma tid och plats.

Men att ha full ståhöjd i ett familjetält är komfort och min familj är mycket nöjda med vår Tentipi/Moskoselskåta i bomull/polyester som står pall för både varmt väder och ösregn.

Ytterligare ett komfortabelt förslag som kan vara idé för er är primustälten t ex http://www.outnorth.se/primus/bifrost-h4.php Såna tält är många scoutkårer nöjda med.

Ett tält jag inte sett men som verkar intressant för ert användningsområde är http://nettbutikk.bergans.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=375472&WebSiteMapNodeID=1004005

Thure

exempel på rymlighet:
13565470174_6b0ff8de2c_b.jpg

13565180053_8f444d4a74_b.jpg

13565190843_4abc20e791_b.jpg

Snö har jag inte fått tillfälle för ännu, men SL3-5 används i alperna ofta...utan nätdel dock. Men regn är inga problem, och badkarsgolvet är mer upphöjt på den nyare modellen efter klagomål. 5st ryggor får du inte in under absiden...men vilket tält mäktar med det;)

Karolina-P och Joanna har ju sammanfattat väldigt bra. Jag är ingen hillehatare men håller dom inte högt i kurs heller. Det är ett normal tält, varken mer eller mindre. Och tunga som cementblock för den prisklassen. Har ägt ett Nallo 3gt, men sålt.
Däremot stämmer det inte att ett fyrmannatält väger mindre än två tvåmanna, tvärtom. Du hittar tvåmannatält på 1 kg för 2000 kr, men du hittar ingenstans ett fyrmannatält på 2 kg för 4000. Närmsta är väl Big Agnes Flycreek UL 4 som väger ca 2 kg och kostar ca 5500 kr i Storbritannien. Annars väger resterande sortiment av fyrmannatält över 3 kg, kanske tom över 3,5. Förutom de som säljs med en uppgiven vikt utan tältpinnar och stänger; som Go-Lites Shangri-La 5.

Ett tips är att ha med ett extratält (typ tvåmannatält från rusta för 99 kr och väger 1,3 kg) för det kommer barnen tycka är roligt - man slipper att de drar in skit i sovtältet eftersom de gärna vill leka hela tiden, dessutom är det bra att använda som kökstält/matsal vid kasst väder. Kan bli lite kruxigt att elda inne i sovtältet med sovsäckar o allt som finns.

Lycka till.

Tack så mycket för era svar :) smart tänkt med att skaffa två tält, ska fundera på det också:) annars ryckte jag att primus tältet som var länkat såg ut att vara något för oss, två sovutrymmen och en liten "hall" :) är det något annat man ska tänka på som behövs till tältet som inte följer med? Märk väl att jag är helt rudis på tältning, har inte tältat sen högstadiet och det är många år sen :)

Ett tips är att ha med ett extratält (typ tvåmannatält från rusta för 99 kr och väger 1,3 kg) för det kommer barnen tycka är roligt - man slipper att de drar in skit i sovtältet eftersom de gärna vill leka hela tiden, dessutom är det bra att använda som kökstält/matsal vid kasst väder. Kan bli lite kruxigt att elda inne i sovtältet med sovsäckar o allt som finns.

Lycka till.[/QUOTE]

De va ett jättebra tips, för springa ut och in och leka kommer de säkert att vilja göra när det är nytt och spännande :) och att sen ha de som kök eller extra utrymme:)

Golite shangri-la 5 väger 2.6 med tältstång...tältpinnar ingår inte...men viktmässigt är det ingen dealbraker.

(...) annars ryckte jag att primus tältet som var länkat såg ut att vara något för oss, två sovutrymmen och en liten "hall" :) (...)
Primustältet väger 9,3 kg! Säkert ok på cykelkärra, men inte rimligt att bära på av två vuxna på en aldrig så lättsam fjällvandring - ni får ju dessutom bära på praktiskt taget allt till barnen i flera år framåt.
För bara lite mer pengar kan ni få ett fullvärdigt fyrsäsongstält med mycket vindstabil konstruktion, 10000 mm vattenpelare i golv och silikonbelagd ytterväv, som väger mindre än hälften, tex detta. Komplettera med ett "lek- och förvaringstält" enligt SeñorCacas upplägg, och ni har större och mer flexibelt totalutrymme till - fortfarande - betydligt lägre vikt.
Detta var bara ett exempel, det finns fler bra tält som inte väger bly och försätter er i konkurs.

Ta i akt! Såg att någon snacka om matlagning i tältet. BIG NO NO!!!! Matlagning sker i absid elr ute. Aldrig någonsin i tältet. (Inte med barn och "amatörer" i tältet) Ursäkta ordvalet. Välter köket , blir det ett; kladdigt blött som fan. Två; i värsta fall kan tältet brinna upp o vad gör ni då? Plus massa annat; förgiftning med mera...

Primustältet väger 9,3 kg! Säkert ok på cykelkärra, men inte rimligt aft ska ra på av två vuxna skren aldrig så lättsam fjällvandring - ni får ju dessutom bära på praktiskt taget allt till barnen i flera år framåt.
För bara lite mer pengar kan ni få ett fullvärdigt fyrsäsongstält med mycket vindstabil konstruktion, 10000 mm vattenpelare i golv och silikonbelagd ytterväv, som väger mindre än hälften, tex detta. Komplettera med ett "lek- och förvaringstält" enligt SeñorCacas upplägg, och ni har större och mer flexibelt totalutrymme till - fortfarande - betydligt lägre vikt.
Detta var bara ett exempel, det finns fler bra tält som inte väger bly och försätter er i konkurs.

det missade jag, nja den vikten vill jag nog inte riktigt bära runt på plus annan packning...ska kolla på länken du skrev med:)

Ta i akt! Såg att någon snacka om matlagning i tältet. BIG NO NO!!!! Matlagning sker i absid elr ute. Aldrig någonsin i tältet. (Inte med barn och "amatörer" i tältet) Ursäkta ordvalet. Välter köket , blir det ett; kladdigt blött som fan. Två; i värsta fall kan tältet brinna upp o vad gör ni då? Plus massa annat; förgiftning med mera...

nej då, så mycket kan jag att man inte ska göra så, har fruktansvärd respekt för eld. Men däremot går det att fixa till allt innan själva tillagningen. Sambon är uppvuxen vid fjället och kan en hel del men jag som nyss "hittat" fjället haha är lite rudis. Dock är ingen av oss så hemma på det här med vad man ska ha för tält :)

Golite Shangri-La 5

2.6 kg för fyra vuxna....2 vuxna och två barn funkar med utrymme över.
Kan bara sätta upp nvattenpelare rfly...eller båda två.....funkar upp till 40 sekundmeter i vind enligt utsago.

Grymt nöjd med mitt.........och kommer inte ta ut mitt akka 3 många gånger mer;)
Men detta är tunneltältets förlovade land;)

http://www.golite.ch/pi/en/Shangri-La-5-Tent.html

denna var vägde ju inte så mycket och bra med plats, men sen förstår jag inte så mycket av själva beskrivningen...alltså med material och vattenpelare osv...vad ska man kolla efter när man läser in sig på dem?:)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Naltafri Tält till familj Bo och sova 12
femtroll Stort tält för stor familj Bo och sova 5
svedenmark Vilket tält till familj Bo och sova 5
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg