Jag funderar på att köpa ett nytt modernt tält. Jag har inte varit så aktiv med friluftslivet de senaste 15 åren och framförallt är jag inte särskilt insatt/intresserad av alla märken och modeller av utrustning, t.ex. tält. Jag har tittat runt lite här i forumet men det är många olika åsikter och svårt att få "svar" på just det jag letar efter. Är alltså tacksam om någon kan ge tips, dela med sig av erfarenheter om lämpliga tältmodeller.
Tältet kommer att användas i både låglands- och fjällterräng, vår-sommar-höst. Det ska vara rimligt rymligt för en person i innertält och helst tillräckligt stor absid för att kunna få in ryggsäck (ca 70 l) åtminstone i "nödfall". Det ska inte vara några problem att kunna sätta upp ensam, helst också en typ som kräver så få markpinnar som möjligt. Vikt helst max 2 kg. Finns det något sådant?
Jag fick ett erbjudande i en butik om Marmot Diablo 2P (hade tydligen tidigare hetat Bise(?)). Någon som har erfarenhet av / åsikter om just det tältet?
Bakgrundsinformation och kuriosa: Jag använder nu ett tält jag lånar av min far. Det är ett Fjällräven (jag tror modellen hette Thermo G66), ca 35 år gammalt. Det måste ha varit något alldeles särskilt på den tiden, fr.a. viktmässigt: Det väger 1850g och såldes som tvåmanstält. Då blir det riktigt trångt, men för en person är det lagom. När jag nu började titta runt efter moderna tält så trodde jag de skulle vara mycket lättare men så var det inte. Några öglor för markpinnarna och kanske något annat har lagats men det är i fullt användbart skick. Problemet är egentligen bara att det är lite bökigt att sätta upp ensam, även om det är förvånansvärt enkelt jämfört med andra (större) gamla ryggåstält, och kräver 17 markpinnar, att innertältet saknar blixtlåsstängning (med tanke på knott och sådant) samt Fjällrävens tokiga idé på 70-talet att stängernas delar ska skjutas in i varandra till ett enda rör när det packas ihop. Förutom det sistnämnda så är mitt intryck att på den här tiden var Fjällrävens produkter verkligen av god kvalitet. Min fars ryggsäck från 1973, som han använt och använder mycket ofta, är förstås sliten och lagad här och där men den fungerar utmärkt fortfarande.