Min son använde mitt Fjällräven Tarfala senast i somras på Gotland. Tältet bytte jag till mig 1973 mot ett G-66 som jag köpt nytt ett par år innan. Tarfalatältet är ett utställningstält och man kan se att folk trampat på insidan av en av öppnngsflikarna i yttertältet. Jag använde det då för ett antal turer i Sarek och andra ställen. Det har även kommit till heders senare. Gummibanden till innertältet och en lina som skavts av en blåsig natt har jag bytt ut. I övrigt är det helt men jag vet inte om botten är tät. Numera använder jag alltid en footprint av något slag till alla mina tält. Har även använt yttertältet (som tarp) ibland som skydd vid raster etc i dåligt väder, en funktion som jag uppskattat starkt. Därför har mina senare köp av tält varit av typen där innertältet kan tas bort eller resas oberoende av yttertältet. Nackdelar med Tarfalat var stolparna som jämfört med dagens tält är i vägen och att det var lite krångligt att få yttertältet att bli bra spänt och stämma överens med innertältet. Fördelar bra ventilation, vindtåligt, ingen kondens och dubbla absider/in-utgångar. Vikten står sig ganska bra även jämfört med dagens tält, 3,0 kg totalt för 2 personer. Något år efter att jag bytt till mig mitt tält, kom varianten med ena sidan av yttertältet belagt med aluminium. Då var jag sugen på att köpa nytt, men det blev aldrig av.
Tält Compass Tarfala?
- Trådstartare FreddanF
- Start datum
Liknande trådar
Liknande trådar
-
-
-
Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar
- Börjat av Patriksson
- Svar: 4
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen)
- Börjat av Lavskrikan
- Svar: 20
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-