Tält - billiga eller dyra?

Det är naturligtvis trevligt att få sina tält rekommenderade, men jag har tyvärr problem med min arbetskraft nu. Ingen lön har betalats ut på flera år, så vi har vissa leveransproblem. Facket funderar på blockad...

För lite mer seriös insikt kan den nyväckta tråden om "Hemsytt 2-mans tarptent 500 g" rekommenderas.

Eftersom jag är viktmedveten skulle jag inte rekommendera några tyngre kommersiella tält. Ditt G66 på bilden väger väl 1700 g. Köp inget som väger väldigt mycket mer.

Enligt min mening är det ett problem ur viktsynpunkt att nästan alla tält som säljs av de större tillverkarna är gjorda för att tåla vintertältning. Detta gör dem onödigt robusta och därmed tunga för barmarksbruk. Och de flesta använder nog inte sina tält på vintern.

Det finns många lätta tältlösningar på 1-2 kg: Mountain Equipment, Tarptent.com, Bibler (Firstlight t ex), Vaude och andra. Om jag var i din sits så skulle jag kolla en lämplig översikt (sådana har du redan fått länkar till) och leta efter 2-manstält på 1-2 kg med huvudsaklig inriktning på 3 säsonger.

Jag är lite tveksam till mer eller mindre varumärkeslösa tält, eftersom jag inte vet vilka vävar man använt. Men man kan ju köpa ett billigt tält och testa under kontrollerade former innan man drar till Sarek. Fast de riktigt lätta tälten verkar man inte hitta hos Jysk och andra.

Jörgen

Lätt och smidigt

Tjena
Jag har ett sånt här tält. Väldigt lätt och stabilt. Snabbt att sätta upp trots blåst, regn etc. Inga kanaler utan bara kardborr-fästen som spänns runt bågarna som löper inne i tältet. Andas väldigt bra, inga problem med kondens. Kan verkligen rekommenderas. Nu tror jag dock att Rab gör modellen Summit Extreme och att det sys i eVent vilket absolut inte gör det sämre.

http://www.outdoorgb.com/p/summit_extreme_goretex_exchange_lite_single_skin_tent/

/J

4800 spänn för ett enkelväggstält med kardborrelösningar (!) för stängerna känns lite i överkant tycker jag. Lägg på ett halvkilo i vikt, dra av en tusenlapp i pris och köp ett HB Unna istället då

öringen; sa:
4800 spänn för ett enkelväggstält med kardborrelösningar (!) för stängerna känns lite i överkant tycker jag. Lägg på ett halvkilo i vikt, dra av en tusenlapp i pris och köp ett HB Unna istället då
He he, skulle aldrig frästa mig att köpa ett HB!
Tror inte du tycker det när du kan ta med dig tältstängerna och krypa in i tältet och slå upp det innifrån, istället för att stå å böka i blåst och regn/snö... Smidigt! I mitt tycke är det betydligt bättre än utvändiga kanaler.
/J

Re: Tänk på framtiden också!

Schneeberger; sa:
Vad tror du att du kommer att använda tältet till i framtiden? Vintertältning? Skärgårdsturer? Roskildefestivalen?
Ulf
Om jag ska åka till Roskildefestivalen så skulle jag absolut inte ta med ett tält som kostar mer än 500 kr :)

Gå till bibblan och läs förra numret av Utemagasinet, #4 2006 för där ingår ett tält-test.

Själv har jag ett Fjällräven Skule R/S 3, tycker att tältet funkar mycket bra. Lätt, lätt att sätta upp och lätt att ta ner och rätt bra ventilation.
För två personer så tycker jag att det är skönt att få mer plats så därför 3-personstält.
Många tält med låg vikt har lägre utrymme i fotändan.
Så se till att få in liggunderlag, sovsäckar och lite annat grejer när du ska kolla på tälten vid köpet.

Jag måste ändå rekondera trådskaparen att fundera över ett *trummvirvel*...HB Muddus.

Detta tält har jag haft ett kortare tag nu men jag måste säga att jag är mycket imponerad av vad man får för de pengarna.

- fullgod tresesongsfunktion och vintertid i skogslandet är det inga problem. (jag hadde inte tvekat att ta upp det på vinterfjället ändå!)
- Möjligheter att modulera om tältet lite som man vill och bygga på det efter behag. (litet solotält på ca kilot, plocka ut innertätet och du får ett av de mest vikt/govyteeffektiva tälten jag någonsin sätt)
- Ekonomiskt då det är lätt att byta ut delar om det skulle gå sönder: ex hål i ena absidduken, köp ny absiddel eller skicka bara absiddelen på rep, likadant med alla andra delar.
- rymligt som fan, specielt utan innertält. (utan utrustning har det legat fyra personer i mitt innertält som är tänkt till två)
- Det absolut mest välventilerade tält jag sätt (delad förstaplats med stlon combi) när man tar bort absiderna och då fortfarande har kvar ett tak för en ev skur.

Om du inte vill lägga dig på en sådan prisnivå så köp det tältet du tänkt från början; jag har bara hört bra om berguven/flisebergs och med en sådan prissänkning vore det korkat att sitta overksam om du känner ett behov av nytt tält.

Låt användningsområde och användningsfrekvens styra valet. Om tältet bara kommer att användas en vecka om året kan man kanske stå ut med att en natt var 10:e år får man sitta och hålla fast tältbågarna när det blåser. Man får lite vad man betalar för så att säga.

Tack för länkarna! Jo, för mig blir det väl 2 ggr per år som jag kommer använda det. Ja du, jag hatar djunglar. Bättre om det bara fanns ett märke, blåvitt och det var det tältet man skulle ha. punkt slut.

Tack för alla tips!

När jag surfar runt på amerikanska siter ligger märkes-tälten (north face, mountain hardwear osv) på ungefär 170-300 dollar vilket känns mycket lägre än tex HBs tält, eller?

Någon som har erfarenhet av att köpa begagnade tält?

oskarlin; sa:
Tack för alla tips!

När jag surfar runt på amerikanska siter ligger märkes-tälten (north face, mountain hardwear osv) på ungefär 170-300 dollar vilket känns mycket lägre än tex HBs tält, eller?

Någon som har erfarenhet av att köpa begagnade tält?

Dessvärre. Icke rekommendabelt såvida du inte kan kolla på det ordentligt innan du köper. Att köpa mot postförskott är ju som bekant som att köpa grisen i säcken.

Kolla annars gärna in min recension av ett tält i recensionsbanken. Tältet ifråga finns nu att köpa för 1200:- på gamla Intersport på Sergelgatan i Estocolmo. Svårslagen pris-prestanda för 3-säsongstältning.

Kolla annars gärna in min recension av ett tält i recensionsbanken. Tältet ifråga finns nu att köpa för 1200:- på gamla Intersport på Sergelgatan i Estocolmo. Svårslagen pris-prestanda för 3-säsongstältning.

Du menar Earlylight-tältet? Shit det låter som en bra deal! Kanske ska slå till på det...

Någon annan som har erfarenhet av det tältet?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
naturlovisa Skillnaden dyra/billiga tält? Bo och sova 34
mnen Hur dåligt är det med billiga tält? Bo och sova 34
da_flower High sierra tält bra billiga dåliga ?? Bo och sova 2
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg