Re: Falsk matematik
I ett så extremt exempel som du tar upp så blir ju skillnaden väldigt stor.
Jämför istället ett Akto med en tarp+ nödvändiga tillbehör.
Inne i Aktot är det 5-7 grader varmare och myggfritt.
Jag ser så många viktjämförelser här mellan tält(dubbel/enkelväggiga,tarptents,tarps..osv, men jag tycker inte att gämförelsen blir rättvisande om man inte räknar in vilken sovsäck+övriga tillbehör som krävs för att det ska funka.
Det är möjligen så att ett tarptent kan vara den bästa/lättaste lösningen, men det beror ju också på "var,när,hur" och vad man trivs bäst med.
Nordesjö; sa:gwaihir; sa:När man läser diskussioner om dubbelväggstält,enkelväggstält och tarps, så slås man alltid av samma sak... "dom glömmer bort totalvikten!"
Under en tarp lär du behöva en sovsäck som är flera hg tyngre för att klara samma temperatur. Du behöver insektsnät och skydd för sovsäcken osv.
Hur i hela friden räknar du nu?
Om jag bytte från mitt Haglöfstält till ett Tarptent (1,5-väggigt, med myggnät) skulle jag spara 2 kg.
Om jag lade till 2 kg på min sovsäck (och får samma totalvikt) skulle jag förmodligen kunna sova under bar himmel i Sibirien!
Exakt hur är det sämre?
I ett så extremt exempel som du tar upp så blir ju skillnaden väldigt stor.
Jämför istället ett Akto med en tarp+ nödvändiga tillbehör.
Inne i Aktot är det 5-7 grader varmare och myggfritt.
Jag ser så många viktjämförelser här mellan tält(dubbel/enkelväggiga,tarptents,tarps..osv, men jag tycker inte att gämförelsen blir rättvisande om man inte räknar in vilken sovsäck+övriga tillbehör som krävs för att det ska funka.
Det är möjligen så att ett tarptent kan vara den bästa/lättaste lösningen, men det beror ju också på "var,när,hur" och vad man trivs bäst med.