Tällt som tål allt vädret har att bjuda på.

Läxan för mig blir nog både att kompensera matrialen och välja tältplats utifrån att jag inte tror jag har ett tält som tål allt.
Men som du nämner, dubbla stänger, och fler och längre barduner i framtiden.

Andra hållet

Då är jag intresserad av att veta om någon har provat Hillebrg Anjan? Det ska även komma en GT-version till våren har jag hört.

Det som lockar är ju naturligtvis vikten och ventilationen samt även priset. Men funkar det verkligen på sommarfjäll? Eller är det för riskabelt. Jag har hört att det ska vara ganska kallt. Men inget om att det ska vara instabilt vid viss vind. Kan man tänka sig att det blir bättre vindfång in under duken eftersom den är uppdragen en bit?

Annars är jag sugen på ett Nammatj 3 GT. Det provade vi i somras i Kebnekaise. Det blåste rejält. Uppskattningsvis uppemot 20 m/s när det var som värst. Det var inga konstigheter alls. Jag behövde knappt efterspänna linorna.

Hej
Är på väg att köpa tällt men är lite kluven vad ska jag köpa behöver ett två eller tremans tällt som tål allt i väderväg orkanvindar snö å regn. Gärna så lätt som möjligt å under 15000kr men huvudsaken är att det håller.

Mitt tips är att detta tält: Black Diamonds Bibler "Bombshelter"
Bör klara det mesta i väderlek, har själv ett Bibler Eldorado som inte är lika säkert som bomben men jag har aldrig känt mig orolig i det.

Det klarade inte Denalis berömda stormvindar iaf, tältstängerna på mina klättervänners "Svalbard High 3" blåste sönder trots korrekt uppsatt. Nu var det iofs inte detta det enda tältet som blåste sönder den natten, såg även ett par MSR och TNF tält slitas i stycken.

Mitt tips är att detta tält: Black Diamonds Bibler "Bombshelter"
Bör klara det mesta i väderlek, har själv ett Bibler Eldorado som inte är lika säkert som bomben men jag har aldrig känt mig orolig i det.

Det klarade inte Denalis berömda stormvindar iaf, tältstängerna på mina klättervänners "Svalbard High 3" blåste sönder trots korrekt uppsatt. Nu var det iofs inte detta det enda tältet som blåste sönder den natten, såg även ett par MSR och TNF tält slitas i stycken.

Singel wall är väl inte så aktuellt om man inte är i extremt icke-fuktiga förhållanden och vikt är ett måste. singelvägg i svenska fjällen under sommar/höst är ju en mardröm.

Jag skulle rekommendera Hilleberg Tarra, men som sagt, valet är redan gjort.

Då är jag intresserad av att veta om någon har provat Hillebrg Anjan? Det ska även komma en GT-version till våren har jag hört.

Det som lockar är ju naturligtvis vikten och ventilationen samt även priset. Men funkar det verkligen på sommarfjäll? Eller är det för riskabelt. Jag har hört att det ska vara ganska kallt. Men inget om att det ska vara instabilt vid viss vind. Kan man tänka sig att det blir bättre vindfång in under duken eftersom den är uppdragen en bit?

Jag har precis köpt ett men har inte hunnit prova det än, däremot läste jag på en hel del inför köpet. Det var svårt att hitta bra info tyckte jag men efter en del letande kom jag fram till att det verkar helt ok för svenska sommarfjäll.

Följande brister är de enda jag har hittat kommentarer om:
* Dragkedjan till yttertältet har ingen skyddsflik och kan därför släppa in vatten vid kraftigt och långvarigt regn
* Den uppdragna duken gör att vatten kan stänka upp på innertältets främsta del där ytterdukenduken är som högst. Detta kan inträffa vid kraftigt regn och om underlaget på tältplatsen är mycket hård.
* Golvet tätade inte i huvudändans hörn. (Detta tycker jag låter märkligt på ett så bra tält så denna kommentar har jag inte fäst så stor vikt vid)

I övrigt verkar samtliga användare som har skrivit något om tältet väldigt nöjda, säger att det är kondensfritt, ingen säger att det är direkt dragigt men däremot väldigt luftigt, exakt vad det innebär är nog individuellt.... Flera har använt det i regn och normal blåst utan att det har varit några som helst problem, jag har sett flera foton från fjällmiljö och de som tagit korten verkar bara ha positivt att säga. Ingen verkar dock ha testat det i extrema fjällförhållanden och det är förmodligen först då som eventuella brister märks.

Jag är en tresäsongerstältare som bara gör relativt enkla utflykter på 3-4 dagar och aldrig är jättelångt från civilisationen. Jag ville ha ett "riktigt" tält men ändå så lätt som möjligt och utifrån en sammanlagd bild av mina krav kändes Anjan som det bästa alternativet för mig.

Singel wall är väl inte så aktuellt om man inte är i extremt icke-fuktiga förhållanden och vikt är ett måste. singelvägg i svenska fjällen under sommar/höst är ju en mardröm.

Jag skulle rekommendera Hilleberg Tarra, men som sagt, valet är redan gjort.

Nja kanske inte helt korrekt, tält i ToddTex (som i bibler) har ju mindre kondensproblem än många dubbelvävstält i olika nylonmaterial. Jämfört med eVent som det är i många andra singelwalltält är det definitivt överlägset. En av anledningarna tror jag är att Biblerna har en ruffad yta som torkar extremt snabbt, man slipper droppande kondens som i glatta tälttyg. Ser ingen anledning att inte använda ett Bibler när det är extremt fuktigt, däremot skulle jag förstå kritiken om det gällde ett enkelvävstält i annat material och dålig ventilation. Såsom EV2 eller TNFs Assualt tillexempel...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg