Tällt som tål allt vädret har att bjuda på.

Går jättebra att sätta upp enbart innertältet.

...
Sen är ju de skandinaviska tälten inte optimala för varma länder eftersom stängerna sitter i yttertältet. I Argentina kan jag tänka mig att du kan ha behov av att bara sätta upp innertältet ibland vilket inte går med HB. Men å andra sidan har jag tveklöst hellre ett skandinaviskt tält i ett varmt land än att jag försöker sätta upp ett oskyddat innertält medan vädret pissar på en i svenska fjällen.

http://hilleberg.se/sv/product/stånghållare

"Stånghållare

Extra stånghållare behövs när du vill resa innertältet separat. Fäst dem i innertältets hörn, och placera stångändarna i dem.

• Pris per styck (utom för Tarra, Staika, Alla, Soulo och Akto som har färdigpackade stånghållarset) •"​

2 med jyckar, satsa på ett 3p tält. Har inte tältat i orkan men väl i storm, glöm inte öronpluggarna för det blir ljudligt. Risken att tappa tältet under uppsättningen är inget nys. Det händer. Öva stormtältslagning hemma på gräsmattan före, så går det bättre när det behövs.
I orkan har jag bara varit inomhus och det gick väl för oss men inte för alla omkring. Två risker fallande trän och fallande föremål.
När Gudrun drog fram hade jag några yngre, vildare kamrater som passade på att tälta, EU blåste det 54 m/s i det bältet de tältade i. De klarade sig för fallande träd och hade valt en skyddad tältplats med ett läande berg. Oljudet gjorde sömnen svår.
Keron 4 har hållt väl, själv skulle jag rekommendera 3an. GT får ni själva fundera över. Ni bär.
go tur

The North Face VE-25 är ett tåligt tält för alla väder. Tål vind, och har bra ventilation, men det är absolut inte lätt (5 kg). Om du ska vara ute i hård vind och ändå kunna sova så är det kupoltält som gäller. Hillebergs tunneltält är ganska OK, men man sover inget vidare i blåst eftersom tältet gärna trycks ner och rör sig ganska mycket.

Det finns enkelväggs höghöjdstält som både tål hårt väder och är lätta, typ Black Diamond/Bibler och Mountain Hardwear EV. Har aldrig provat såna, men dom sägs vara rätt svettiga i varmt väder.

Hilleberg Tarra, Saivo och Jannu är sk "bombshelters" och klarar det mesta. Tarra har nyligen testats mot ett antal etablerade amerikanska bombshelters och vann på knock-out.

Vill man absolut krångla med innertält först så kan ju North Face VE-25 och deras släktingar vara ett alternativ ;).

Själv skulle jag välja antingen något av HB-tälten pga hantering och ventilation. Ett enkeldukstält som jag har hört mycket positivt om är Mountain Hardwear Evo 2 (tror jag det heter).

VE-25 och liknande undviker jag på grund av den krångliga uppsättningen...

...tror det är svårt att hitta ett tält som tål allt under 1500 kr...lägg på 4 papp till ;)...

//J

Pris och vikt enligt mig. En kompis har ett sånt, eller var det Tarra? Tar lite längre tid att sätta upp iom många stänger också men ska det klara sånt väder som du specar så lär det vara bland det bättre du kan hitta.

Det börjar luta mot ett Saivo tror ni det är ett klokt val ? Vilka är nackdelarna med det ?

Det börjar luta mot ett Saivo tror ni det är ett klokt val ? Vilka är nackdelarna med det ?

Inte lika smidigt att hantera som Keron 3. Tyngre. Ser ut som om absiderna är mindre (lägre). Men vill du ha det absolut starkaste så är det Saivo som gäller. Det där med smidigheten är dock inte att underskatta när du vandrar och ofta sätter upp/river tältet. Jag vet inte hur erfaren du är så du kanske har koll på det själv.

Snarare "stånghållare is shit" :) Nä, men jag har använt dem en enda gång på 6 år. Det är inte så att det är en snabb manöver att konvertera ett Nammatj till tält utan yttertält direkt. Iofs så är det ju bra att det går men här hemma vågar man ju inte riskera att ligga i regnet i fjällen i alla fall.

Tack Norell! Nu lärde jag mig nåt idag också. Stånghållare is da shit!

Nja, haller inte riktigt med :)

Inte lika smidigt att hantera som Keron 3. Tyngre. Ser ut som om absiderna är mindre (lägre). Men vill du ha det absolut starkaste så är det Saivo som gäller. Det där med smidigheten är dock inte att underskatta när du vandrar och ofta sätter upp/river tältet. Jag vet inte hur erfaren du är så du kanske har koll på det själv.

Hejsan,

Jag har själv ett Savio som vinter och höghöjdstält och är mycket nöjd med detta. Har även tältat en hel del i HB Nammatj och andra tunneltält. Min personliga asikt är att Savio är klart smidigare än Keron/Nammatj att sla upp i hard vind. Och det är enligt mig det som är viktigt, de flesta tälten är lätta att sla upp när det är vindstilla ute :)

Anledningen är attt man slar upp bagarna först och kan därmed packa in allt i tältet och förankra det innan man slar upp själva tältet och utsätter det för vindlast. Dessutom är det lugna puckar att göra detta ensam.

Enda nackdelen med Savio är enligt mig vikten som är hög, men det far man tyvärr räkna med om man vill ha ett tält som tal allt och lite till.

Sa om du vill ha ett "expeditionstält" sa kan jag bara varmt rekommendera HB Savio.

/ Stefan

Nackdelen med Saivo är priset. Hilleberg har överträffat sig själva och man får punga ut med 10 850 kr hos Outnet. Exped Orion Extreme kostar hälften så mycket, 5395 kr på AddNature.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg