Tällt som tål allt vädret har att bjuda på.

Det var intressant Stefan. Jag har själv aldrig slagit upp ett Saivo utan utgick från att det skulle vara krångligare pga mer stänger, korsade stänger etc.
Tycker visserligen inte att det är särskilt krångligt att slå upp en tunnel i hård vind heller, men jag har till skillnad från dig bara erfarenhet från Kaitum och Keron.

ja och nej :)

Hejsan,

Nej i de flesta fall är det inte krångligt att slå upp ett tunneltält, även om det kräver lite mer kunskap för att det ska bli rätt gjort, man har ju onekligen sett många uselt uppslagna tunneltält i sina dagar......huvvaligen!! Och visst kan man på sätt och vis hävda att det är enklare med ett Keron än ett Savio, bara in med bågen och upp med tältet.

De gånger jag upplevt det som svårt att få upp tält har alla gånger varit i hård vind till full storm på vintern. Det som är så trevligt med Saviot i det läget, är som jag skrev att man först bara slår upp bågarna. Så man kan förankra alla tältets hörn, slänga in packningen i tältet och sätta upp staglinor med tältet liggande platt på marken. När man väl försäkrat sig om att tältet inte kommer blåsa bort i första taget kan man slå upp det.

Så det är kanske mest korrekt att säga att det är säkrare eller kanske tryggare att slå upp ett Savio, istället för enklare. Som extra bonus måste man dessutom inte ha bra tältmark. Jag har vid ett tillfälle blivit tvungen att nödtälta mitt uppe i Lapporten i en snöstorm i Januari med ungefär 5 cm snötäcke och järnhård mark. Inte ett läge då man vill sitta med ett tunneltält direkt.

/ Stefan

Jo, känns ju inte riktigt som att ett liknande tält med 1-2 fler stänger kan vara enklar och snabbare att få upp. När man fått in snitsen med Nammatj så går de ju väldigt fort att få upp. Tror inte alla fattat att man sätter två tältspik, i med bågarna och sen drar upp hel atältet. Går väldigt snabbt men visst får man tänka till så det inte riskerar att blåsa bort. Pga problem med hård mark eller klippa så köpte jag ett Allak men nu finns ju faktiskt tältpinnar/spik som går ner i jävligt hård mark (håller för att hamras ner): http://hilleberg.se/sv/product/y-peg

hilleberg-y-stake-main.jpg

Jo, känns ju inte riktigt som att ett liknande tält med 1-2 fler stänger kan vara enklar och snabbare att få upp. När man fått in snitsen med Nammatj så går de ju väldigt fort att få upp. Tror inte alla fattat att man sätter två tältspik, i med bågarna och sen drar upp hel atältet. Går väldigt snabbt men visst får man tänka till så det inte riskerar att blåsa bort. Pga problem med hård mark eller klippa så köpte jag ett Allak men nu finns ju faktiskt tältpinnar/spik som går ner i jävligt hård mark (håller för att hamras ner): http://hilleberg.se/sv/product/y-peg

hilleberg-y-stake-main.jpg

Jag skulle ju säga det inte är Y-pegen du ska använda om det är riktigt hårt i backen.

Prova istället Stinger http://hilleberg.se/sv/product/stinger-titan. Den kan du näst intill slå genom stenarna som ligger i vägen ;-)

Hilleberg-Stinger-Titan-Peg.jpg

Stinger är bra :)

Hejsan,

Jag har kört med föregångaren till Stinger (kommer inte ihåg vad den heter), som ser lika dan ut med är gjord i aluminium i många år. Och visst är det rejäla och trevliga grejer i besvärlig mark, inget snack om den saken. Men oförstörbara är de inte, har böjt ett gäng genom åren då tältet slagits upp på besvärliga ställen.

Vågar dessutom, utan att ha provat det, påstå att man får svårt att få någon markpinne i stenig mark med riktigt rejäl tjäle, förutom eventuellt sådana som bersklättrare använder för att hammra in i berget. Bara en sådan sak som att få tag på en bra "hammarsten" när allt är fastfruset är långt ifrån självklart.....

Nej oavsett vilka markpinnar jag släpar med mig så föredrar jag mitt Savio på vintern. Det har svårslagen stabilitet, står även utan att man fått ner en enda pinne i marken, bryr sig inte speciellt mycket om vindriktingen och sist men inte minst gilar jag lösningen med att kroka fast yttertältet efter jag förankrat det.

/ Stefan

Jag har fyra olika varianter av Hillebergs pinnar dock inteStinger. Tycker att neckdelen med helt runda pinnar och även V-pinnar är att de inte är lika allround, tendens att "gunga" loss i lös mark. Y-peg är både grymt styv iom formen men sitter också riktigt bra i även lös mark. Jag brukar blanda lite pinnar när jag ska ut så man garanterat får några fästpunkter som sitter riktigt ordentligt.

Saivo och Tarra verkar riktigt bra men Nammatj räcker bra för mig. Vintertältar inte men har varit med om storm och hårda vindar och det funkar bra. Vill inte ha mer vikt att kånka på i nuläget.

Jag har fyra olika varianter av Hillebergs pinnar dock inteStinger. Tycker att neckdelen med helt runda pinnar och även V-pinnar är att de inte är lika allround, tendens att "gunga" loss i lös mark. Y-peg är både grymt styv iom formen men sitter också riktigt bra i även lös mark. Jag brukar blanda lite pinnar när jag ska ut så man garanterat får några fästpunkter som sitter riktigt ordentligt.

Kan bara hålla med. Jag brukar ha med 6 stinger och ca 10 Y-peg. Hittills har det varit en kombination som inte har fallerat för mig.

Som jag nog skrev i tråden så köpte jag ett hilleberg saivo å är väl inte superimponerad då absiderna släpper in vatten :-( ska ringa hilleberg å fråga om det finns någon sorts garanti på eländet.

Det lät väldigt inte-Hilleberg. Äger och har ägt Nammatj, Allak och Soulo och har varit med om hårt regn och vind med Allak och Nammatj och regn + stormvindar med Nammatj. Icket någon väta har kommit in via duk, sömmar eller ventiler. Var läckte ditt tält och köpte du direkt av Hilleberg när du inte går via återförsäljaren?

Står såhär på Hillebergs hemsida, http://hilleberg.se/sv/faq:
"Vid intensivt och långvarigt regn kan det läcka in vatten genom yttertältets blixtlås, skall det vara så?
Ett blixtlås i sig är aldrig helt vattentätt, och man kan få räkna med viss vattengenomgång i ett oskyddat blixtlås under sådana betingelser. De flesta modeller har dock en skyddsflik över blixtlåset för att skydda från regn."

Har inte hänt mig dock.

Som jag nog skrev i tråden så köpte jag ett hilleberg saivo å är väl inte superimponerad då absiderna släpper in vatten :-( ska ringa hilleberg å fråga om det finns någon sorts garanti på eländet.

Finns inte

Hej,

Jag var ute i helgen med bland annat HB keron GT. Med fiolsträngspännda barduner (rätt monterat och plasserat) hyggliga kastbyar med snö så knäcktes faktiskt DAC stänger (10mm). Då känner man sig ganska liten.
Läxan är att det inte finns ett tält som tål allt. Val av tältplats ger nog mer kapacitet än alla matrial. Men just HB´s tält kanske ger mer frihet till att välja aningen mer utsatta tältplatser än andra tillverkare... Men i helgen sket det sig för mig iallafall.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg