De senaste åren har jag använt en digital kompaktkamera i ett vattentätt hus i kajaken. Kameran har jag i en ficka på flytvästen och är därmed redo att ta en bild snabbt och kan hålla i paddeln och stötta lite hjälpligt med hjälp av en hand om det går lite sjö.
Är det alltför guppigt blir det oftast bilder tagna på känn från höften.
Har man kameran liggande på däck får man lätt vattendroppar på objektivet och då blir det inga vackra bilder. Men man kan lätt tillverka ett eget objektivlock av ett sprayburkslock eller liknande som passar.
Senaste månaderna har jag även haft med en digital systemkamera med en ganska lång telezoom i kajaken, som regel i sittbrunnen, men ibland även på däck i en vattentät kameraväska från Ortlieb (Aqua-Zoom), den används mest för landbruk, i enstaka fall i kajaken när det är riktigt lugnt och stilla, absolut inget för actionbilder, dels tar det ju tid att få av kapellet, få ut kameran ur väskan och få upp och igång kameran och dels är jag nog lite för rädd om kameran än så länge...
Det går att hitta undervattenshus till alla möjliga olika kameror, men då kostar de ofast en rejäl slant. man kan hitta en del hus här:
http://www.underwaterphotography.com
Vattentäta kamerapåsar finns från t.ex. Ewamarine, de är dock ingen riktig höjdare; de är plastiga och känns inte alls roliga att använda (dålig passform m.m), men fungerar i brist på annat. Oftast är påsarna gjorda för att passa en hel hög med kameror och det är väl en förklaring till att passformen är sisådär. Dessutom kostar de ganska mycket de med. Jag hara bara använt en sån påse för en videokamera och under ganska kort tid, och jag tyckte det kändes rätt kasst. Den hängde med på några rundor i simhallen och det var ju fräckt att kunna filma under vattnet. men eftersom jag var van vid ett riktigt undervattenshus så kändes det trist med en sladdrig påse. Efter kort tid gjorde jag av med både filmkameran och påsen, det var inte påsens fel utan för min del räcker det nog med stillbilder.
Generalagent för Ewamarine är
http://www.molfo.se de kan nog ge tips om återförsäljare.
I filmen "This is the Sea" (som för övrigt är mycket sevärd) är mycket filmat med små kameror monterade i stativ på fördäck eller akterdäck, och det ger ett fräckt perspektiv. Det borde gå att fixa med en liten digital (eller gammeldags analog) kamera som är vattentät. Man får väl trixa ihop en liten fjärrutlösare.
Eller kanske göra som en del filmande/fotograferande fallskärmshoppare, sätta kameran på huvudet och sen en trådutlösare ner i munnen, bara att bita ihop när den stora vågen anfaller!
Mvh Erik (som inte är yrkesfotograf men som tycker det är kul med bilder och speciellt bilder med kajakanknytning)