Synpunkter på skidor?

Jag har ett par Åsnes Taiga, den går ner i motionsspår eftersom jag har en BC bindning
FV1103RO.jpg

Om du däremot har en Nordic Norm 75 mm så kommer bindningen att ta i kanterna på spåret.

Jag använder Taigan på fjället, den har 3/4 stålkanter och fungerar bra överallt förutom i riktigt lös och djup snö. Vikafjell är väldigt lik Taigan tror jag.

Senast ändrad:
Jag åker kanske inte fullt lika mycket skidor (men hela livet och i alla fören), men jag undrar vad du jämför med? Jämfört med löpskidor är ju turskidor i spår rena döden (och i vanliga spår hör de inte alls hemma, de sabbar ju spåren!), på samma sätt som ett par skateskidor regerar på skare jämfört med turskidor, stålkantade eller inte. På samma sätt som löpskor är bättre än feta fjällkängor på sommaren. Ändå väljer man ofta turskidor respektive kängor/stövlar för att ha marginaler (skare, lössnö, stora temperaturspann, upp, ned, på skrå, i spår, utanför spår, på ris...)

Jag jämför inte, utan försöker få en bra kompromiss för det han har tänkt använda sina skidor till. Han skriver ju att han skall åka i platt och lätt terräng och spårat. Visst, ibland kommer han att komma till en isig backe. Då fungerar stålkanter bättre, men skall hela valet gå ut på den varianten?

Jag påstår att man kan åka mellan Abisko och Kebnekaise utan stålkanter. Folk gör det hela tiden. Visst, Tjäktja passet kommer fungera dåligt utan stålkanter. Men beroende på hur van man är, kanske det är lika bra att gå nerför där oavsett om man har stålkanter eller inte. Den enda gången jag åkt där (med 25 kg ryggsäck) spelade det ingen roll om jag hade stålkanter eller inte. Hade det varit isigt så hade jag nog gått ner om risken att ramla hade varit stor.

Kan man välja två par skidor så skulle jag också ta ett par längdskidor och ett par med stålkanter.

Jag jämför inte, utan försöker få en bra kompromiss för det han har tänkt använda sina skidor till. Han skriver ju att han skall åka i platt och lätt terräng och spårat. Visst, ibland kommer han att komma till en isig backe. Då fungerar stålkanter bättre, men skall hela valet gå ut på den varianten?

Jag påstår att man kan åka mellan Abisko och Kebnekaise utan stålkanter. Folk gör det hela tiden. Visst, Tjäktja passet kommer fungera dåligt utan stålkanter.
Jag håller helt med, har åkt denna sträcka inkl passet (och DÅ var det isigt!) med farsans gamla vallningsfria löpskidor (215 långa...) och full packning (23kg tror jag den var) och det var inget problem. Men jag har också åkt en del skidor, och de andra i gruppen hade problem med just denna passage (två gick ned och en åkte, slutade i bäckravinen då det var dimma :)

Men om man vill gå utanför t ex kungsleden så är stålisar bra, och ja, då tycker jag man ska rusta sig för värsta tänkbara. Har själv varit med om nedfarter (de turerna som fick mig att investera i ett par stålkantade...) som varit rent j-la livsfarliga (vind + skare) med mina gamla löpskidor, liksom uppförsbackar som krävt onödigt mycket kraft pga att de icke-stålkantade skidorna slinter.

Tvärtom så fattar jag inte problemet med ett par tunga skidor. Så fort man har en ryggsäck på mer än 12-15kg (för oss som inte vinterturar med presenning och dunquilt...), så blir ju ändå åkningen mest ett hasande (och då spelar nåt extra hekto per fot inte så stor roll). Vill man uteslutande åka stugturer med lätt packning och/eller bara följa skoterspår, så skulle jag skippa turskidorna helt och gå på ett par slitna skateskidor med dito bindning samt en lätt löparryggsäck. Dra 4-5 mil per dag i skoterspåren eller på skaren och njuta kopiöst!

Men om man vill gå utanför t ex kungsleden så är stålisar bra, och ja, då tycker jag man ska rusta sig för värsta tänkbara.

Självklart. Jag har varit med om många nerfarter och uppfarter där stålkanter är nödvändiga.

Tvärtom så fattar jag inte problemet med ett par tunga skidor. Så fort man har en ryggsäck på mer än 12-15kg (för oss som inte vinterturar med presenning och dunquilt...), så blir ju ändå åkningen mest ett hasande (och då spelar nåt extra hekto per fot inte så stor roll). Vill man uteslutande åka stugturer med lätt packning och/eller bara följa skoterspår, så skulle jag skippa turskidorna helt och gå på ett par slitna skateskidor med dito bindning samt en lätt löparryggsäck. Dra 4-5 mil per dag i skoterspåren eller på skaren och njuta kopiöst!

Visst det har inte så stor betydelse när man har mycket packning. Snarare så att ett par tyngre och stabilare skidor kan vara bättre för balansen.

I lätt terräng (lätt utför) lämnar man dock troligen sina kompisar efter utan att anstränga sig mer. Att t.ex. glidvalla skidorna har visat sig ge mig fördelar mot de som varit mindre noggranna. Inget problem för mig, men det stressar kanske de andra som halkar efter.

Skating på fjällen låter som en dröm. De har jag aldrig ännu fått prova på.

Piloten

betyder ofta mer än utrustningen och föret.

Ett råd till en person som inte haft egna skidor tidigare och som formulerar sig som ursprungsfrågande bör sikta in sig på ett brett användningsområde.

Antingen E99 eller liknande eller flera olika par skidor.

Har jag möjlighet tar jag alltid med mig flera olika utrustningar när jag drar till fjälls, det ger mera skidglädje IMHO.

Men på långtur eller när man åker tåg med hela familjen tretton kollin och hund får man göra ett kompromissval ;o)

Thure

betyder ofta mer än utrustningen och föret.

Ett råd till en person som inte haft egna skidor tidigare och som formulerar sig som ursprungsfrågande bör sikta in sig på ett brett användningsområde.

Antingen E99 eller liknande eller flera olika par skidor.

Har jag möjlighet tar jag alltid med mig flera olika utrustningar när jag drar till fjälls, det ger mera skidglädje IMHO.

Men på långtur eller när man åker tåg med hela familjen tretton kollin och hund får man göra ett kompromissval ;o)

Thure

Om du söker några år bakåt i forumen här ser du att jag också frågade efter vilka turskidor jag skulle köpa. Det blev Fischer E99 crown och jag är väldigt nöjd. Minns bland annat att Thures inlägg då och det var med och fällde avgörandet. Plus: stålkant och fiskfjäll (=vallningsfritt). Jag gillar inte att kånka på och kladda med vallaburkar och klistertuber. I normal lutning upp och ner funkar fiskfjäll bra och blir det för brant uppför och isigt så blir det stighudar på. Visst blir det inte optimalt glid och viner lite med jag förordar ändå vallningsfritt av bekvämlighetsskäl.
Jag åker med höga läderpjäxor som jag även kör alpin utförsåkning med och med 2 metallspännen på. Inte lättvikt men stabilt och färre skor i garderoben.

Belagen har inte diskuterats i denna tråden och nu blir det väl religion/filosofi men jag gillar vallningnsfritt på fjället och i spåret med träningsoverall - glidvalla och röda tejpremsor för fäste.

/Patrik

Ytterligare förtydligande: fellelås är kickerskin, men Åsnes har en speciell fästanordning för dessa små stighudar. Fellelås är alltså ett varunamn.

I fråga om enkel- och dubbelspann kan du kolla in denna tråd: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=24344

Ska du använda kickerskin så bör skidan ha dubbelspann, för annars ligger de an mot underlaget hela tiden, vilket skapar större motstånd.

Kolla även in denna sida när det gäller spann:
http://www.karinssportbod.se/dev/skiduthyrning/spannet

Mvh /Joel

Inköpta!

Tack alla för era tankar och synpunkter!

Tänkte bara säga att pga av er hjälp köpte jag igår mig ett par Fischer E99 Crown.
Jag tror de passar bäst till mina behov och kan även täcka eventuella kommande intressen i framtiden.

Jag bockar och bugar!

MVH
Henrik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nicce Dagsturer på fjället över Kristi himmelsfärd Turskidåkning 0
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
Jackiie Fotpåsar/Overboots/Något att ha på på kvällen? Turskidåkning 3
stormfrog Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift? Turskidåkning 5
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg