Jag håller helt med, har åkt denna sträcka inkl passet (och DÅ var det isigt!) med farsans gamla vallningsfria löpskidor (215 långa...) och full packning (23kg tror jag den var) och det var inget problem. Men jag har också åkt en del skidor, och de andra i gruppen hade problem med just denna passage (två gick ned och en åkte, slutade i bäckravinen då det var dimma
Men om man vill gå utanför t ex kungsleden så är stålisar bra, och ja, då tycker jag man ska rusta sig för värsta tänkbara. Har själv varit med om nedfarter (de turerna som fick mig att investera i ett par stålkantade...) som varit rent j-la livsfarliga (vind + skare) med mina gamla löpskidor, liksom uppförsbackar som krävt onödigt mycket kraft pga att de icke-stålkantade skidorna slinter.
Tvärtom så fattar jag inte problemet med ett par tunga skidor. Så fort man har en ryggsäck på mer än 12-15kg (för oss som inte vinterturar med presenning och dunquilt...), så blir ju ändå åkningen mest ett hasande (och då spelar nåt extra hekto per fot inte så stor roll). Vill man uteslutande åka stugturer med lätt packning och/eller bara följa skoterspår, så skulle jag skippa turskidorna helt och gå på ett par slitna skateskidor med dito bindning samt en lätt löparryggsäck. Dra 4-5 mil per dag i skoterspåren eller på skaren och njuta kopiöst!