Symaskinshjälp!

Jag har försökt sy yttertältsväv (som är ganska tunn) men det går inte riktigt som jag vill. Problemet är att tråden inte "plockas" upp som den ska och då blir det ingen söm. Jag har testat att sy tjockare väv tidigare (ryggsäck och PVC) och då har det gått jättebra. Maskinen jag har är en gammal Husqvarna.

Vad kan det bero på att det inte går bra att sy i tunnare väv?
Vad kan jag göra åt problemet?

Tacksam för svar!

Spontant

så misstänker jag att det är en fråga om att justera trådspänningen. Har du tunnare tråd än tidigare?

Matar maskinen tyget OK?

Thure

Maskeringstejp på matarsidan på tyget? Rätt nålstorlek och rätt trådstorlek, över som under samt trådspänning är mina grundtips.
Är skyttelhuset rent?
//J

Att byta tråd och nål har jag inte ens tänkt på, så långt sträcker sig inte mina sykunskaper....
Trådspänningen har jag testat men då gick bara tråden av alternativt att det blev en massa löslina (heter det så?).

Ska testa med maskeringstejp och se om det funkar.

En sak du kanske missat är att när du börjar sy måste du se till att hålla i bägge trådändarna tills de första stygnen har "fäst".

Trådspänning brukar även finnas för undertråden, fast den är svårare att justera.

Om maskinen

slutar att sy kan det bero på att undertråden gått av.

Sannolikt skall du ha både tunnare tråd och tunnare nål till din väv jämfört med tidigare grova väv.

Ett problem med belagda vävar kan vara att det är stort motstånd mot att dra nål och framför allt tråd genom väven.

Vet du om det är en belagd väv eller om den bara är värmebehandlad?

Har du manual till din maskin?

Följer du instruktionerna där kan du sannolikt komma betydligt längre. Prova att sy i vanlig lakansväv. Går det bra så är det sannolikt inget problem som du behöver lösa med hjälp av servicetekniker utan ett justeringsproblem med matning, trådspänning etc.

När jag sytt tunn spinnakerväv har jag använt dubbelhäftande tejp för att adaptera vävarna och få en hyggligt vattentålig söm.

Thure

Jag hade liknande problem med min gamla symaskin häromveckan (Husqvarna, 60-tal). Det hjälpte faktiskt att smörja upp den och plocka isär och borsta bort tygludd enligt instruktionerna. Jag hittade också ett litet litet hack i undertrådspolen, som jag misstänker var en del av boven i dramat. Jag spolade uppundertråden på en annan, felfri spole, och då blev det bättre. Den jävlas fortfarande lite då och då, men då funkar det om jag bara pillar på trådspänningen lite och syr långsamt.

Går tråden av efter ett tag så är det nog risk att det är för tunn nål för tråden. Syr man i "täta" tyg så måste nålen göra ett hål som rymmer både nålen själv och två trådar annars så kommer tyget att fungera som extra trådspännare och tråden slits lätt av mot kanterna av nålsögat.

Vilken expertis det finns här på Utsidan... alla tricks som jag känner till är redan nämnda... utom möjligen då att kolla att nålen sitter rakt...

Annars så instämmer jag i det mesta:

- rätt trädd maskin
- hel och fin nål, ibland känner man knappt att den är skadad.
- Sitter undertrådskapseln rätt, dvs plockar den rätt?
- trådspänning, uppe och nere
- oskadad tråd
- rätt nål
- nålen slår i någonstans
- halkar mataren?
- Tråden skadas på väg från rulle till nål

Thomas

Pressarfotstrycket har ingen nämnt, ser jag nu. Om det inte är ändrat sedan du sydde i det kraftigare tyget så är det en trolig orsak till att den inte matar fram tyget.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg