Tack för all hjälp!
Tack för alla inspirerande tips jag fått på min fråga!
Jag tror nog att jag hittat felet, eller felen är nog mest rätt att säga.
Jag har testat det mesta men när jag bytte till en tjockare nål började det gå bättre, jag trodde faktiskt att man skulle ha tunnare nål till tunnare tyger så det hade jag nog aldrig kommit på utan er hjälp. Det började som sagt var gå bättre men inte riktigt bra.
Efter att ha testsytt och svurit och testsytt och svurit ännu mer så insåg jag att det måste varit något annat som också var fel.
Jag tittade lite extra noga på min polyestertråd av okänt märke och konstaterade att den nog inte var riktigt perfekt, det lossnade små små bitar av tråden så att tråden på vissa ställen blev lite tjockare. Det kunde ju inte vara bra tänkte jag så efter lite rotande i gumman syväska hittade jag en annan polyestertråd av märket Gutermann. Jag testade med den tråden som övertråd och behöll samma undertråd och vips så började allt gå perfekt. Nu gäller det bara att inhandla mer Gutermanntråd i rätt färg så att jag kan göra mina byxholkar klara.
Med andra ord; RÄTT TRÅD OCH RÄTT NÅL var svaret på frågan varför det inte gick att sy det tunna tyget.
Vet inte vem av er som svarade det (tror att det var flera) men tack ska ni ha allihopa.