Sydväst

Ofta blåser det från sydväst- därför heter väl regnhatten "sydväst"!?
Cykla med regnhuva är varken kul eller säkert. Har länge sökt efter en sydväst i färgen mellanblå. Var tror ni jag kan hitta en sådan?
Idag cyklade jag en sexmilsrunda i frisk sydväslig vind. Valde att cykla i motvind (sidmotvind m.m.) i början och relativ medvind hem. Under rundan fick jag griller i huvudet hur jag skulle cykla, jag hade alternativ. Hur tänker ni när det gäller vind, när ni kan välja turer?
 

Guest

Gäst
Håller med, motvind först. Då kan man vända när man är trött och få det lättare.
Har man medvind ut och slutar när man är lagom trött, blir det extra tungt att cykla hem igen.
 
christer49; sa:
Hur tänker ni när det gäller vind, när ni kan välja turer?
Jag brukar prioritera andra saker som t.ex. att komma bort från värsta biltrafiken. Vinden brukar jag inte ta någon hänsyn till så länge det inte blir direkt farligt att cykla pga. vinden.
När jag åker rullskidor brukar jag däremot vara mer noggrann. För mycket sidvind funkar inte alls...
 

Guest

Gäst
Tja, vad gäller biltrafik har jag turen att bo där trafiken är väldigt gles, vilken väg jag än väljer.
 
Sedan jag köpte liggcykeln så har jag struntat i hur vinden blåser. Liggcyklar klarar motvind bättre än vanliga cyklar så man lider mindre av den.

Det ska dock sägas att medvind alltid är roligare.

Att liggcyklar är mindre vindskänsliga märktes tydligt vid cykelsemestern i Tyskland 2004 där jag hade motvind hela vägen söderut i ca 50 mil. Att de blåste mycket märktes på den mängd vindkraftverk som jag cyklade förbi. Så här i efterhand minns jag att jag bara tänkte på motvinden ett par gånger när den friskade i särskilt mycket.

Under turen gick en kraftig storm fram med 38 m/s och en virvelvind som raserade två hus. Som tur var befann jag mig i Hann. Münden under dessa dramatiska dygn. Hann. Münden ligger i en djup dal och visst hördes vinden i träden ovanför men i dalen var blåsten lugnare.
 
syväst igen och få liggcyklar

Det är väl snarare lågtrycken, med regn, som kommer från sydväst som har givit upphov till namnet.

Använder ni sydväst när ni cyklar i regnväder?
Man kan avstå från att cykla i regn, men i vissa situationer kan det bli ett måste.

Varför ser man så få liggcyklar när dom som har en verkar vara så positiva?
 

Guest

Gäst
Jag vet då varför jag inte vill ha en liggcykel.
* Kan inte hoppa över ojämnheter (trottoarkanter, gupp och liknande).
* Extremt mycket dyrare än en "normal" cykel.
* Jobbig benställning.
* Dålig sikt bakåt (pga försämrad möjlighet att röra på överkroppen).
 
biketivist; sa:
Jag vet då varför jag inte vill ha en liggcykel.
* Kan inte hoppa över ojämnheter (trottoarkanter, gupp och liknande).
* Extremt mycket dyrare än en "normal" cykel.
* Jobbig benställning.
* Dålig sikt bakåt (pga försämrad möjlighet att röra på överkroppen).

På först påståendet kan jag bara svara att jag cyklade utan att ramla på samma ställe som en med mountinbike ramlade på en usel dansk cykelväg. Sedan har jag cyklat uppför otaliga trottoarkanter , genom massor av gupp m.m så för min liggcykel stämmer inget av det du påstår.
Ja de är dyrare men inte extremt dyrare än vanliga cyklar. Eftersom de är ovanliga så tillverkas de ofta med bättre utrustning så man måste jämför med bättre vanliga cyklar.

Jobbig benställning? Detta har jag heller inte märkt. På min vanliga långfärdscykel fick jag ont i fötterna ibland. Detta har inte inträffat på min liggcykel.

Helt riktigt att de är dålig sikt bakåt men utmärkt framåt. Jag upptäckte när jag köpt liggcykeln hur mycket man tittar i backen på en vanlig cykel. När jag cyklade samma sträckor med liggcykeln som jag cyklat med den vanliga cykeln undrade jag ibland om jag verkligen varit på samma väg så står blir upplevelsen av den bättre framåtsikten. Det är nu tyvärr en vanlig händelse för mig att långt förväg se cyklister och personer på cykelbanor och trott att de sett mig bara för att upptäcka när man är nära att så inte var fallet.
 

Guest

Gäst
Hur menar du att man skulle kunna hoppa när man inte har nån mekanisk fördel?
För att rycka styret och framhjulet uppåt måste du ju dra det uppåt, och i den ställning man har i en normal liggcykel så skulle man få använda främre delen av axeln, med fullt utsträckta armar, ENSAM för att åstadkomma det, och så stark är ingen jag känner, det är helt klart!
Klart man kan köra över gupp och uppför kanter med den ändå, men inte utan att det "smäller" rejält.

Prismässigt vet jag inte vad du anser, men de jag sett kostade ca 50 000 - 70 000 kr.
Om jag skulle bygga ihop en riktig värsting till långfärdscykel, av normal typ, så skulle jag lätt klara att hålla mig under 20 000 kr.

Jobbig benställning, ja!
Man måste ju hålla upp dem framför sig hela tiden.
EXTREMT tröttande. Det är ju så man tränar mag- och höftmusklerna på gymmet. Att sitta så timme efter timme är rent självplågeri.

Jag tittar då framåt största delen av tiden när jag cyklar. Håller normalt blicken ca 50-200 m framåt, beroende på väglag.

Liggcyklar är fint till extrema fartrekord, och då inbyggda (med kåpa), men till vanlig cykling skulle jag aldrig få för mig att köpa en.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg