Sydväst

Jag har just cyklat 160 mil ner till Medelhavet på en Toxy liggcykel. Det är en ganska representativ liggcykel tror jag och den kostar i grundutförande cirka 20.000 med ganska mycket XT och liknande komponenter. Det ligger ganska nära vad min Gary Fisher Big Sur MTB hade kostat om den hade varit fulldämpad som min Toxy liggcykel är. Jag har nätsits på min, vilket ger en lite kortare ryggstödshöjd.... vilket jag tycker gör en stor skillnad när det gäller bakåtsits.

Jag föredrar min MTB i skogen och definitivt min liggcykel på långfärd.
MVH/Bengt Falke

Du måste ha sett de allra dyraste liggcyklar som finns. Min kostade 24000 kr och många andra liggcyklister säger att den skulle de inte ha råd med utan istället köpa de som kostar ca 15000 kr. Jag måste erkänna att jag inte vet vilka liggcyklar du sett priserna på för när jag undersökte marknaden när jag köpte min liggcykel så låg majoriteten av cyklarna mellan 15000 – 25000 kr där 20000 kr var det vanligaste priset.

Du verkar inte ha cyklat på en liggcykel. Att man håller upp benen när man trampar stämmer inte Fötterna vilar på pedalerna och håller upp benen. Faktum är att jag på min liggcykel anstränger kroppen betydligt mindre än jag gjorde på min vanliga långfärdscykel. Jag får inte ont i händer, nacke, rygg och fötter. Att kroppen mår bättre av en liggcykel är vad de är kända för. Just nu trampar en med reumatism från Sverige till franska sydkusten vid Marseille. Han försökte först att använda en vanlig cykel men fick ge upp det. Det var när han provade en liggcykel som turen blev genomförbar.

Webbsida:

http://cykeltur.se

Naturligtvis tittar alla cyklister framåt. På en liggcykel så har man samma vy som i en bil och man måste som i en bil använda backspeglarna för bakåtsikten.

Guest

Gäst
Tja, jag vet inte vad för några jag sett, men jag vet att jag läste ganska mycket om liggcyklar för ett drygt år sen, och alla jag såg då kostade runt 60 000 kr, plus minus. Jag minns inte så mycket, men en av dem, som kostade 70 000, var helt knallgul, med svarta detaljer, i fabriksutförande.

(Nej, jag har inte cyklat på en liggcykel, och kommer ganska säkert aldrig att göra det heller, om det inte skulle vara så att jag fick möjlighet att testa en med hel, styv kåpa, och då på en rak avstängd bana, bara för att åka så snabbt som möjligt.)

Hur ska fötterna vila på pedalerna som är rakt fram och uppåt, menar du? Eller snörar du fast dem på nåt vis?

Jag får inte ont i rygg, nacke, händer eller fötter heller, på min vanliga cykel, så jag vet inte vad det var för argument...

De liggcyklar du hänvisar till kallas velomobil och är betydligt dyrare än liggcyklar.

Man använder enbart benstyrka på en liggcykel och därför pressar man fötterna mot pedalerna. Att man skulle måsta hålla upp benen stämmer inte.

Om man som jag redan har nackproblem kan man inte cykla på en vanlig cykel utan att förvärra nacken. Med en liggcykel häller man huvudet rakt och slipper belasta nacken.

smaken är som baken och nya frågor

Om jag uppfattar debatten rätt så är "smaken som baken". Vi är subjektiva även om vi ibland tror att vi är sakliga.
Jag har hittat en regnhatt i färgen mellanblå av märket Ortlieb, och enligt Svima sports hemsida så ska dom ha den.
Gjorde en tur på knappt 6 mil idag, halva sträckan i regn. Regnjacka hade jag med, men inget som skyddade händer och fötter mot det kalla regnet.
Vad använder ni?
SCSs boots är stora och klumpiga tycker jag.
Hestra lär väl ha någon vattentät handske.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg