Sy överdragsvantar ihop

Vad landade prislappen på?

Jag har inte direkt räknat på det men jag skulle tro att den hamnade runt 400kr för paret.
Men då har jag även räknat med alla tillägg som jag fått göra för tyg och övriga inköp. Då har jag även fått göra en testmodell för att lära känna tyget. Har man dom flesta grejer så tror jag att materialkostnaden kan ha hamnat på ca 200kr.

Förlåt om jag läst dåligt, men vilket tyg har du använt?

Jag använde detta tyget.

//Peter
 
Personligen har jag bannat alla sk. "rymd-material", goretex etc. När jag tillverkar saker för uteliv. Bomull, läder & stål är det enda som gäller.. har funkat i 100 år & lär fungera i 100 till. Blev lite besviken då jag såg din gör-det-själv sida, allt verkade vara gjort av plaster, nylon, goretext etc. Det känns inte riktigt uteliv / vildmark när det kommer 100% nylon-goretext robotar promenerande..
 
Personligen har jag bannat alla sk. "rymd-material", goretex etc. När jag tillverkar saker för uteliv. Bomull, läder & stål är det enda som gäller.. har funkat i 100 år & lär fungera i 100 till.

Jag antager att du själv inte skrivit in detta på Utsidan, utan att du korresponderar med en mellanhand som får tyda dina snirkliga bokstäver skrivna på pergament med gåspenna och egentillverkat bläck.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Amish
 
Personligen har jag bannat alla sk. "rymd-material", goretex etc. När jag tillverkar saker för uteliv. Bomull, läder & stål är det enda som gäller.. har funkat i 100 år & lär fungera i 100 till. Blev lite besviken då jag såg din gör-det-själv sida, allt verkade vara gjort av plaster, nylon, goretext etc. Det känns inte riktigt uteliv / vildmark när det kommer 100% nylon-goretext robotar promenerande..
Varför skulle naturupplevelsen bli mindre för att man använder moderna material? Dessutom har ju både bomull, läder och stål en gång varit i teknikens framkant. Du har ju egentligen bara valt material från en viss tidsålder. Ska du vara riktigt naturlig så får du nog kolla på Ötzis kläder och liknande.
 
Personligen har jag bannat alla sk. "rymd-material", goretex etc. När jag tillverkar saker för uteliv. Bomull, läder & stål är det enda som gäller.. har funkat i 100 år & lär fungera i 100 till. Blev lite besviken då jag såg din gör-det-själv sida, allt verkade vara gjort av plaster, nylon, goretext etc. Det känns inte riktigt uteliv / vildmark när det kommer 100% nylon-goretext robotar promenerande..

finns folk av olika åsikter och stilar även när det kommer till friluftsliv... man behöver ju inte vara ovänner för det...
välkommen till forumet! =)
 
Finns det några enkla modeller av armbågslånga skalvantar att sy? jag funderar på att försöka fixa ihop till barnen men av andersj:s ritningar får man nästan ångest... snyggt men med så mycket smarta detaljer.

/Andreas
 
Köp dig ett par försvarets armbågslånga skal-tumvante i grönt och vitt.
Världens bästa skalvante btw ;) Ett par lovikkavantar inunder, och sen är du aldrig frusen =)

Tror den består av fyra delar. Två i grovt tyg (ovan- och undersida arm) samt två i läder (ovan- och undersida hand). Sprätta upp, kopiera och förminska mönstret. Kanske går att göra utan att sprätta upp, men då dessa i begagnat skick kostar kring 50 kr kan det ju vara värt det iaf =)


(Skidhandske M90)
http://www.armyshopen.se/varor.php?sokfalt=%D6verskott-svenskt&frontpage=search&sok=S%F6k

EDIT:
Då du ska förminska dem kan du ju använda originalmaterialet =)
 
Jag sydde ett par "regnvantar" i silnylon. Jag hade också problem med tummarna. På något märkligt vis blev de för små trots att gjorde Provbitar först. Vantarna funkade dock ganska bra ändå, men skulle jag göra om detta så blir det med enklast möjliga mönster , två likadana bitar med tummen på sidan. Det borde hålla bättre. Med tjockare tyger borde det funka bättre med riktiga tummar.

För sommarbruk undrar jag om det är helt nödvändigt med tejpade sömmar. Visst blir händerna och fingervantarna lite fuktiga, men skalet ger så mycket extra värme att det funkar rätt bra ändå. Tunna fingerhandskar torkar rätt fort också.

Ska man ha riktiga skidhandskar för vinterbruk skulle jag också rekommendera M90 vinterhandsken. De blir billigare än materialkostnaden hur man än gör och de är dessutom bra, om än inte vattentäta. Gamla vita läderhandsken är riktigt schysst också.
 
Extremtextil

Tjo,

Här är ett exempel från extremtextils projektgalleri:
http://www.extremtextil.de/tipps/gallery/v/fauestling/

Finns mycket bra material om ni inte kollat in stället tidigare. Går även att köpa mönster. Jag brukar dock rita själv.

Ett tips kan vara att sy provmodeller i IKEAs tyg ditte som kostar 19kr metern. Visst beter det sig annorlunda än ett goretexmaterial. Men det kan fungera för att testa storlekar och skärningar.

//Joel
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg