Swiss army knife - vikt?

Även smycken skall användas!

Skulle föreslå att du satsar på Victorinox Rambler a 30 gram + din farfars samekniv. Såg finns oftast vid stugplatser/vindskydd och finns det inte såg får du hoppa sönder eller slå sönder veden med stenar.

Thure

Re: Även smycken skall användas!

thureb; sa:
Skulle föreslå att du satsar på Victorinox Rambler a 30 gram + din farfars samekniv.

Thure
En fin liten kniv Thure. Men jag tror att många skulle säga att de saknar konservburksöppnaren. Det är trots allt så att många av oss tar med oss en och annan burk ut i naturen ;)

~Paul~

Re: Re: Även smycken skall användas!

dePaul; sa:
Men jag tror att många skulle säga att de saknar konservburksöppnaren. Det är trots allt så att många av oss tar med oss en och annan burk ut i naturen ;)

~Paul~

Många resonerar kanske som jag. Antingen vandring eller liknande och inga burkar pga vikthänsyn eller paddling pulka etc då både burkar och en rejälare verktygsuppsättning kan följa med.

Thure

Re: Re: Re: Även smycken skall användas!

thureb; sa:
Många resonerar kanske som jag. Antingen vandring eller liknande och inga burkar pga vikthänsyn eller paddling pulka etc då både burkar och en rejälare verktygsuppsättning kan följa med.

Thure
Det var inte riktigt så jag menade Thure. Det är inte fråga om att släpa med sig högvis med konserver.

Jag snackar om enstaka Bullens pilsnerkorv för att fira ett speciellt tillfälle eller kanske en burk makrill i tomatsås för att avstampa en vandring.

I övrigt håller jag med om att man skall försökta hålla så hög kvalité som möjligt på sin utrustning. Det gäller också knivar eller multiverktyg.

~Paul~

Puttri; sa:
Vad kan man göra med en sax, av den kalibern som finns på dessa knivar som du inte kan göra med en kniv? Lika så, vad kan man egentligen annvända den lilla sågen till? Jag har en fällkniven U2 som jag är fantastiskt nöjd med, har aldrig ens funderat på att köpa en "swiss army knife", men den kanske kan vara oumbrlig ibland, upplys mig gärna om det i så fall! (obs är inte ironisk!)

Jag har den kniven, modulo den lilla stjärnskruven är utbytt mot ett mindre knivblad, jag tror den här modellen är en förbättring av min som är bättre.

MEd den lilla saxen kan du klippa bort hud som blir över när man skär sig, underlättar rengöring. Man kan precitionsklippa med en sax men inte med en kniv. Jag klipper även naglar. Saxen är ett av de tre mest använda redskapen för mig.

Den lilla sågen kan användas till att såga med. Om man vill ha av en gren med ett rakt snitt tex. Använder den ibland. Hade stor nytta av den när jag tog mig över ett 5 meter högt gudrunbröte och ville slippa klättra över en del grenar.

Det finns faktiskt inger jag aldrig använt på den kniven. Jo föresten, korkskruven, men jag är ju ingen vindrickare.

bananmannen; sa:
Det finns faktiskt inger jag aldrig använt på den kniven. Jo föresten, korkskruven, men jag är ju ingen vindrickare.
Du har missat den viktigaste uppgiften som korkskruven har. Nämligen att husera den lilla skruvmejseln som åtminstone jag tycker är ytterst användbar.

~Paul~

Att ingen harkommit med det självklara sågvalet...

...Kedjesåg! (för dem som inte vet vad det är så liknar det ganska mycet en motorsågskedja med två slingor/handtag i vardera änden, fast smidigare)
Den kommer åt på helgalna ställen och är i naturen enligt mig endast överträffad av bågsågen (och inte ens den ibland).
Den är fruktansvärt effektiv efter som den oftast (beroende på hur den används, den går tom att sköta med fötterna vilket ökar på uthålligheten eh hel del när det är mycket att kapa) kapar saker inte bara från en sida utan 270 grader runtom.
Behöver jag nämna att den går att stoppa ner i fickan utan att at mycket mer plats än en snusdosa.

Är man sedan i skogslandet och ämnar leva av/med skogen så innebär det i min värld en liten yxa också, och små yxor är faktiskt inte så enormt användbara eller skrymmande som man tror, specielt inte som de ofta ersätter stora och klumpiga knivar likt A1 eller KABAR när användaren tidigare dragits med sådana ovanor.

Och som baskniv är det lämpligt med en liten till medel slidkniv, min variant mäter ca 5 cm bladlängd med det kan bli så stora som en vanlig mora och fortfarande fylla sitt syfte som precisionsredskap.

När man använder mer utrustning så kan det (som någon nämnde) vara bra med en Leatherman eller dylikt, jag har slitit på min supertool i många herrans år och den har inte svikit mig mer än en gång, det var -30 och jag skulle såga av ett ungträd, klick sa det. Så nu saknar min multitool såg och jag har som inte idats byta den trasiga komponenten. Mulititools som duger till en hel del så länge man inte tänkt använda kniv eller såg på dem finns oftast att få för runt en hundring.

Med andra ord beror det helt på vad man tänkt göra och vilken natur man ska befinna sig i, tex så är det helt onödigt med såg ovanför trädgränsen och inte är det ofta som man använder den när man bitvis går nedanför.

Välj med huvudet i första hand och händerna i andra hand, vikten kommer sist iaf om du tänkt använda grejerna, ska du bara ha med dem för att det kan vara bra att ha rekomenderar jag att du tänker om. Antingen har du verktyg eller så ser du till att planera så du inte behöver dem, halvmesyrerna däremellan är ofta otrevligast!

"I skogslandet betyder en bra yxa i säcken att bära såväl bränsle och husrum, det är att bära tryggheten med sig."

Dilemma

Många olika åsikter kommer fram här märker jag, kul! Kedjesåg är definitivt ett bra alternativ ifall jag vill ha en lätt och bra såg, och fortfarande ta med mig min superfina och bra kniv. Å andra sidan; Om jag vill spara vikt och vill slippa vara lika rädd om grejjorna så skaffar jag en Victorinox Outrider. Den kan jag ju tappa bort utan att behöva bli ledsen.

Jag antar att gångerna man behöver en såg är ganska få, på vår vandring hade vi helt klart behövt en. Vad gäller den fina kniven så är den egentligen "för bra", vad jag skär jag med den liksom? Jo torkat renkött och... Torkat renkött. Öppnar påsar osv. Alltså inte precis något man egentligen behöver en så fin kniv till. Men den är ju så snygg och trevlig att ha med sig.

Ett dilemma detta!

Re: Dilemma

^_^; sa:
Om jag vill spara vikt och vill slippa vara lika rädd om grejjorna så skaffar jag en Victorinox Outrider. Den kan jag ju tappa bort utan att behöva bli ledsen.

vad jag skär jag med den liksom? Jo torkat renkött och...
Nja, en Outrider är inte den billigaste Vicen. Addnature tar 449:- kronor exkl. frakt. Ganska mycket för en Victorinox, tycker jag.

Om du endast använder kniven till att skära i torkat kött så duger vilken klåparkniv som helst. Du behöver inte en Outrider till det.

Köp en Fixwell kniv för några kronor, en P-38 konservburksöppnare för en tia en aluminium kapsylöppnare för 15 spänn och en wire/båg/kedjesåg så har du täckt allt. Du har då både en lätt och billig utrustning.

~Paul~

Vad blev det till slut Frida? Har du köpt något ännu?

~Paul~

PS Jag har nyligen skrivit en recension gällande Outridern. Den kan säkert hjälpa dig med att bestämma ett eventuell köp.

Hallå! Nej det har inte blivit någon kniv ännu. Men Outridern känns fortfarande som ett kul alternativ. Det beror väl lite på vad för tur det blir nästa gången. Om jag tex vandrar ensam någon gång så blir viktsparande ännu mer viktigt, och då kan en lättare kniv hjälpa till. Men så länge jag vandrar med andra går det ju fint att ta med en så trevlig kniv som den jag har. ^_^

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg