Swiss army knife - vikt?

Leatherman är för dyr tycker jag. Och jag tycker att Outridern är bra för att den är 111 mm lång, och inte 91 mm som många andra av knivarna. Iofs kanske kniven är av samma längd ändå? Fast sågen ser ju hyffsat lång och bra ut iaf.

Rucsack ser ju bra ut, fast sax hade jag nog tänkt mig skulle ingå. Det lutar mer och mer åt Outridern.

Sågen är tyvärr inte värst lång på någon av Vicarna. Jag tror dock inte att du kommer att bli besviken på Outridern. Det är min favorit bland Vicarna.

~Paul~

I dag passade jag på att jämföra min Bahco Laplander med min Victorinox Rucsack.

Jag kapade ett dussin 2-5 centimeters stavar i mindre bitar och det gick snabbare med Laplandern (inte förvänande).
Det tog kanske 4/7 så lång tid att kapa med den sågen jämfört med Victorinoxen.

Och det betyder inte att den lilla fällknivsågen är dålig utan snarare att det går ruggigt fort med Laplandern...

Om syftet med sågen är att ev. kunna kapa gigantiska vedträn är en kvistsåg som Laplander, Malco mfl. vad som gäller jämfört med en såg från en fickkniv.

Raskesven

Vad väger Laplandern då?

Jag tror nog att vi hade kunnat såga lite tjockare stickor med en liten Victorinox-såg, än vad vi kunde göra med vår kniv.

Tjenare Frida,
Det jag har med mig när jag är på tur är en ordentlig kniv och en mindre yxa. Visst väger det lite, men det räcker gott. Sax har jag alltid med mig en i sjukvårdskitet. Den är robust nog att klippa kläder med och väger inte så mycket. Men vill du köpa något litet så skaffa en ordentlig multitång. Du får tången plus extrafunktioner. Väger mer men är robustare.

/Johan

Funderar på att önska mig en sån här i julklapp. Men vad väger den egentligen?

http://www.swissarmy.com/MultiTools/Product.htm?category=outdoor&product=54731&

L_VICTORINOX9023.jpg

Egentligen behöver jag inte mer än kniv, sax och såg, allt annat är egentligen onödigt. Jag har en väldigt bra och fin kniv som jag egentligen inte vill lämna hemma... Kanske kan man köpa en liiiiten såg eller en liiiiiten yxa istället? Fast för att spara vikt borde väl en swiss army knife väga mindre än en sax, en kniv och en såg/yxa?
[/QUOTE]

apfaktor; sa:
Tjenare Frida,
Det jag har med mig när jag är på tur är en ordentlig kniv och en mindre yxa. Visst väger det lite, men det räcker gott. Sax har jag alltid med mig en i sjukvårdskitet. Den är robust nog att klippa kläder med och väger inte så mycket. Men vill du köpa något litet så skaffa en ordentlig multitång. Du får tången plus extrafunktioner. Väger mer men är robustare.

/Johan

Nu pratar du väl om saker som kostar tusentals kronor? Och vad ska man med en tång till på fjället? Jag tycker Leatherman är på tok för dyr.

^_^; sa:
Jag tror nog att vi hade kunnat såga lite tjockare stickor med en liten Victorinox-såg, än vad vi kunde göra med vår kniv.

Dom pinnarna som du kan kapa med en Victorinox knäcker du med ett knä eller så stampar du till med foten,med en kvistsåg kapar du de grövre.Det finns en uppsjö olika varianter i olika prisklasser,från Lapplander'n via Fiskars utskjutbara och till slut flera som har en bygel bakpå,de funkar ungefär lika bra allihopa.

peter

[/QUOTE]

Nu pratar du väl om saker som kostar tusentals kronor? Och vad ska man med en tång till på fjället? Jag tycker Leatherman är på tok för dyr.
[/QUOTE]

Klämma ihop blixtlåskläppen till sovsäckens dragkedja, mecka med köket, som tamoj, etc etc

Allt beror på vilka turer man gör och vilken utrustning man har med sig. Multitänger behövs inte i "naturnära friluftsliv" men är väldigt praktiska när man börjar lägga till lite mer utrustning.

Och sedan det där med priset... Det kan bli mycket pengar men hur länge kommer du att ha nytta/glädje av prylen i fråga? Ibland är det lika bra att köpa dyrt men rätt från början.

Uffe

Schneeberger; sa:
Och sedan det där med priset... Det kan bli mycket pengar men hur länge kommer du att ha nytta/glädje av prylen i fråga? Ibland är det lika bra att köpa dyrt men rätt från början.

Jo, men jag behöver inte alla de där funktionerna. Varför ska jag då lägga ut mer än dubbelt så mycket pengar på något jag egentligen inte behöver, och som dessutom väger mer? Och som jag inte ens vill ha... Makes no sense.

dePaul; sa:
OK Frida. Du har sagt mer än vad du tror. Din kniv är en kolstålskniv. Med största sannolikhet en smidd sådan.

Bladet är antagligen behandlat med någon typ av coating/blånering. Hade eggen haft samma färg som bladet i övrigt, så hade man kunnat förmoda att bladet har oxiderat. Men så är tydligen inte fallet eftersom du skriver att eggen är blank.

Pga tjockleken så är kniven antagligen inte tillverkad i ett alltför hårt stål. Din farfar ville därmed undvika det tidigare nämnda problemet med deformering.

~Paul~

Så här ser den ut, och enligt min våg väger den 175 gram (mindre än jag trodde):

Kniv.JPG

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg