Sveriges största levande äventyrare, bushcrafter, mm?

Före Skullman höll min fars cykelkamrat Sten Tyrfeld på med matrielprövningar till FOA som det då hette, de klättrade i berg, med ruskigt liten utrustning, gick skidmarscher på vintern med enkelväggs bomullstält, cyklade till medelhavet för ett dopp och så hem igen på treväxlade cyklar och skrev matrielrapporter i stil med fungerade mycket dåligt, vi frös i 14 dar.
En avdöd som definitivt måste varit en kraftkarl var Gustav Schröder jägare och berättare.
Slutligen Bengt Danielsson, Kontiki-medlem och allmän friskus.
Det har varit många före oss ute i spenaten och prövat samt njutit emellanåt oxså.
go tur

Glöm för all del inte Bertil Haglund som på 60-talet tillbringade långa perioder vintertid i Sarek, bl a. Packning inkl mat, tält osv för 3 veckor på ryggen, rovdjursspårning i 3 veckor, tillbaka till civilisationen för proviantering, och sen 3 veckor till. Och så vidare...

Janne Corax

Som av en slump har jag idag varit och lyssnat på Sven Yrvind, då han just idag och höll ett föredrag på en mässa där jag bor.

Men jag ”röstar” på Janne Corax.

Per

Sveriges största levande äventyrare, bushcrafter, mm?

Hur definierar ni den "största" i det här fallet? Den som har äventyrat mest dagar totalt sett eller den som har gjort de svåraste äventyren eller en kombination eller den som synts mest i media och således är mest "känd"?

Och vad har ni för åsikt om guider några av de namn som droppats har ju använt guider på sina turer. Och då räknar jag inte in t.ex. Kilimanjaro där man måste ha guide utan områden där man kan välja om man vill köra själv eller köpa hjälp.

Och det skulle ju vara kul med en lista på vad folk har gjort och inte bara ett namn som i vissa fall inte säger mig något. Men det kräver ju en del jobb såklart.

Personligen har jag lite svårt att ta ställning utan riktiga fakta. Jag gör ett försök att sammanfatta Micke Strandbergs äventyr till att börja med. Snott från nätet så saker kan både saknas och vara fel. Rätta mig gärna.

Mikael Strandberg, Äventyrs-CV:

1. Långfärdscykling Chile - Alaska 27.500 km (1986-87).
2. Långfärdscykling Norge - Sydafrika 33.000 km (1989-92).
3. Långfärdscykling Nya Zeeland - Egypten 29.500 km (1994-96).
4. Vandring med häst Patagonien 3000 km (1997-98).
5. Vandring Östafrika 1000 km (2000).
6. Skidor och kanot Sibirien 3500 km (2004).
7. Vandring med kamel Jemen 350 km (2011). [med guide]
8. Vandring med kamel Jemen 350 km (2012). [med guide]

Roliga och intressanta projekt tycker jag samt hygglig svårighetsgrad rakt igenom.

Hur definierar ni den "största" i det här fallet? Den som har äventyrat mest dagar totalt sett eller den som har gjort de svåraste äventyren eller en kombination eller den som synts mest i media och således är mest "känd"?.

En premiss för att kunna utnämnas till "sveriges största äventyrare" är förstås att den aktuella äventyrarens bedrifter känns till av andra än äventyraren själv.

Jag har letat och letat på Youtube , Vimeo, m.m och jag har hittat ingen video av Sveriges versionen av Lars Monsen, Ray Maers, Les Stroud, t.ex. (män eller kvinna så klart)

Jag tycker att Johan Skullman har mycket kunskap och erfarenhet med synd att de verkar han bara håller på Fjäll Räven "reklamer"...

Tråkigt när man tittar på en fel version av "Ultimate Survival Alaska" (som själv tycker är ganska dåligt) jag menar Den Största Äventyret helt klart, istället på en riktigt äventyrare i ett program anpassad till svenska miljö.

Det måste finnas någon, nånstans, det vet jag men vem är detta människa, vad tycker ni?

(Min grammatik är en katastrof det vet jag, så det är onödig att kommentera om det).

Vid närmre eftertanke så begriper jag mig inte riktigt på syftet av att lista de största "äventyrare och bushcrafters". Hur mäts prestationerna mot varandra, och vad är den egentliga skillnaden mellan en äventyrare och bushcrafter? Med det sagt så tycker jag att "äventyrarna" inriktar sig på i huvudsak att mot skapa så mycket mediaexponering som möjligt, medan "bushcrafters", eller mer försvenskat vildmarkskunniga, ofta siktar på att sprida sin kunskap i bokform.

Ytterligare en svensk personlighet, som i min mening går och jämföra med norrmannen Lars Monsen är Peter Persson. Peter har gjort en hel del trevliga turer i norden och andra delar av världen. Han är dock inte en professionell äventyrare.

Se https://www.youtube.com/user/Vildmarkssidan

Jag gör ett försök med Ola Skinnarmos äventyr också. Tyvärr är varken hans hemsida eller Wikipedia heltäckande. Han har ju gjort några resor med segelbåt där svårigheten legat i att skaffa sponsorer och besättning medan själva äventyret att befinna sig på båten är högst tveksamt om det ska räknas i det här sammanhanget tycker jag. Men det finns säkert olika synpunkter på den saken.

Ola Skinnarmo, Äventyrs-CV:

1. Skidor Grönland 650 km (1997).
2. Skidor Sydpolen 1200 km (1998). [solo]
3. Skidor Nordpolen 1000 km (2000).
4. Skidor Grönland 21 dagar (2001). [avbröt]

Det som sticker ut här är ju turerna till Syd och Nordpolen då han blev första svensk två gånger om.

Vid närmre eftertanke så begriper jag mig inte riktigt på syftet av att lista de största "äventyrare och bushcrafters". Hur mäts prestationerna mot varandra, och vad är den egentliga skillnaden mellan en äventyrare och bushcrafter? Med det sagt så tycker jag att "äventyrarna" inriktar sig på i huvudsak att mot skapa så mycket mediaexponering som möjligt, medan "bushcrafters", eller mer försvenskat vildmarkskunniga, ofta siktar på att sprida sin kunskap i bokform.

Ytterligare en svensk personlighet, som i min mening går och jämföra med norrmannen Lars Monsen är Peter Persson. Peter har gjort en hel del trevliga turer i norden och andra delar av världen. Han är dock inte en professionell äventyrare.

Se https://www.youtube.com/user/Vildmarkssidan

Härligt humor att jämföra Peter Persson med Lars Monsen.. Peter gör ju inte mer än vad många av oss andra gör på semestern.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg