Sveriges största levande äventyrare, bushcrafter, mm?

Harry Sepp och Sten Brander har gedigen erfarenhet och ödmjuk framtoning.

Harry Macfie skulle jag ha med på en sån här lista men han är förstås avliden.

YouTube i all ära men många färder gjordes innan egna digitala filmkanaler.

Thure

Harry Sepp och Sten Brander har gedigen erfarenhet och ödmjuk framtoning.

Harry Macfie skulle jag ha med på en sån här lista men han är förstås avliden.

YouTube i all ära men många färder gjordes innan egna digitala filmkanaler.

Thure

Sten Brander är ett mkt bra förslag - tillhörde ju Skidlöparbataljonen under andra världskriget som hjälpte många norrmän över gränsen, senare legendarisk gestalt inom STF. Lär väl vara uppåt 95 eller så idag...

Det är som sagt lätt att tro man är framstående bara om att man har en massa Youtube-klipp, Wikipedia-sidor och sitter i TV-sofforna...

Mats

Renata Chlumska (även om jag nog inte tror att hon - eller någon - kommer att bestiga högsta berget på månen inom 20 år, som hon hävdade i DN-artikeln för några veckor sedan. Det förtar dock inte hennes andra bragder.)

Mats

Tänker på Svante Lysen. Kan rekommendera hans bok "Under frihetens himmel" där han skriver om sina äventyr i vildmarken. Tror dock inte att han filmat så mycket, tyvärr.

Erik.

Har för mig att det finns åtminstone någon TV-film från en av Svante Lyséns övervintringar.

Har läst hans bok "Under Frihetens vingar" och hört honom hålla föredrag. Han måste absolut vara med på listan!

http://www.svantelysen.se/

Thure

Kanske kan Sven Yrvind (Lundin) läggas till listan. Definitivt en äventyrare av rang, även om segling är ett perifert ämne här på utsidan.

Rolf Bjelke och Deborah Shapiro är andra som bör nämnas i seglingssammanhang.

A

Många av de vassaste som jag har stött på är inte så media kåta utan jobbar i det dolda och försöker inte skapa en legend

Det här är en åsikt som då och då dyker upp när olika äventyrare diskuteras. Jag fattar verkligen inte, på vilket sätt minskar uppmärksamheten värdet av prestationen? Jag tycker det luktar jantelagen. Tur f ö att samma synsätt inte gäller inom sport.

Se inte detta som ett påhopp på dig nu, marja. Ditt inlägg råkar bara representera ett djupt rotat fenomen här på utsidan.

Allt gott!

Anders

Har gjorts en del intressanta kajakfärder som kanske kan vara med här. T ex Jim Danielsson, Magnus Fischer, Love Enqvist, Johan Nilsson, Christian Bodegren och inte minst tidigare nämnda Renata Chlumska.

Löpar-Rune dvs http://www.loparlarsson.se/ måste vara med han är en fantastisk föredragshållare.

Thure

Johan Skullmans erfarenhet sträcker sig i huvudsak till testning och utveckling av kläder och utrustning, men jag tycker nog inte att han kvalificerar som någon äventyrare. Bara för han har erfarenhet från försvarsmakten är det inte synonymt med expertis inom vildmarkskunskap (eng bushcraft),överlevnad eller äventyr.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg