Sveriges farligaste friluftsområde?

Karolina, stavgång hade jag helt sett över. Det är sjukt att pensionärerna masar sig upp så tidigt, vad driver dem till det egentligen? (förutom små blåsor möjligtvis)

(Okej detta är med viss mått av ironi. Tänkte bara vara klar med det för de som inte tillhör generation X)

Den som har försökt snabbhandla en lunchtimme (eller någon annan gång när man har ont om tid) vet varför pensionärerna gör vissa saker. Ibland inbillar jag mig att de ger igen på något sätt. "Har ni verkligen inget färskt bröd?! Det är ju för skamligt. Jag kommer minnsann ihåg handlare Anderson, och han..." Och så drar de runt tre små ulliga tanter med rullatorerna i bredd. De har all tid i världen, eftesom de är lediga på dagarna, men så måste de göra sina ärenden just när vi andra har fått ett par minuter över. Det gör de för att jävlas. Liksom med stavgången. Måste vara så...

(Okej detta är med viss mått av ironi. Tänkte bara vara klar med det för de som inte tillhör generation X)

Den som har försökt snabbhandla en lunchtimme (eller någon annan gång när man har ont om tid) vet varför pensionärerna gör vissa saker. Ibland inbillar jag mig att de ger igen på något sätt. "Har ni verkligen inget färskt bröd?! Det är ju för skamligt. Jag kommer minnsann ihåg handlare Anderson, och han..." Och så drar de runt tre små ulliga tanter med rullatorerna i bredd. De har all tid i världen, eftesom de är lediga på dagarna, men så måste de göra sina ärenden just när vi andra har fått ett par minuter över. Det gör de för att jävlas. Liksom med stavgången. Måste vara så...

OT i samma spår: Jag är för ung för Gen. X. Men jag gillar tanter och gubbar. Hatar också att det inte finns färskt bröd och att manuella charker bara finns på saluhallen och coop (=dyrt). Var ska man annars köpa sin leverkorv och kalvtunga liksom? Dessutom är gubbar och tanter de enda som verkar dricka folköl (tillsammans med tonåringar och jag då). Men jag undrar verkligen vad de gör hela dagarna? Jag ser oftast snäll och beskedlig ut så varje dag jag åker kollektivt runt lunchtid brukar jag alltid bli uppraggad för samtal av äldre, det är mkt trevligt, mkt roligare än metro. Tanten som berättade hur hon flörtade med alla flottare när hon bodde i värmland är en favorit. De gamla sjömännen är roliga också, en berättade att han gick till sjöss för att kunna köpa coolare jeans. Haha, och jag som tycker min generation är ytlig.

Näe, länge leve gubbar och tanter, de regerar! (dessutom klär de sig oftast väldigt propert, gabardin och pampuscher åt folket!)

Söderåsens nationalpark i Skåne. Ett par personer trillar ner och ihjälar sig varje år. Skåne är inte platt.

Kullen, också i Skåne. Sveriges mest dykta vatten, det dör rätt många danskar där av någon anledning.

"Det är inte farligt att trilla ur ett flygplan, det är att ta mark som dödar en".

Det var bättre förr - även gamlingarna

Näe, länge leve gubbar och tanter, de regerar! (dessutom klär de sig oftast väldigt propert, gabardin och pampuscher åt folket!)

Jag brukar tänka att gamlingarna var bättre förr! De hade liksom rätt att gnälla eftersom de byggde upp hela alltet.
De nya pensionärerna har ju Gant-jacka och gnäller över att de har så många fjärrkontroller att de inte kan kolla på DVD. De har liksom inte samma perspektiv som de som är födda när seklet (förra seklet alltså) var ungt.

Tar upp en gammal tråd...

Ibland springer man på rapporter på jobbet som man inte trodde fanns. Jag har inte hunnit sätta mig in i den, men namnet bådar gott: "Friluftssäkerhet : En inblick i friluftsliv, lagstiftning och aktörer med inriktning på risk och säkerhet " Eller bådar gott, det luktar rätt mycket byråkrati, men ni hittar den på:
http://www.srv.se/Shopping/pdf/23450.pdf

/Martin

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg