Sveriges farligaste friluftsområde?

Ok, morbid fråga kanske. Men vilket är sveriges farligaste friluftsområde? Vi kan för enkelhetens skull räkna allvarligare kroppskador och dödsfall i samband med friluftsrelaterade aktiviteter (låt oss därför räkna med jaktolyckor), så slipper vi räkna med rånmord och diverse hemska överfall i storstädernas grönområden.

De enda dödsfall jag kan dra mig till minnes är kring keb och kring jämtlandsfjällen. Om man ser till antal dödsfall per besökare så borde de ju vara ganska säkra. Hmm, vilken är egentligen sveriges farligaste vildmark? Sticker sarek ut i den misstänkt knappa statistiken, eller har man sållat kornen från agnarna där? Eller är det seglarna som är värst?

Om ni undrar varför så håller jag på att planera min semester; vardagsedge! ;) (ironi... det handlar bara om nyfikenhet)

Svaret på frågan vilket som är Sveriges farligaste friluftsområde blir väl: Det beror på!

Hur farligt ett område blir beror naturligtvis i första hand på vad du själv gör när du är där, om den utrustning du har är anpassad för aktiviteten du utför o s v. En glaciärklättring i Sarek blir med erfarenhet och rätt utrustning mindre riskabel än friklättring utan erfarenhet på en bergvägg i Säffle.

Jag tror helt enkelt inte att något område är farligare än något annat om man vet vad man gör när man utför sina aktiviteter i området. Sedan kan det naturligtvis alltid ske olyckor och för att återgå till exemplet ovan så är det naturligtvis lättare att snabbt få hjälp om olyckan inträffar i Säffle än vad det är om den inträffar i Sarek.

Ja, nu menade jag då (som jag försökte antyda i första posten) vilket som har mest olyckor statistiskt sett. Havet kan tyvärr inte anses vara ett homogent område, så lite mer specifikt behöver det nog vara.

Åre köper jag. Men hur blir det om man ser till olyckor per person?

Stureplan???
Beror på vad man kallar "friluftsområde"
Björnen har dödat två män de sista hundra åren...
Runt Stureplan dör många fler per år...

Kebområdet?

Kebområdet brukar väl skörda något offer per år... vadolyckor, klättringsolyckor och glaciärer...

Thomas

Stureplan???
Beror på vad man kallar "friluftsområde"
Björnen har dödat två män de sista hundra åren...
Runt Stureplan dör många fler per år...

Finns det någon som skulle kalla stureplan friluftsområde??? Totalt ointressant..

Keb köper jag också, men samtidigt är det ju sjukt många besökare varje år.

Vad menas med område?

Menar du relativa risken eller absoluta dödstal?

Området under 30 meters djup kanske.

Aktiviteten är mera intressant skulle jag tro än området.

I så fall kanske Base Jump fast det är väl inte så vanligt i Sverge.

I absoluta dödstal gäller medelålders män fiskande i liten båt som en riskgrupp.

Thure

Menar du relativa risken eller absoluta dödstal?

Området under 30 meters djup kanske.

Aktiviteten är mera intressant skulle jag tro än området.

I så fall kanske Base Jump fast det är väl inte så vanligt i Sverge.

I absoluta dödstal gäller medelålders män fiskande i liten båt som en riskgrupp.

Thure

Det finns flera områden (typ ganska många) som ligger under 30 meters djup. Men det är taget, dykning har en del dödsolyckor, har en kamrat som miste livet den vägen. De flesta icke-dykningsrelaterade drunkningsolyckorna sker väl egentligen på grunt vatten? Eller är det nåt de lurade i mig på livräddningskursen?

Appropå ingenting så anser http://www.abiskomountainlodge.se/ att de är sveriges farligaste plats.

Rent statisktiskt torde aborrgrundet utanför sommarstugan vara det allra farligaste, nästan hemma och med brännvinn i kroppen lämnas flytväst och förstånd kvar på bryggan och blir det sen napp så står nån upp i båten, resten läser vi om i bladet två dagar senare oxså växer statestiken med en, två, tre till. Äventyr knappast men oflyt i dubbel betydelse.
//J

Intressant sida! Obehagligt citat: "Hela 25 % av det totala antalet drunknade är avsiktliga drunkningar. Lägger man här till delar av de med oklar avsikt blir denna grupp än större. Detta är intressant och väcker fler frågeställningar. Hur skall en räddare bete sig när han närmar sig en person som uppenbarligen vill dränka sig?" (statistik från socialstyrelsen).

Men okej, om vi bortser från marina eller alkoholrelaterade drunkningsdödsfall. Vad återstår då? Är det bara sommarkeb? Var det inte vinterfjället som var alldelles livsfarligt? Eller är det åre spm tar udden av allt?

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg