Men visst är följande fakta:
- STF AB är ett eget bolag och det är det bolaget som driver fjällstugor och -stationer
- STF AB drivs efter kommersiella synpunkter (t ex revenue management)
- löner och relaterade kostnader motsvarar ca 37 % av omsättningen
- lönekostnaderna har stigit rejält de senaste åren
- stugvärdar på fjället erhåller endast en liten ersättning och deras arbete kan nästan betraktas som ideellt arbete; det samma gäller många av de unga medarbetare på fjällstationerna
Men jag medger att jag inte kan bevisa att flertalet anställda arbetar centralt i Stockholm, även om jag antar att stor del av lönekostnaderna finns där.
Ja det stämmer att STF som förening driver fjällstationer och vandrarhem/hotell som ett aktiebolag.
Aktiebolaget omsätter idag strax över 300 miljoner per år där årets resultat används till drift, underhåll, renovering och nybyggen. Ingen vinst tas ut av ägare (föreningen) utan allt återgår till verksamheten.
De senaste åren har ett stort upprustningsarbete pågått på både stugor och fjällstationer vilket kostar mycket då många anläggningar ligger i väglöst land och material skall fraktas dit med bandvagnar, skotrar eller helikoptrar. Transporter till anläggningarna är även det en stor kostnad då det är något som STF får betala utöver den vanliga transportkostnaden med lastbil till vägens ände.
Bolaget drivs kommersiellt som du skriver och revenue management används, att använda revenue management handlar först och främst att fördela beläggningen mer jämt över en väldigt kort säsong samt att få in de intäkter som bolaget behöver, intäkterna skall finansiera en bokningsavdelning, ekonomiavdelning, HR-avdelning, IT-avdelning, systemavdelning, fastighetsavdelning och marknadsföringsavdelning samt övriga overheadkostnader som minimum.
Utöver det skall personal på stationerna ha avtalsenlig lön, bara på t.ex. Kebnekaise arbetar strax över 60 personer under sommaren, årsanställd personal på anläggningarna skall ha lön även när stationerna inte är öppna då det arbetas med planering och rekrytering samt en del driftarbete utanför öppettiderna med renoveringar och besvarande av mail och bokningsförfrågningar samt budgetarbeten som skall genomföras för att kunna driva hela verksamheten.
När det kommer till fjällstugorna arbetar en hel del runt om i landet med avtalsenliga löner året runt och sköter reparation, underhåll och planering samt rekrytering av stugvärdar. Huruvida stugvärdar bör ha lön eller inte är inte en diskussion i mitt inlägg då det kommer andra saker att ta hänsyn till där. (Men de jobbar till största del ideellt som du säger med viss ersättning för kost och resa till och från sitt uppdrag)
Detta gör att en prissättning måste ta hänsyn till för att täcka upp de kostnader som uppkommer under säsong och även de kostnader som finns utanför säsong, arrenden skall betalas, renoveringar skall göras.
Att ett företag som STF AB som verkar inom hotell- och restaurangbranschen har en lönekostnad på 37% är inte orimligt. Det är ett ganska normalt läge. Scandic ligger på 37.6% t.ex för 2017. Då skall vi ta hänsyn till att Scandic inte har sina hotell stängda mer än halva året pga otillgänglighet och säkerhet. Att då STF lyckas hålla sina lönekostnader till enbart 37% är till och med ganska bra i förhållande till Scandic.
Det är väl mer ett bevis att STF vill driva sin verksamhet mer professionellt något som gästerna idag kräver, de förväntar sig kompetent personal som lagar deras mat, checkar in dem och städar och sköter anläggningarna.
Om detta är rätt väg eller inte kan jag inte svara på, det är upp till föreningen och medlemmarna som har möjlighet att på årsstämmorna förändra verksamheten.
Utöver fjällanläggningarna har STF AB även ett vandrarhem i Malmö, ett vandrarhem och ett hotell i Göteborg, två vandrarhem i Stockholm och ett i Åre. Även här finns tillsvidareanställd personal som skall ha avtalsenliga löner.
Att då ta betalt för sin verksamhet och faktiskt ta betalt under högsäsong när anläggningarna är mer än fullbelagda då många dyker upp utan att ha bokat och förväntar sig sovplatser vilket sliter enormt på anläggningarna och deras faciliteter tycker jag är helt ok. För vem är det som får stå för kostnaden för vattenreningsverk och avloppsreningsverk och uppdatera dessa när det kommer nya krav? Jo det är gästerna som får betala för detta. När beläggningen ökar och anläggningen inte är anpassad för den nya beläggningar så måste anläggningen byggas ut, detta tar tid och kostar.
Vill nämna att jag inte är anställd hos STF men har verkat länge inom besöksnäringen och förstår vilka utmaningar som finns att driva verksamhet i väglöst land samt i en kedjeverksamhet med anläggningar spridda på olika ställen i landet.
Som svar på ett annat inlägg om föreningsdemokratin så skulle jag vilja se ett årsmöte med 240.000 medlemmar som deltar. Då är det smidigt med ett ombudssystem där medlemmarna och lokalföreningarna som vem som helst får engagera sig i, väljer vilka de vill skall företräda dem på årsstämmorna.
Alla medlemmar har även rätt att skriva motioner om hur föreningen skall verka.
Just nu kan man nominera medlemsombud på följande sida https://www.svenskaturistforeningen.se/foreningsdemokrati/
Har ni synpunkter och idéer på hur STF skall drivas så nominera er själva eller någon ni håller med. Det är trevligt med diskussioner på forum, men om man bara ger negativ kritik på hur föreningen och bolaget sköts så engagera er på riktigt och påverka då. Kanske ni på en stämma framöver får en annan bild av föreningens och verksamhetens drift och framtid.