Några fakta:
STF har utvecklats till en förening som har knoppat av och bolagiserat stor del av sin verksamhet och därmed kommersialiserat turismen i stora delar av fjällen där STF faktiskt har monopol och där ingen annan får konkurrerar med de.
När du bor i en STF stuga eller fjällstation, så betalar du inte till STF, men till STF AB, deras kommersiellt drivna bolag.
Ca 37 % av STF ABs omsättning går till löner och lönekostnader, dvs ffa till stabspersoner i Stockholm - inte till fjällstugor eller fjällstationer. Lönekostnader har ökat med ca 11% på två år. Behövs det verkligen så många centrala administratörer, marknadsförare, kommunikatörer, ekonomer?
Stugvärdarna och personalen på fjällstationer däremot jobbar i stor utsträckning ideellt eller för marginella ersättningar.
Man måste skilja mellan eldsjälarna på plats och stora aktiebolaget bakom.
Leder, vindskydd och dylika "faciliteter" bekostas och underhålls i regel av länsstyrelserna, inte av STF.
(Siffrorna tagna ur STF ABs senaste årsredovisning.)
Nja, "några fakta" är väl att tänja på sanningen. Texten ovan innehåller en hel del egna tolkningar och är absolut inte objektiv.
Exempelvis:
"knoppat av och bolagiserat stor del av sin verksamhet och därmed kommersialiserat turismen", STF AB bildades (enligt allabolag) 1991 och är mao inte någon ny verksamhet. Hade det varit möjligt (utifrån gällande skattelagstiftningen) och/eller praktiskt att driva verksamheten i någon annan form? Jag vet inte själv men hoppas att du kan svara.
"STF AB, deras kommersiellt drivna bolag". Ett AB behöver (väl?) inte vara kommersiellt. Vad jag förstått återinvesterar AB:t vinster istället för att som många andra AB ge avkastning till aktieägarna. För egen del betraktar jag det som okommersiellt, eller vad tycker du själv?
"Ca 37 % av STF ABs omsättning går till löner och lönekostnader, dvs ffa till stabspersoner i Stockholm - inte till fjällstugor eller fjällstationer. " . Vad menar du med ffa tilll stabspersonal? Är huvuddelen av den avlönade personalen stabspersonal baserad i Stockholm?
"Lönekostnader har ökat med ca 11% på två år. Behövs det verkligen så många centrala administratörer, marknadsförare, kommunikatörer, ekonomer? " Hur hör detta ihop? Beror ökningen på att man anställt yrkeskategorierna ovan?
Det är OK att tycka saker, men blanda inte ihop tyckande och fakta.
Senast ändrad: