Sveriges bästa friluftsbutiker topp 10.

Alewalds Sthlm
Naturkompaniet S-vall
Naturkompaiet Östersund
ITAB

Sedan en massa www affärer man handlat av där det gått välsigt smidigt getout.se, utrustad.se och addnature är bra.

Tycker generellt att naturkompaniet får oförtjänt dåligt rykte. De flesta affärerna jag varit på har varit bra. Bara blivit dåligt bemött i Uppsala. Handlade då i Västerås istället.. Kanontrevlig personal som tom kom hem med en beställning till mig gående. Det tycker jag är service.
Kan det vara så att det är lite för mycket "vanligt" folk på dessa affärer och detta gör att det inte är lika hett för oss outdoormänniskor:)

Mina topp 5 friluftsbutiker är:

1. Uteliv i Linköping. Klart bäst personal och service, väldigt intresserade av kunderna och frågar direkt om man ser intresserad ut om man vill ha hjälp.
2. Garderoben.se Bra service, glömmer de skicka en vara fixar de direkt:)
3. Överskottsbolaget i Skänninge. Bra millitärt överskotts material där man kan hitta många fynd, dock har inte personalen någon bra koll på friluftsliv.
4. Surplus.se Bra service, och billigt millitärt överskottsmaterial
5. Naturkompaniet i Linköping, inte den bästa servicen om man är yngre än 18, men med med rätt person så fär man bra service.

Bäst, roligast, mysigast, mest kompetenta, spännande utbud, jag blandar alla intryck och skakar fram följande lista:
1. Fjällsport i Göteborg, väl utvalda grejor av folk som själva använder dem
2. Alewalds i Stockholm, kul utbud, bra reor, supertrevlig personal
3. Addnature i Stockholm (Birger Jarlsg) eller på nätet, urvalet, snabb service på webben
4. Playground i Stockholm, skön känsla i butiken
5. Femmans Sport i Göteborg, "första friluftsbutiksförälskelsen glömmer man aldrig"
6. Utebutiken (Storgatan?) i Umeå, skönt urval
7. Kanotcentrum i Göteborg, extremt serviceinriktad och kunnig personal
8. Naturkompaniet (Korsgatan) i Göteborg, om man prickar in den vänliga och kunniga butikschefen
9. Lundhags Outlet i Duved, fyndlägen
10. GetOut-butiken i Bodafors, fräscht och inspirerande

1. Fjällsport, GBG. Vad jag än behöver slutar det med att bara Fjällsport har precis det jag vill ha. De testar och tar bara in det som dom själv tycker är bra. Har klättrat i många år men lär mig fortfarande massor när jag köper klätterprylar där. Lite dyrare men 10% rabatt för all som är medlemmar i Svenska klätterförbundet.

/Petri

Nischad men mycket spännande är Klättermusens relativt nyöppnade affär i Åre.

Sedan skall det bli intressant att se vad Naturkompaniets övertagande av Arcteryxbutiken på Vasagatan i Stockholm kommer att innebära på sikt beträffande sortiment, personalkompetens och inte minst image.

Jag tycker att Sportkompaniet, Sthlm, är svårslaget. De har fortfarande känslan av en liten butik, uppköpta av Alewalds, och väldigt bra personal. Det känns som att kliva in på gamla Hägglunds i Luleå för oss som varit där. Nya Hägglunds är ju jäkligt välsorterad men lite av känslan är borta. Det finns många butiker i det stuker här i Stockholm. AddNature, Alewalds, de många Naturkompaniet, SÄCK för att nämna några - eller eg. de flesta som jag tittar in i då och då.

Vad gäller nätbutiker har jag nyliga bra erfarenheter av både GetOut och Skövde Natur. Att faktiskt kunna ringa och snabbt få prata med någon är mycket värt. Att skicka mail som tar dagar innan svar och inte lyckas komma fram på telefon får mig att hoppa över såna butiker.

Sedan jag flyttade tillbaka till Boden har jag börjat gynna de lokala aktörerna. Hägglunds i Luleå har jag länge handlat mycket av men förra året och i år har jag handlat två par utförsåkningsskidor, turskidor, alpinpjäxor och skidpjäxor plus lite andra attiraljer hos skifix här i Boden. Skifix har "alltid" funnits i Boden men har främst varit en alpinbutik men har på senare år utökat sortimentet rejält och har även bra utbud av turutrustning inklusive fjellpulkan, spadar, lavinutrustning m.m. Ibland mycket folk i butiken men trots det så har de tagit sig tid när man behövt hjälp.

http://www.skifix.com/

Hej!

Jag gillar dessa två:

garderoben.se

fritidochprylar.se

Garderoben har ett enormt utbud. Fritid och Prylar är mindre men har generellt sett lägre priser.

Bäst, roligast, mysigast, mest kompetenta, spännande utbud, jag blandar alla intryck och skakar fram följande lista:
1. Fjällsport i Göteborg, väl utvalda grejor av folk som själva använder dem
2. Alewalds i Stockholm, kul utbud, bra reor, supertrevlig personal
3. Addnature i Stockholm (Birger Jarlsg) eller på nätet, urvalet, snabb service på webben
4. Playground i Stockholm, skön känsla i butiken
5. Femmans Sport i Göteborg, "första friluftsbutiksförälskelsen glömmer man aldrig"
6. Utebutiken (Storgatan?) i Umeå, skönt urval
7. Kanotcentrum i Göteborg, extremt serviceinriktad och kunnig personal
8. Naturkompaniet (Korsgatan) i Göteborg, om man prickar in den vänliga och kunniga butikschefen
9. Lundhags Outlet i Duved, fyndlägen
10. GetOut-butiken i Bodafors, fräscht och inspirerande

Lundhags i Duved????

Jag vet inte om jag har varit i så mycket mer än 10 friluftsbutiker i Sverige och kan väl knappast lägga nått omdöme vilken som är den bästa utan att ha varit på allihop eller iaf merparten.
Och ska man bara ta av vilka man har varit på mest (som givetvis är dom i närheten) så blir det här ju bara en "lista" på butiker i storstäder efterssom fler går dit.

Jag uppskattar Utebutiken vid E4/Storgatan i Umeå, har köpt kängor, telispjäxor, ryggsäck där och dom är väldigt hjälpsamma och dom verkar ha ett stort intresse för friluftslivet, inte bara på att sälja.
Men å andra sidan, så är jag född och uppvuxen i Umeå.

Edit: Sen 2 nätbutiker jag uppskattar mycket är Addnature.com, bra priser och stort sortiment!

Och faktiskt cyberphoto.se, dom har sin verksamhet här i Umeå så det är bara att åka dit och hämta, man får en snickers eller dylikt på köpet, som dom smyger ner i påsen..
Och dom expanderar sitt sortiment mer och mer och säljer faktiskt en hel del fiskegrejer till riktigt konkurrenskraftiga priser, samtidigt som dom testar och skriver om i princip allt dom säljer, inte bara klipper och klistrar från leverantörerna..

Mina topp 5 friluftsbutiker är:

1. Uteliv i Linköping. Klart bäst personal och service, väldigt intresserade av kunderna och frågar direkt om man ser intresserad ut om man vill ha hjälp.
2. Garderoben.se Bra service, glömmer de skicka en vara fixar de direkt:)
3. Överskottsbolaget i Skänninge. Bra millitärt överskotts material där man kan hitta många fynd, dock har inte personalen någon bra koll på friluftsliv.
4. Surplus.se Bra service, och billigt millitärt överskottsmaterial
5. Naturkompaniet i Linköping, inte den bästa servicen om man är yngre än 18, men med med rätt person så fär man bra service.

Håller helt med nr 1 på listan!! Uteliv i Linköping är ett kanon bra ställe med mycket bra sortiment och personal med känsla. Inte som en hel del andra ställen som bara säljer Fjällräven, Haglöfs, Tierra.... Jag bor i Värmland men åker gärna till Linköping för att handla! Känns lite fel att åka så långt men det finns inget som kommer i närheten av Uteliv inom en kortare avstånd.

/A

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Bästa sättet att beställa från Nordamerika? Butiker och leverantörer 13
Zorozv Friluftsbutiker i Sundsvall Butiker och leverantörer 3
Loijzan Friluftsbutiker i Skåne Butiker och leverantörer 19
Nellib Friluftsbutiker i Malmö/Lund med omnejd Butiker och leverantörer 7
Prankster Utländska friluftsbutiker. Butiker och leverantörer 15
Kanii Friluftsbutiker i Helsingfors Butiker och leverantörer 6
forslund Utländska friluftsbutiker TOP 10 Butiker och leverantörer 10
oj77 Friluftsbutiker i Luxemburg Butiker och leverantörer 0
Njutaren Outdoor gear, Friluftsbutiker i London Butiker och leverantörer 3
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
L-Å B Friluftsbutiker i Örebro Butiker och leverantörer 9
Jockemeister Friluftsbutiker i Tours/Paris? Butiker och leverantörer 2
PalleKuling Friluftsbutiker i Paris? Butiker och leverantörer 2
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
prylManne Friluftsbutiker i göteborg? vilka och var? Butiker och leverantörer 10
Jockemeister Friluftsbutiker i Poznan, Polen? Butiker och leverantörer 2
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
gregerjohansson Friluftsbutiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 21
per160 friluftsbutiker i USA sokes Butiker och leverantörer 18
langby Friluftsbutiker i Berlin Butiker och leverantörer 5
hellmanskungen Friluftsbutiker på nätet!? Butiker och leverantörer 4
avslutat080903 Utländska friluftsbutiker på nätet Butiker och leverantörer 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg