Om det exempelvis har skett en stor ökning av antalet medlemmar är det ju lätt att föreställa sig att kostnadsmassan ändå legat hyfstat stilla ("EOS"), varför man kan klara av samma funktionalitet som tidigare till en lägre medlemsavgift.
Jag har ju faktiskt nån oorganiserad kamrat som struntar i att vara medlem eftersom han tycker att medlemsavgiften är ett relativt högt pris för tidningen Bergsport. Kan tänka mig att han skulle kunna tänka sig att var medlem om priset var lägre.
Fast nu har jag ju återigen kommit ifrån ämnet...
Nu är det ju såhär att den lavinartade ökningen av medlemmar inte infunnit sig, snarare tvärtom! Medlemsavgiften kan vara en orsak till ett svikande medlemsantal men jag tror att du troligtvis är närmare sanningen när du tar upp din oorganiserade kamrat. Många medlemmar anser att medlemsavgiften är ett högt pris för Bergsport men i själva verket innefattar medlemsavgiften så mycket mer än bara en prenumenation på en medlemstidning.
Förbundet jobbar aktivt inom många stora områden som kanske inte alltid syns utåt.
* Fungerande kansli med en anställd Generalsekreterare (Johan Hvenmark)
som finns tillgänglig de flesta dagarna i veckan och bland annat finns som service för klubbarna eller den enskilde medlemmen.
* Acess (Stödjer accessarbetet ute i klubbarna, för samtal med länsstyrelser m.m för att vi ska kunna vistas ute i naturen och utöva våra aktiviteter)
* Medcom (arbetar med medicinska frågor och skador)
* Barn och ungdomskommittén (säkerställer att det finns BoU verksamhet i klubbarna).
* Säkerhet (Arbetar fram metoder och ger tips och råd gällande säkerhet på våra klippor).
* Utbildning / Träning (Ser till att det finns instruktörer och tränare som kan säkerställa utbildningsnivån för de som börjar eller vill fortsätta utvecklas som klättrare).
* Medlemsförsäkring
Detta är lite av vad som görs (och kostar pengar) men som kan vara svårt för den enskilde medlemmen att se eftersom det inte uppfattas som att det rör en själv som person. Konstigt nog lyfts Bergsport och medlemsförsäkringen oftast fram när man frågar medlemmar vad de får för medlemsavgiften.
Ett annat vanligt missförstånd är att den lokala klubben och Svenska klätterförbundet är två helt åtskilda organisationer där det egentligen är klubbarna ute i Sverige som tillsammans bildar klätterförbundet. Det finns t.o.m exempel på klubbar som särskiljer medlemsavgifterna där medlemmarna får välja om de bara vill vara medlem i klubben och/eller i SKF.
/ Magnus