Varför drar man alltid upp detta resonemanget angående ideellt arbete så fort det framkommer krititk eller frågor ur en ''medlems'' perspektiv? Är förbundet inte intresserad av aktiva medlemmar?
Ännu en följdfråga: Hur många andra typer av träffar får man tillgång till om man aktiverar sig inom förbundsarbetet?
Ursäkta att jag inte svarat. Jag glömde att jag skrev ett inlägg och ett ganska vasst sådant. Jag försökte säga att den yttre pressen är ganska stor på dem som arbetar i förbundet. Jag känner inte så då jag begränsar mitt engagemang till frågor
jag tycker är viktiga. Jag var inte övertydlig där. Min poäng var att folk drar sig för att aktivera sig eftersom pressen, de yttre förväntningarna och gnället kan vara för tungt. Därför behöver det finnas någon typ av mervärde för dem som engagerar sig. Det tycker jag är bra så länge det inte handlar om excesser. Att ingen åker till Scottland tycker jag är en beklaglig konsekvens av mervärdesprincipen.
Jo, förbundet vill inget hellre än att ha aktiva medlemmar! Jag tror att bara det är lätt hänt att bli strykrädd om man är inne i förbundet och som ivrig medlem är det lätt hänt att vara ömhudad om förbundsrepresentanter är lite osmidiga ; ) Särskilt på internetforum.
BMC har även en sommarträff vartannat år. Sen har vi i accesskommittén ynnesten att åka på konferenser med Svenskt Friluftsliv, Friluftsrådet, och andra byråkratier för att äta snittar och prata politiska strategier för att få dagens ungdom att snöra på sig knickers och knätofsar. Någon som är sugen? Inte jag så jag skiter i det där…
Cam - som en fråga, eftersom du är aktiv både i GBGKK och SKF, jobbar ni aktivt för att hitta folk, utöver ex. årsmöte, som vill engagera sig?
Nu byter jag offerkofta från SKF till GbgKK där jag sitter i styrelsen. Ja du Karl, det du frågar efter är vårt största problem och det vi jobbar med mest. För att medlemmar att känna att de är välkomna i klubben har vi klubbresor dit man kan anmäla sig utan replagskamrat, i somras hade klätterträffar i Utby dit man kunde komma själv. För två veckor sedan hade vi en bildvisning från klubbresorna och kombinerade det med det årliga höstmötet där vi brukar prata om vilken riktning klubben ska ha. Större delen av diskussionen handlade om det du frågade efter. Vi har just bytt hemsida så annonseringen kommer att bli bättre. Annars brukar herr ordförande vara bra på att göra posters som vi sätter upp på klättergymmen och Fjällsport.
Jätteroligt att du vill engagera dig! Nästa stora händelse är bildvisning med Marko Prezelj 1 dec. I februari har vi en klubbresa till Rjukan som kombineras till isklätterkurs. Kom till klubbens årsmöte (brukar vara i slutet av feb) så lovar jag dig att du kommer bli fångad i klubbens nät.