Svenska Kätterförbundets arbetsätt?

Vill man åka på någon träff och representera klätterförbundet är det väl enklast att kontakta sin lokala klubb så får de i sin tur vidareförmedla personen i fråga till aktuell kommitté i första hand och FS i andra.

Det tror jag är ett bra sätt. Jag uppfattade att det var så det har gått till enligt ursprungsinlägget, och det enda problemet är väl då att informationen varit bristande, vilket inneburit att trådstartaren missat träffen samt att svensk representation helt uteblev.
Jag vet själv inte hur det informerats om detta, men skulle kunna hålla med om att det är rimligt om det ligger information på förbundets websida om internationella klätterträffar. Utskick kanske är overkill, även om e-mail är billigt.

Om informationen är bristfällig pga att man "mörkar" för att reservera detta som en förmån för styrelsemedlemmar är det inte OK. Det handlar väl inte precis om trolöshet mot huvudman, men det låter som sagt som nåt man kan ta upp på ett årsmöte.

Det tror jag är ett bra sätt. Jag uppfattade att det var så det har gått till enligt ursprungsinlägget, och det enda problemet är väl då att informationen varit bristande, vilket inneburit att trådstartaren missat träffen samt att svensk representation helt uteblev.
Jag vet själv inte hur det informerats om detta, men skulle kunna hålla med om att det är rimligt om det ligger information på förbundets websida om internationella klätterträffar. Utskick kanske är overkill, även om e-mail är billigt.

Om informationen är bristfällig pga att man "mörkar" för att reservera detta som en förmån för styrelsemedlemmar är det inte OK. Det handlar väl inte precis om trolöshet mot huvudman, men det låter som sagt som nåt man kan ta upp på ett årsmöte.

Jo så verkar det vara.
Jag kan bara konstatera att trots att jag själv sitter i styrelsen för stockholms klätterklubb så hade jag inte hört om träffen innan jag läste om den i denna tråd.

När det gäller ditt sista stycke är det ett stort och viktigt "om" där i början, där man kanske ska ha mer på fötterna än spekulationer på ett forum innan man säger för stora ord.

Om informationen är bristfällig pga att man "mörkar" för att reservera detta som en förmån för styrelsemedlemmar är det inte OK.

Jag kan garantera dig att så inte är fallet. Men vanligtvis finns det någon inom organisationen som kan tänkas åka och då behöver man inte gå vidare eftersom förbundet blir representerat.

Är man intresserad tycker jag att man kan anmäla ett intresse om detta till sin klubb. Sedan får väl kommittéer eller FS ta beslut om personen skall skickas eller inte. Kan man dessutom tänka sig stå för resan på egen hand borde väl beslutet bli enklare.

Mvh / Magnus

Jo så verkar det vara.
Jag kan bara konstatera att trots att jag själv sitter i styrelsen för stockholms klätterklubb så hade jag inte hört om träffen innan jag läste om den i denna tråd.

När det gäller ditt sista stycke är det ett stort och viktigt "om" där i början, där man kanske ska ha mer på fötterna än spekulationer på ett forum innan man säger för stora ord.

Ja, på sätt och vis är det ju dessutom två OM. Dels vet jag inte i vilken mån informationen verkligen var bristfällig, och sedan vet jag ju inget om orsaken till det. Men jag säger ju OM också... Naturligtvis med utgångspunkt från ett av de tidigare inläggen.

Om jag får sväva ut lite så är det ett vanligt fenomen i organisationer att man har svårt att skilja på plikter och nöjen, så att säga.

Det är så lätt för en överbelamrad styrelse att tänka: "Och så borde vi skicka en representant till XXX och ordna YYY-aktiviteten. Någon här som... näha, ja vi ser om någon hör av sig. Nästa fråga?"

Man missar att det utanför den egna kretsen finns medlemmar som inte ser XXX och YYY som ytterligare två plikter som "någon" borde ta tag i, utan som rena nöjen.

Det smittar så lätt av sig i informationen. Det är svårt att entusiastiskt informera om något man själv inte har möjlighet att delta i. Det blir ett pliktskyldigt "får se om någon hör av sig" istället för ett glatt "här är världens tillfälle!".

Jag säger inte att det är så här, men det är rätt vanligt.

Varför drar man alltid upp detta resonemanget angående ideellt arbete så fort det framkommer krititk eller frågor ur en ''medlems'' perspektiv? Är förbundet inte intresserad av aktiva medlemmar?

Ännu en följdfråga: Hur många andra typer av träffar får man tillgång till om man aktiverar sig inom förbundsarbetet?

Ursäkta att jag inte svarat. Jag glömde att jag skrev ett inlägg och ett ganska vasst sådant. Jag försökte säga att den yttre pressen är ganska stor på dem som arbetar i förbundet. Jag känner inte så då jag begränsar mitt engagemang till frågor jag tycker är viktiga. Jag var inte övertydlig där. Min poäng var att folk drar sig för att aktivera sig eftersom pressen, de yttre förväntningarna och gnället kan vara för tungt. Därför behöver det finnas någon typ av mervärde för dem som engagerar sig. Det tycker jag är bra så länge det inte handlar om excesser. Att ingen åker till Scottland tycker jag är en beklaglig konsekvens av mervärdesprincipen.

Jo, förbundet vill inget hellre än att ha aktiva medlemmar! Jag tror att bara det är lätt hänt att bli strykrädd om man är inne i förbundet och som ivrig medlem är det lätt hänt att vara ömhudad om förbundsrepresentanter är lite osmidiga ; ) Särskilt på internetforum.

BMC har även en sommarträff vartannat år. Sen har vi i accesskommittén ynnesten att åka på konferenser med Svenskt Friluftsliv, Friluftsrådet, och andra byråkratier för att äta snittar och prata politiska strategier för att få dagens ungdom att snöra på sig knickers och knätofsar. Någon som är sugen? Inte jag så jag skiter i det där…

Cam - som en fråga, eftersom du är aktiv både i GBGKK och SKF, jobbar ni aktivt för att hitta folk, utöver ex. årsmöte, som vill engagera sig?

Nu byter jag offerkofta från SKF till GbgKK där jag sitter i styrelsen. Ja du Karl, det du frågar efter är vårt största problem och det vi jobbar med mest. För att medlemmar att känna att de är välkomna i klubben har vi klubbresor dit man kan anmäla sig utan replagskamrat, i somras hade klätterträffar i Utby dit man kunde komma själv. För två veckor sedan hade vi en bildvisning från klubbresorna och kombinerade det med det årliga höstmötet där vi brukar prata om vilken riktning klubben ska ha. Större delen av diskussionen handlade om det du frågade efter. Vi har just bytt hemsida så annonseringen kommer att bli bättre. Annars brukar herr ordförande vara bra på att göra posters som vi sätter upp på klättergymmen och Fjällsport.

Jätteroligt att du vill engagera dig! Nästa stora händelse är bildvisning med Marko Prezelj 1 dec. I februari har vi en klubbresa till Rjukan som kombineras till isklätterkurs. Kom till klubbens årsmöte (brukar vara i slutet av feb) så lovar jag dig att du kommer bli fångad i klubbens nät.

Att engagera sig eller ej...

Jag anser att man får utrycka sin åsikt gentemot ett förbund oavsett om man är beredd att ingå i styrelsen eller ej.
Personligen skulle jag kunna tänka mig att bli delaktig i frågor som engagerar mig specifikt, inom i mitt fall Stockholms Klätterklubb. Å andra sidan är jag inte beredd att sitta i styrelsen och klä skott för frågor som är mig egala, eller verka för vissa grupperingar och förgreningar som jag i princip, personligen skulle vilja motarbeta.
Jag anser att klättring har blivit så stort att man per automatik har börjat föra regelrätta kampanjer mot varandra, mellan olika grupperingar.

T ex så ser jag tyvärr inga gemensamma nämnare mellan oss (jag och mina vänner) som mys-pys klättrar på egna säkringar (sällan över sexaregistret), åker till Alperna och Norge och klättrar långturer och nordväggar mixat, ibland pure ice -och de som tränar inomhus på mer eller mindre elitnivå och satsar ungefär lika mycket som inom vilken annan tävlingssport som helst.
De sistnämnda behöver i sin satsning naturligtvis träningsmöjligheter och resurser som inom vilken annan tävlingssport som helst...
Problemet är idag att vi då samsas under samma förbund som då ska verka demokratiskt och på ett typiskt svenskt, politiskt korrekt vis, verka för att "alla vi" ska tillgodoses och får några en grej så ska de andra ha en annan osv.

Jag anser för allas bästa att tävlingsklättringen (och ungdomssatsningar) ska skiljas från SKF å det snaraste och bilda ett eget förbund, så att de kan få de resurser de behöver och samtidigt lyda under en organisation som förstår deras behov.

Till viss del OT, men jag har tänkt på det här länge utan att få ventilera mig.

/K

Kim, vi är nog många som inte sysslar med tävlingsklättring, men att gå så långt som att vilja splittra klättrarna tycker jag är att gå för långt. Som fikaklätrare så blir det att man håller på med flera klätterdisipliner men att man sätter det sociala i centrum.

Tror dock att det var bra att samla sportklättrarna i en egen förening i Stockholm (BlocStar), men ute i landet finns inte samma underlag. Definitivt inget eget förbund.

99,7 % av klättrarna sysslar inte med tävlingsklättring (min gissning).

Av de senaste 400 personerna som varit medlemmar i vår klubb så är det 1 som har varit med i en deltävling i Svenska cupen.

Och som jag skrev i ett tidigare inlägg så har förbundet informerat om några utlänska aktiviteter i år.
Jentetreffen i Norge (annons i Bergsport)
Route setting Camp in Macedonia (1 – 7 July 2008) (krav 16-29 år och klättra grad 6a, (gissar på lead)) samt
Inbjudan att bestiga berg i Grekland (Den 21-28 augusti) (för ungdommar)
De 2 sistnämnda har vi i klubbarna fått mail om.

Som Karl A skrev så vänder sig aktiviteterna ofta till ungdommar eller tjejer. Dessa 3 aktiviteter vänder sig till en minoritet av klättrarna.

Jag vill minnas att Climbrob, på sin blogg Robowar, skrivit en del om detta med tävlingsklättring och annan klättring i samma förbund, samt hur RF:s medel fördelas.

Där vill jag också minnas att det tydligt framgick att det inte var sannolikt att det skulle kunna bildas ytterligare ett klätterförbund (t ex av tävlingsklättrarna), eftersom det genom stadgar framgår att två så lika förbund inte ska existera parallellt utan vara ett förbund.

Annat som var intressant och som framgick, var att det inte är ett kraf från RF:s sida att t ex SKF har tävlingsverksamhet, för att de ska kunna vara RF-anslutna.
Det gäller alltså att samsas, samt att hitta former för hur man kan tycka att ekonomin i SKF fördelats rätt mellan "fraktionerna".

Det stämmer det Mezzner refererar till. SKF är också medlem i organisationen "svenskt friluftsliv".

Självfallet skall Svenska klätterförbundet främja både "friluftsdelen" och de "tävlingsaktiva" inom förbundet.

Det är betydligt svårare att hitta personer som är villiga att arbeta ideellt än att få fram pengar för att bedriva en verksamhet. Vilket Calle M här kan intyga eftersom han (efter en lång diskussion om fördelning av medel på årsmötet) ställde sig upp och sa rakt ut ungefär att "access har nog med pengar och behöver inte mer i nuläget". Vilket även återspeglas när man kollar hur deras budget ser ut nu i slutet av året.

Diskussionerna har en tendens till att oftast handla om vem som fått vad gällande ekonomisk tilldelning och inte hur de är anpassade efter verksamhetens uppsatta mål, vilket är väldigt synd.

mvh/ Magnus Eriksson

Senast ändrad:
Det är ju nåt som är oerhört vanligt, pengar är inte bara det medel det är tänkt som. Just det faktum att pengar är så lätt att mäta med konkreta siffror gör att de får ett egenvärde. Man vill inte ha de pengar man behöver, utan kanske framförallt ett visst belopp i förhållande till t ex vad nån annan får. Pengar är prestige och status, och på samma sätt som somliga vill ha - inte bara en bättre bil än grannen - utan framförallt en dyrare, så vill man ha anslag till sin avdelning, sektion eller vad det nu gäller som visar att man lyckas med det man ansvarar för.

Vem f-n behöver t ex 5-10 Mkr om året i pension när man är 85... ?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg