Svensk snor mat før 100000 kr i DNT:s hytter

Re: f'låt för urspårningen

-Patric-; sa:
Men om en som snor mat är en mattjyv vad är då en skurk med förkärlek för mattor?

Putte, nu får vi hela renlighetsmaffian på oss snart så passa dig. Som svar på frågan - en mattskurk så klart! ;) Alternativt använder man bindestreck mellan matt och tjyv. (Nån som har slagit upp saken i Svenska språkregler? Martin?)

Tillbaka till tråden: Vad är sämst, en svensk som snor mat i norge eller tusen norrmän som köper billigt fläsk i Stömstad? ;)

/ G

e det jag som snurrar eller?

E det ingen som reagerar på summan? Om vi skiter i valutakurser och sådant och bara tittar på summan rakt av.. Jag har ett matkonto på ca 2500:- per månad och då snålas det inte, tycker jag iaf.. För 100000:- så kan jag käka i 40månader med andra ord 3 1/2 år. Skall vi se realistiskt på det så räcker 100000 till en så där 400dagar för 2 personer(friluftsmat).

Social kontroll

Det är imponerande att norrmännen fortfarande kan ha kvar sitt system med sjelvbetjente hytter. Förutsätter antagligen att de flesta som besöker hyttorna känner varandra och ställer upp på idén och jobbar idéellt.

Sannolikt så kan man inte upprätthålla systemet om majoriteten av stugbesökerna kommer utifrån och inte från den lokala turistföreningen.
Man har ett stort ansvar när man kommer utsocknes ifrån och tar del av systemet. Annars kommer bara nycklar att kunna lånas av de som genomgår någon sorts individuell prövning.

Kölhalning, tjära och fjäder samt publicering på Utsidan Aftonbladet m fl sensationspublikationer med namn och bild tycker jag vore lämpligt straff till de som utnyttjar systemet.

Thure

Re: e det jag som snurrar eller?

-Patric-; sa:
E det ingen som reagerar på summan? Om vi skiter i valutakurser och sådant och bara tittar på summan rakt av.. Jag har ett matkonto på ca 2500:- per månad och då snålas det inte, tycker jag iaf.. För 100000:- så kan jag käka i 40månader med andra ord 3 1/2 år. Skall vi se realistiskt på det så räcker 100000 till en så där 400dagar för 2 personer(friluftsmat).

Räkna med login också samt norska matpriser och ett påslag för att täcka transporter och övriga omkostnader så är det nog lätt att komma upp i 100.000 kronor.

Thure

0690; sa:
Enig med Christian. Det er mye viktigere å fokusere på "føreteelsen" enn på om det er en nordmann eller svenske som snoker. I sin alminnelighet er nok ikke nordmenn bedre enn svensker i så henseende.
Riktigt! Problemet är ju att en svensks dåliga uppförande i Norge (och tvärtom) späder på den rivalitet som finns mellan norrmän och svenskar. Såna tendenser kan man ju även se i den här tråden, med "skämtsamma" upprop som "Ta tillbaka Norge" osv.

Det är synd och skam att folk, oavsett nationalitet, inte kan kan skilja på "ditt och mitt".

/Håkan

Re: Re: e det jag som snurrar eller?

thureb; sa:
Räkna med login också samt norska matpriser och ett påslag för att täcka transporter och övriga omkostnader så är det nog lätt att komma upp i 100.000 kronor.

Thure

mmm.. ok! Låt oss räkna på det. Det kostar 150:- per natt i Norge det klargjordes tidigare, det blir 300:- för 2 personer. Sedan så snor dom mat motsvarande helpension i stugorna, låt oss säga 300:- per person och dag, då är vi uppe i 900:- per dag för 2 personer.. Det är 111 dygn med helpension, det e fan inte illa att göra 111 dygn i fjällen på 2 år.. Inte nog med det, tänk på exponeringsfrekvensen när man snor var 6 dag under 2år...

Jag säger som min förebild Pepps brukar säga: Det e falsk matematik!!

crazy; sa:
Jag hörde talas om en normman som snattade på Konsum här i stockholm för några år sedan.

STÄNG grånsen och släng ut alla norrmän!

Poängen med att nämna att han är svensk är att han kan kanske lättare bli identifierad då. Dessutom är inte nationalitet helt oviktigt i Norge (som tidigare nämnt; svenskar får inte køpa hytter i de flesta norska kommuner, FRP har 20% av røsterna). Att uppfostra norrmän i svensk politisk korrekthet är kanske en lite stor uppgift i detta forum.

Re: Dra in all mat.. in hyttene

Kirunafjällis; sa:
Blir värre.. de eldar upp inredning i svenskhyttene..
Ingen mening att göda lodare..

men.. men.. Frazze, du som enligt egen utsago är en bildad man borde väl kunna skriva något annat än talspråk.. Jag vet inte om det är jag som är korkad eller du som gått för hårt åt pipan.. Hur som helst, jag fattar nästan aldrig något..!?

(det kan vara min bristande intulligienz det beror på..)

Men om de har bott på fjället i två och ett halvt år kanske man borde låta dem stanna där och äta nödproviant. Hundra tusen kronor för två personer på två och ett halvt år är ju betydligt billigare än socialbidrag och lägenhetsboende åt två personer i två år. Och efter två och ett halvt år isolerade från omvärlden på fjället tvivlar jag på att de är så attraktiva på arbetsmarknaden.

Matta tjuvar

tigertamjaren; sa:
Alternativt använder man bindestreck mellan matt och tjyv. (Nån som har slagit upp saken i Svenska språkregler? Martin?)

Eftersom jag känner mig direkt tillfrågad om ett frågetecken i detta sidospår dristar jag mig till att kommentera:
Skriv hur ni vill (= mattjuv eller matt-tjuv/mat-tjuv), så länge ni inte skriver "matt tjuv" eller "mat tjuv". För då får ni jogga runt i de norska fjällen utan käk tills ni själva blir matta tjuvar.

Re: Matta tjuvar

Nordesjö; sa:
För då får ni jogga runt i de norska fjällen utan käk tills ni själva blir matta tjuvar.

*harkel* matta-tjuvar om jag får be!! rätt ska va rätt.

nils73; sa:
svenskar får inte køpa hytter i de flesta norska kommuner, FRP har 20% av røsterna).

Ursäkta om jag inte fattar, det handlar väl inte om att köpa hytterna eller är det så att Svenskar inte är välkomna som hyresgäster i stugorna?..

(tror fortfarande att det är skitsnack med 100 000:)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
bombuspolaris Mat för fjällvandring Fjällvandring 47
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
create Fryspåsar eller vacuumförpacka mat? Fjällvandring 6
Dalu0700 mat 24 hour meal Fjällvandring 5
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
peter notstrand Torkad mat Fjällvandring 3
anders.gusten Mat för nybörjare Fjällvandring 9
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
devlon Kebnekaise, mat och vattetn Fjällvandring 16
Nedar Mat i Ritsem? Fjällvandring 1
eaglerock Mat i Kvikkjokk Fjällvandring 3
BeatriceK HUr laga mat vid ösregn Fjällvandring 77
avslut1008 Torkad mat? Fjällvandring 6
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
lurifix Mat! Fjällvandring 13
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
Barfoba Gammal mat ? Fjällvandring 10
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
josefh Mat i Abisko Fjällvandring 6
hellstrand Torka mat Fjällvandring 4
JoBev Tillgång till mat runt Sylarna?? Fjällvandring 15
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
majsofi mat i Narvikshyttene Fjällvandring 1
sveom Torka mat Fjällvandring 7
larvik line Mat Fjällvandring 1
larvik line vad slags mat är bäst att ha Fjällvandring 1
smula gourmetkäk på tur???? mat i fjällen... Fjällvandring 11
JimmyBoy Mat? Fjällvandring 6
ermo Att torka mat... Fjällvandring 3
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg