Svensk kanothistoria

Många namn jag aldrig hört talas om trots att jag varit i branschen i snart 10 år. Paddlingen var tills för runt 10 år sedan en väldigt obetydlig sport med jämfört med idag få utövare. För runt 15-20 år sedan var havskajakpaddlingen mer eller mindre samma som VKV för gemene man. Bakom den verkliga kajakboomen får vi nog hylla bröderna Richard och Thomas Öhman(Point65) som tillsammans med James Venimore (Kajaktiv) och Erling är de som gjort paddlingen till vad det är idag i Sverige. Efter det har väl kanske Tahe tagit över deras roll men det var dessa fyra herrar som drog igång det på riktigt. I södra Sverige var det Kajakevent (om jag nu skall berömma mig själv och min exkollegar Peter) som fick även södra sveriges vatten att fyllas med kajaker.

Nejnejnej!
Vi var hur många som helst som paddlade i VKV 100, 101 o Kåre o massa andra kanoter bland annat Trapper,Gillöga, Clipper-canadensare. för att inte tala om alla danska Struer-kanoter på 70-talet.
Själv minns jag långturer på 70-talet som utgick från Vaxholm där vi var ca 30 deltagare.
Jag tror inte kanotsporten är större idag än den var på 70-talet. Inte om jag ser på klubbarna i stor-Stockholm i alla fall.
Någon kan säkert fixa fram medlems-siffror kanotförbundet för att se utvecklingen men jag tror inte det är någon rasande skillnad.

Något vi inte heller får glömma är Lars Glassér med med mig veterligen dom första svenska plastpaddlarna i stor upplaga. Minns ni dom med gula skaft o ljusblå blad?
 
Senast ändrad:
Erling Bengtsson och Svima har varit viktiga i Stockholmsområdet de senaste 30 åren. Han introducerade brittiska havskajaker i Sverige och var den enda återförsäljaren av paddelutrustning i området långt in på 90 talet. Dessutom arrangerade han kurser och turer för havskajaker vilket inga klubbar gjorde. De flesta som köpte havskajak, köpte den hos Svima och så var det långt in på 90 talet.

För mig är Erling den som betytt mest för tillväxt och innovation och hamnar högst upp på min lista.

För gemene man har nog havskajaken alltid varit en skäddakajak med uppsvängd för och akter. Begreppet kom ju med de brittiska kajakerna som Erling importerade, Sea kayak.
Jag kan ha fel, men jag tror att VKV var tvungna att kalla sina kajaker för havskajaker för annars förstod inte gemene man vad de skulle användas till. Havskajak låter äventyrligare än skärgårdskajak.
 
Mera lådor men hur mycket paddlas det?

Jag tycker inte att utvecklingen av friluftslivet i kajak gått så mycket framåt sista decennierna i Sverige skillnaden är att det finns ett stort utbud av billiga kajaker men de flesta som köper dem paddlar relativt lite typ kring sommarstugan. Inget fel men kanske är det en fluga av liknande karaktär som vindsurfingen som var jättestor men som nu mattats av till en rännil.

Vad har ni för uppfattning har t ex GPSerna gjort att vi ser flera kajakpaddlare som tidigare inte vågade sig ut i de riktigt gyttriga skärgårdarna?

Verkar vara en ganska parallell utveckling i våra grannländer. Finland och Norge har mycket fina förutsättningar för långturer och en lång tradition även om jag tror att den stora kanadensarvågen i Sverigen på 60-talet inte var lika uttalad och Finland och Norge har också en marknadsutveckling sista decennierna med stor import från billigare tillverkningsländer och av rotationsgjutna kajaker.

Thure
 
Men det verkar som att man bara skriver om det man känner till o framhåller det som den enda sanningen.
Brunnsviken vet jag har arrangerat kurser och långfärder sedan 50-talet.
Vaxholm har gjort det sedan minst 60-talet.
SPK och Örnsberg har oxå haft liknande verksamheter sedan minst 60-talet.

Kanoter och paddlar har alltid gått att få tag på. Kanske inte rakt över disk alltid. Mkt såldes nog via annonser i Kanotnytt. Själv köpte jag en ungersk träpaddel av Kalle von Gerber ute i Huddinge.
 
Men det verkar som att man bara skriver om det man känner till o framhåller det som den enda sanningen.
Brunnsviken vet jag har arrangerat kurser och långfärder sedan 50-talet.
Vaxholm har gjort det sedan minst 60-talet.
SPK och Örnsberg har oxå haft liknande verksamheter sedan minst 60-talet.

Kanoter och paddlar har alltid gått att få tag på. Kanske inte rakt över disk alltid. Mkt såldes nog via annonser i Kanotnytt. Själv köpte jag en ungersk träpaddel av Kalle von Gerber ute i Huddinge.

Ja, men det faller i skugga av det som senare kom. BKKs historia finns ganska bra dokumenterad i klubbhuset. Medlemsantalet per år finns också.
Från 1990 till 2003 gick klubben från 280 till över 1200 medlemmar. Kring 1990 var antalet deltagare vid instruktörstillfällen sällan över 10, kring 2003 var det inte ovanligt med 100 instruktörledda på vattnet per instruktörstillfälle.

Tillgängligheten har betydelse. Under 90-talet var merparten av kanoterna i klubbens förråd köpta på Svima. Numera är blandningen vidare, men det syns klart vilka återförsäljare som finns i närområdet.
 
Myten om den gigantiska kajakmarknaden är väl spridd. Visst man kan nog se ökningar över åren men inga riktiga boomar. Den ända riktiga boomen var under 80 och 90 talet. När Trapper tillverkade några 1000 glasfiber kanadensare om året. Detta var något helt nytt på marknaden billiga underhållsfria kanoter. Åker man runt i Bergslagen ligger det i princip minst en kanadensare vid varje sommarstuga. Att paddla kanot var något alla gjorde närmare skolavslutningen och på konfirmationslägret.

För att vara säkra på att komma över en kanot tältade folk utanför fabriken. Kanot boomen fick ett abrupt slut i slutet på 90 talet.

Ett bra sätt att kolla hur det ser ut i verkligheten är att kolla på www.allabolag.se Svima är ungefär lika stort som Hallstahammars lokala cykelhandlare den internationella jättkoncernen Point är hälften så stor som den svenska snurrebåtstillverkaren Linders. Den sydsvenska big playern Atera hittar jag inte ens

Jämför man med Stadium. Naturkompaniet blir det bara fånigt

OBS OBS OBS OBS storleken på marknaden säger givetvis ingenting om hur kul man har på jobbet.

Personligen har jag inte haft en tanke på att säga upp mig från mitt riktiga jobb. Och det är mitt råd till alla

Hans Friedel
 
big player

haha tack för den Hans, Aterra är ett litet företag som är nischat på att uppleva och ha kul. Det tar många år att bygga upp ett företag från scratch, Aterra är två år gammalt. Under 2010 nådde vi den omsättning som var målet, 2011 låg vi strax under målet. 2012 kommer många spännande saker att hända helt i linje med vår företagsidé.

Det är riktigt att marknaden är liten enligt mig borde den vara betydligt större och jag tror den kommer att kunna växa med rätt "Players" på marknaden. Men det är en annan tråd som kanske inte skall just vara en tråd på Utsidan...

Mvh,
Leif
Aterra.se

Player: Den moderna Casanovan, Playern är inte en sensuell person, eller vidare charmig. Han använder alla knep som tänkas kan för att få tillgång till vad alla players är ute efter, erövra kvinnor. Playern kan röra sig i olika sammanhang, på hemmafester, ute på klubbar eller i princip där stora mängder kvinnor samlas. Playern anser sig vara guds gåva till kvinnorna, han försöker lysa med självsäkerhet och gärna flasha med dyra kläder, smycken eller dylikt. Playern har ett mål, search and conquer. ;)
 

Liknande trådar