Många namn jag aldrig hört talas om trots att jag varit i branschen i snart 10 år. Paddlingen var tills för runt 10 år sedan en väldigt obetydlig sport med jämfört med idag få utövare. För runt 15-20 år sedan var havskajakpaddlingen mer eller mindre samma som VKV för gemene man. Bakom den verkliga kajakboomen får vi nog hylla bröderna Richard och Thomas Öhman(Point65) som tillsammans med James Venimore (Kajaktiv) och Erling är de som gjort paddlingen till vad det är idag i Sverige. Efter det har väl kanske Tahe tagit över deras roll men det var dessa fyra herrar som drog igång det på riktigt. I södra Sverige var det Kajakevent (om jag nu skall berömma mig själv och min exkollegar Peter) som fick även södra sveriges vatten att fyllas med kajaker.
Nejnejnej!
Vi var hur många som helst som paddlade i VKV 100, 101 o Kåre o massa andra kanoter bland annat Trapper,Gillöga, Clipper-canadensare. för att inte tala om alla danska Struer-kanoter på 70-talet.
Själv minns jag långturer på 70-talet som utgick från Vaxholm där vi var ca 30 deltagare.
Jag tror inte kanotsporten är större idag än den var på 70-talet. Inte om jag ser på klubbarna i stor-Stockholm i alla fall.
Någon kan säkert fixa fram medlems-siffror kanotförbundet för att se utvecklingen men jag tror inte det är någon rasande skillnad.
Något vi inte heller får glömma är Lars Glassér med med mig veterligen dom första svenska plastpaddlarna i stor upplaga. Minns ni dom med gula skaft o ljusblå blad?
Senast ändrad: