Svensk Himalayaexpedition åtalad...

Inte hemma här

Känner också att den här typen av inlägg inte passar in här. Eller ens någonstans. Obehagligt.

Jag tycker att ett äventyrsforum är en mycket lämplig plats att reda ut oklarheter i branchen. Vad är förslaget annars?

Uppenbart så har ju väldigt många missuppfattat bedriften eftersom den lades fram på ett felaktigt sätt och det är väl just det som Mr Corax vill ändra på i och med sin artikel. Ett syfte är redan uppnått och det är ju att spökskrivaren som stal bilder till höger och vänster och manipulerade dem har lovat att inte skriva mer om sånt här.

//Magnus

(---)

I all sin ödmjukhet valde han däremot att vara anonym, att skriva under pseudonymen Davidoff då han presterade detta litterära storverk:

(---)
Den här tråden är en skam och man får hoppas att moderator låser tråden. För vad tror ni tråden kommer att resultera i annat än en lynchmobb.

(---)

Det finns snyggare sätt att reda upp detta. detta är ett exempel på hur 'oseriös medborgarjournalistik' utvecklar sig till ett hjärnlöst drev.
Get with the program utsidan.se!

/SS

Hâller med om att det inte är snyggt med lynchmobbning, men hâller inte med om att denna trâd är en sâdan. Det är mest folk som verkar besvikna och bestörta över att - som det verkar - svenska klättrare far med osanning samt olovandes använder andras bilder i sin rapportering om sina egna bedrifter.

I ditt inlägg kritiserar du istället allt och alla (inkl. all dem som är besvikna pà att en person de kanske beundrat verkar ha fejkat sin bedrift), utan att i ett enda andetag berörar själva sakfrâgan. Vad anser du själv om det som här debatteras? Har du nâgra konkreta âsikter eller argument mot de àsikter janne Corax lagt fram?

Till yttermeravisso innehâller ditt inlágg de enda riktigt râa och otrevliga attacker som finns i denna trâd, även om det enligt dig är nâgon annan som skrivit dem (vilket jag iofs. inte betvivlar). Tonen i ditt citat är INTE den ton som finns i denna trâd, även om du verkar vilja indirekt pâskina att denna är den allmánna stilen i den sk. "lynchmobben" och "hjärnlösa drevet".

Samt, för att avsluta, liksom den Davidoff du nämner (och vars inlägg var ytterst osmakligt), skriver även du ditt inläggt under pseudonym. Snacka om att kasta sten i glashus!

Mvh

Mats Lindholm

Hâller med om att det inte är snyggt med lynchmobbning, men hâller inte med om att denna trâd är en sâdan.

Håller med. Jag skulle vilja påstå att tråden i stort är ett gott exempel på utsidans styrka, nämligen att folk håller god och saklig ton. I långt högre grad än i tidningars kommentarsfält eller i andra fora. Låt oss se till att det förblir så.

I själva sakfrågan får man nog säga att med sådana vänner som "spökskrivaren Peter" och anonyme "TotalSpinal" behöver man inga fiender!

clindh

Forumvärd
Samtidigt verkar det pågå ett svenskt mästerskap i kast med sten i glashus.
Att anonymt gå till personangrepp och sänka nivån som du just gjorde är isåfall ypperligt exempel på just det du anklagar andra för - inser du inte det själv?

Denna diskussion tycker jag hållt sig på mattan helt OK, det finns konkreta frågetecken som behöver rätas ut och tycker ni klarat att hålla nivån mycket bra.

Vad någon vräker ur sig på andra forum eller när man snackar med polarna har inte med denna diskussion att göra. Flashbacks må ha andra regler men skriver man som du ger exempel på så åker den personen ut med aktern före, trust me.

Det verkar bli med denna tråd som med så många andra, att det blir en debatt om debatten istället för om sakfrågan.

Corax har gjort något nytt och ovanligt inom klättringen nämligen en ambitiös kritisk granskning av vad några bergsbestigare påstått sig gjort. Det har, med den grundligheten, mig veterligen inte förekommit tidigare. Vi behöver mer av det, inte minst för att komma bort från diskussionen om att ifrågasättanden är synonymt med att kasta sten i glashus och att klättrare kastar skit på varandra.
En tradition av relativ ärlighet i klättrares rapportering av sina prestationer får inte tas till intäkt för att klättrare står över all kritik.

Snacka om intresse...peter1959, achtminus, bessepersson, Bettega, clindh, Erik Barkefors, Jockemeister, johre, kjpil, Mija F, Mikael_B, mistral, nilssa, Peaceful, Petri Stenport, seon, srpp, Staffan Andersson, Tomas Odhult, ulfjohansson, urar mfl,

Hej Noob,
Direkt from en icke svensk klattrare jag kant i manga ar. Trovardig och mycket noggrann med att vara korrekt i sina egna forsok. Han pratade med Tashi direkt Tashi kom ned och Tashi sa att dom bara klattrade till fasta repen som definitivt stannade pa Nord toppen. Klattraren bad om att vara anonym, vilket vi respekterar.

Som Seon har skrivit så låt diskussionen återgå till trådskaparens frågor? Citatet ovan skulle ju vara väldigt intressant att få svar av direkt från de svenska klättrarna? Eller inte?

Jag måste dock småskratta en anings angående Coraxs detektivarbete....beskriver ju situationen ganska bra och hur många toppar har ett berg egentligen?

Åter till det intressanta!

Hej Noob,
Direkt from en icke svensk klattrare jag kant i manga ar. Trovardig och mycket noggrann med att vara korrekt i sina egna forsok. Han pratade med Tashi direkt Tashi kom ned och Tashi sa att dom bara klattrade till fasta repen som definitivt stannade pa Nord toppen. Klattraren bad om att vara anonym, vilket vi respekterar.

Jag var inte dar personligen men har foljt Shisha klattring under snart 10 ar. Jag har hjalpt Andrew Lock med teknologi och website under dom senaste 4 aren. Andrew med klatterkompis ar dom enda som klarat toppen i ar. Enligt Andrew och andra var rutten fran Nord till Central osakrad och farligare an vanligt i ar. Mazur's gang har precis gjort klart att dom INTE klarade Central utan vande pa Nord. Vad jag vet sa ar det ingen som gjorde Central i ar och tva som gjorde riktiga toppen (kan ha fell vad galler Central dock..).

Hej Anneli och Johanna!

Det vore jättebra om ni kunde bemöta ovanstående.
Gärna med fler bilder om det finns.

Hälsningar
Rickard Larsson

Som Seon har skrivit så låt diskussionen återgå till trådskaparens frågor? Citatet ovan skulle ju vara väldigt intressant att få svar av direkt från de svenska klättrarna? Eller inte?

Jag måste dock småskratta en anings angående Coraxs detektivarbete....beskriver ju situationen ganska bra och hur många toppar har ett berg egentligen?

En fattar du väl, den högsta, de andra är höjder....ingen klättrare säger väl att han bestigit den o den höjden, så de döper alla höjder till toppar för att det låter bättre...och de slipper klättra ända högst upp...;)

Jag får väl sägas tillhöra målgruppen för media i det här fallet. Jag blir slagen av Annelie Pompe i fridykning med ca 80 meter och i bergsbestigning med nästan 5.000 meter. Men i ”armchair adventure” är jag lika med henne ;-)

Den här tråden kanske i framtida forskning kommer att kallas starten av Corax-syndromet – och då mena att alla äventyrare måste vara lika noga med att kolla fakta, som går till ut media, som säkringar i berget. Det första kan äventyra livet som äventyrare och det andra kan äventyra livet.

Att det finns olika sorters äventyrare är ingen nyhet för mig. Alla som läst Krakauers bok Tunn luft eller någon av de övriga böcker i ämnet har förstått att det finns turister som dras upp på bergen av guider, fattiga ensamvargar, wannabees och så de riktiga äventyrarna.

Men alla kan råka ut för ett problem. Om folk tror att man redan varit uppe på toppen hur ska man då kunnna skramla ihop medel till att slå sitt gamla rekord och kommma upp på den toppen?

ps. Jag tycker att min systerdotter (jämnårig med AP) som varit uppe på 6.000 meter är värd beundran – och de som varit högre är ännu bättre prestationsmässigt!

I media verkar enbart höjdmeter räknas

Om Erik B är representativ för mediaintresset avseende bergsbestigning då förstår jag äventyrarnas fokus på höjdmetrar. Det är ju enkelt, mätbart och kanske det mest säljbara.

Likaså tolkar jag Erik B som att det inte är så noga med att bergsbestigare verifierar sina påståenden.
Man behöver visserligen inte gå till överdrift och nå bevisvärde för fällande dom i domstol, men om man använder sina bergsbestigningsprestationer för att nå en publicitet som man senare på olika sätt försöker slå mynt av så är det rimligt att kräva ärlighet i det man rapporterar samt även att påståendet på något sätt kan beläggas.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg