Ja, nu är det ju färdigutrett gällande var det var.
Jag tycker dock att det är skumt, precis som Magnus påpekar och som jag skrivit tidigare här i tråden, att man inte har haft en enda bild att visa på det de trodde var toppen, och skumt att de inte filmade den. Det är också skumt att man avser bestiga en av världens absolut högsta berg, på över 8 000 meter, och inte vet ett ögonblick om hur det ser ut dit man ska. Hade man vetat det hade detta misstag aldrig kunnat ske. Det låter ju skumt. Eller, ja, antingen är det något skumt, eller så, ursäkta mig, men så är de mer än lovligt korkade. Jo, jag vidhåller, avser man bestiga en 8000-are utan att veta ett ögonblick vad det är för berg man ger sig an, då är man i mina ögon korkad. I alla fall i det avseendet.
För det finns ju en viktig aspekt i detta: De hade som mål att ta sig upp på toppen, den riktiga topp-toppen alltså. De hade inte tagit reda på ett ögonblick vad det var de hade gett sig in på för då hade de ju utan tveksamheter vetat att de inte var toppen de såg bakom sig. De hade uppenbarligen ingen aning om hur det såg ut, hur vägen dit såg ut och vad som fodrades. De skulle ju inte bara upp för backen till Central summit, de hade ju haft för avsikt att ta sig förbi den kniviga kammen också. Hur i hela friden skulle de klara det hade de tänkt sig?
Det här visar att det verkligen är sant att fullständiga blåbär ger sig i kast med 8000-metarna. Och det är inte helt bra det.