Svarta websidor och deras nackdelar och förtjänster

Eftersom det aktualiserats i en annan tråd, startas härmed en tråd i vilken man kan skriva kommentarer om svarta webhandlare och hur man kan blir lurad på dessa, respektiv fördelarna med dessa och det skattefusk som kan erbjudas denna väg.

Alla kommentarer som inte strider mot forumreglerna är naturligtvis välkomna och jag uppmanar eller propagerar på intet vis för handel vare sig med smuggelgods eller annan kriminell verksamhet.

(Personligen tycker jag det är bra att alla betalar sina skatter avgifter, så att det räcker med att jag betalar mina egna.)

Då hakar jag på med ett mothugg till detta übermoraliserande.
Tror inte att så många av er blir ledsna om tullen missar att dra moms och tull på den den där fina skaljackan ni beställt från USA?
Fast ni som blir det får gärna svara.

/K

Jomen, jag har ju god anledning att bli ledsen varje gång någon annan smiter från de kostnader vi demokratiskt har kommit överens att dela på.

Om hälften av all försäljning sker utan moms, så måste ju momssatsen på det som säljs med moms vara dubbelt så hög, för att staten ska få samma intäkt.

Jag gillar inte att folk fuskar med bidrag, och jag tycker lika illa om fusk med skatter. Om det försvinner 1000 spänn ur statskassan genom att folk valt att gå vid sidan om reglerna så har det ju samma effekt.

Jag tycker att det är en märklig inställning när folk ibland ondgör sig över parasiter som fuskar med bidrag, och sedan glatt diskuterar om olika sätt att fuska med skatten. Man kan kalla det übermoraliserande, själv tycker jag att det är enklare än så; pengar som pengar.

Har jag aldrig gjort fel själv? Jo, antagligen, men det är inget jag är stolt över, eller har haft som mål. Jag ser ingen anledning att försvara det helt enkelt.

Fördelar: Man arbetar för samhällsförändring medelst civil olydnad. Likt den som skickar en möbelgrupp genom fönstret på McDonald's i protest mot den imperialistiska utsugarkapitalismen så protesterar man mot 2/3-i-skatt-samhället genom att handla svart.

avslutad210712

Gäst
Har vid några tillfällen beställt saker från utlandet och mina synpunkter är att man självklart inte skall uppmuntra till lagbrott MEN (har hört på lets dance) om leverantören uppenbarligen skrivit ett för lågt värde på försändelsen skall jag då vända mig till tullen och be att få betala lagstadgade avgifter? I landet Sverige skulle jag vara rädd för det för säkert som amen i kyrkan skulle tullverket beslagta mitt gods under flera år medan utredning pågår och i slutänden klomma fram till att det är jag som felat och ålägga mig skyhöga straffavgifter plus konfiskering av godset.

Har själv vid tre tillfällen fått saker leverade där värdet varit så lågt att inga extra avgifter tillkommit och vid ett tillfälle tillkom (GPS från USA) alla avgifter.

Om man som privatperson vid enstaka tillfällen kommer undan avgifterna så ser inte jag det som ett speciellt allvarligt brott. Om man regelbundet, kanske tom i form av svartimport, sysslar med sånt är det en helt annan sak men nu pratar vi väl om privatpersoner som köper lite kläder, friluftsutrustning,. kameror eller något annat som är betydligt billigare framförallt i USA. Köper man inom EU behöver man ju inte bry sig om såna småsaker och även en inbiten EU-motståndare som jag kan erkänna att vissa saker blivit betydligt enklare.

avslutad210712; sa:
om leverantören uppenbarligen skrivit ett för lågt värde på försändelsen skall jag då vända mig till tullen och be att få betala lagstadgade avgifter?

Problemet med företag som systematiskt väljer att undvika tull är att de slår bort benen på de som försöker vara seriösa.

Det är vi alla som gemensamt bestämt att tullen och skatteverket ska ta ut dessa avgifter.

Tack och lov så skiljer sig också reglerna för sånt som man kan tänkas "importera" som privatperson och sådant som sker mer systematiskt.

Det är inte jättekomplicerat, frågan har avhandlats många ggr på utsidan, och i någon mån tycker jag nog att reglerna stämmer överens med majoritetens rättsuppfattning. Dvs man får t ex handla saker privat när är på resa, men det finns en gräns för hur mycket.

I den mån leverantören eller tullen gör fel är jag inte säker på att du som kund har skydighet att anmäla.
Utifrån att detta sker utan uppsåt från din sida, samt troligen i väldigt liten utsträckning så är belastningen på statsfinanserna (och moralen)inte mycket att orda om.

Att fuska för att minsann alla andra gör det eller för att man kommit på ett sätt att gå runt systemet är ju liksom en annan sak.

Civil olydnad kan man ju tycka olika om, men åtinstone majoriteten bör ju tycka illa om det, utifrån ett demokratiskt perspektiv. Självklart är det vanskligt att skilja på det fina med civil olydnad från olika politiska ståndpunkter, men det kan ju förvisso skilja på varför man bryter mot lagar; för att uppnå förändring, eller för att uppnå kortsiktiga och personliga fördelar. Att påstå att allt man gör som inte stämmer med samhällets rättsuppfattning är "civil olydnad" kan ju vara en aning onyanserat.

Svart handlare

Jag är lite nyfiken på vad som är en svart handlare och hur det på något vis kan vara en fördel med denne handlare.

Tullmurar

gillar jag inte där de leder till att producenter i 3:e världen missgynnas.

Det finns en del tycker jag ologiska strafftullar runt EU på t ex kläder från Norge och USA som leder till att priserna på direktimport från dessa länder blir orimligt dyr. Produktionen ligger antagligen oftast utanför dessa länder.

Konkurrens är i allmänhet bra inom ekonomier.
Svenska handlare förlorar på konkurrens utifrån men vi konsumenter vinner.

Moms är en rätt vettig typ av skatt IMHO. Men jag tycker det är svårt att avstå från att handla billigare utomlands även om det innebär att svenska staten dvs vi alla förlorar lite skatteintäkter den vägen.

Thure

Parallellimport

Parallellimport är ju possitivt för oss som konsumenter. Om den svenske generalagenten sätter ett för högt pris och vägrar sälja till företag som sysslar med prisdumpning. Lösningen kan då vara denna typ av leverantörer.

Parallell import är sunt och konkurrensstärkande tycker jag också, men självklart ska parallellimportören följa lagar och regler.

Det är ju rätt vanligt, för den delen.

Jag är nog generellt en frihandelsförespråkare. Naturligtvis är finessen med tull oftast att genom statliga medel styra om i konkurrenssituationen på hemmamarknaden.

Det är ju också så att många länder som alltsom oftast förespråkar frihet och fri handel omger sig med diverse tullmurar.

Fast det är nog OT...

Re: Svart handlare

barret; sa:
Jag är lite nyfiken på vad som är en svart handlare och hur det på något vis kan vara en fördel med denne handlare.

En svart handlare är väl helt enkelt en som inte redovisar sin verksamhet enligt gällande regler.
Det finns förstås många sätt att göra det på.

Ofta kan det också vara avhängigt lagstiftningen i andra länder än Sverige förstås.

Du kan antagligen handla lagligt i utlandet, och felet uppstår inte förrän du själv för godset in i Sverige.
Alltså har det också betydelse vem som står som ansvarig för den frakten.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg