Svårt att bedöma hur brant det är från karta

Skogsstyrelsen har kartor med marklutning https://kartor.skogsstyrelsen.se/kartor/ välj 'val av karta' - 'skogliga grunddata-mark' - 'lutning branter'.
Jag tycker den kan kännas lite seg och svårnavigerad så jag brukar först zooma in på området jag är intresserad av i den första översiktskartan innan jag väljer lutningsvyn.

Området med Rensnävet nere till höger. Ån som löper diagonalt är Storån.
1744958166943.png

Skogsstyrelsen har kartor med marklutning https://kartor.skogsstyrelsen.se/kartor/ välj 'val av karta' - 'skogliga grunddata-mark' - 'lutning branter'.
Jag tycker den kan kännas lite seg och svårnavigerad så jag brukar först zooma in på området jag är intresserad av i den första översiktskartan innan jag väljer lutningsvyn.

Bra tips!

Även bra med kartan "skogliga grunddata-mark" - "markfuktighet".

Visa bilaga 46393
Oj, vilken hink att ösa information ur! Den visar ju väldigt mycket av intresse, TACK.

Här är en karta som visar markens lutning och din planerade tur. Den är färgsatt med 9 stycken färger som visar lutningen i 5-gradersintervall. Grönt = 0 – 5 grader, ljusgrönt = 5 - 10 grader, osv.

Du kan få den med valfria lutningsintervall och valfritt antal färger. Skriv om du vill testa något annat.

Lutning 5 gradersintervall.jpg

Det blev genast lättare att orientera sig med höjdkurvorna! Var hittar du denna funktionalitet? Verkar riktigt användbar även om Skogsstyrelsens karta med lutning och terrängskuggning har sina fördelar, främst den högre upplösningen.

Skulle gärna testa din variant ;)

Kartan är framställd med programvara som matas med data från Lantmäteriverket. Dessa data finns för fri nedladdning på Geotorget. Exempel på programvara att använda är ArcGIS och QGIS, det senare är gratis. Det finns mycket som går att göra med dessa program.

Vill man ha högre upplösning finns det på Geotorget. Jag valde en kompromiss för att få en rimlig filstorlek.

En annan variant att göra med höjddata är färgsatta höjdkartor som denna över Sarek postad här på forumet.

Ok, då tackar jag för ditt engagemang :) men jag tror jag nöjer mig med din sista kartbild som funkar i kombo med skogsstyrelsens funktionalitet och min.karta med terrängskuggning.

Allmänt sett verkar området inte vara värre än att man kan improvisera lite vid behov. Tror säkert det kan bli en fin tur, om det nu blir denna eller det dyker upp något annat som fångar mitt intresse.

Men jag har alltid velat komma till Lunndörrsfjällen efter en väldigt speciell tur uppe på Flatruet nyåret 78-79 i 35-gradig kyla. Den svaga solen gick ner och belyste Dörrarna i ett guldfärgat scenario och den bilden har jag alltid haft med mig och velat komma dit. Nu kanske det äntligen kan bli av.

Det är så med google earth - det rundar av och mjukar upp. Alla aggresiva toppar i Sarek ser mjäkiga ut tex.
Handlar inte det om vad de använder för elevations-data? De har kanske inte samma upplösning på elevationsdata som t.ex. LM.

Att lägga in LMs data i ett GIS-program är ju som sagt var en lösning, och jag undrar om det inte finns möjlighet att skapa 3D-bild från såna data, liknande Google earth fast kanske inte i realtid).

Handlar inte det om vad de använder för elevations-data? De har kanske inte samma upplösning på elevationsdata som t.ex. LM.

Att lägga in LMs data i ett GIS-program är ju som sagt var en lösning, och jag undrar om det inte finns möjlighet att skapa 3D-bild från såna data, liknande Google earth fast kanske inte i realtid).
Jag vet inte riktigt, men jag upplever att alla toppar ser "mesigare" ut i google earth än i verkligheten. TÄnker speciellt på Ähparmassivet som inte alls ser lika aggressivt ut som IRL. Känns som det ligger nåt "uppmjukande filter" över bergen, gissar att det förenklas rätt mycket.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg