Gör det inte, då har du käkat din sista murkla!
Skippa stenmurkla och använd toppmurkla istället.
Bon apetit
Gör det inte, då har du käkat din sista murkla!
Jag fick hör av frugans väninna som jobbar på Njurenheten, tror det var i Göteborg, men ialla fall, hon sa att hon inte äter plockad svamp, typ trattkantareller, för att det behövs bara en liten, liten bit av giftig sort, för att man ska riskera njuranalys resten av livet.
Jag vet att man tar en risk, men jag kollar svampen tre gånger innan jag äter den, och än har det gått bra.
Är den här sjuksköterskan överdrivet rädd ?
Nog anser jag att hon är överdrivet rädd. Om man bara använder det minsta mått av sunt förnuft alltså. Som i fallet med den Thailändska plockaren - skulle du plocka och äta en svamp i Thailands djungel som du tycker påminner om en i våra skogar ätlig svamp?
Men om vi håller oss till trattkantareller och betänker mängden sådana som plockas och förtärs varje år och av hur många individer dessa plockas. Och sen jämför med antalet förgiftningsfall där trattkantarellen är boven i dramat...
I jämförelse tar nog sjuksköterskan en större risk om hon t.ex. tar cykeln till jobbet varje dag i trafiken
Murkelsåsen på svamparna jag hittade under klätterkursen i våras var riktigt god - återstår att se om jag kan få några avkommor. ;-)