Svampförgiftning

Jag fick hör av frugans väninna som jobbar på Njurenheten, tror det var i Göteborg, men ialla fall, hon sa att hon inte äter plockad svamp, typ trattkantareller, för att det behövs bara en liten, liten bit av giftig sort, för att man ska riskera njuranalys resten av livet.
Jag vet att man tar en risk, men jag kollar svampen tre gånger innan jag äter den, och än har det gått bra.
Är den här sjuksköterskan överdrivet rädd ?

Nog anser jag att hon är överdrivet rädd. Om man bara använder det minsta mått av sunt förnuft alltså. Som i fallet med den Thailändska plockaren - skulle du plocka och äta en svamp i Thailands djungel som du tycker påminner om en i våra skogar ätlig svamp?

Men om vi håller oss till trattkantareller och betänker mängden sådana som plockas och förtärs varje år och av hur många individer dessa plockas. Och sen jämför med antalet förgiftningsfall där trattkantarellen är boven i dramat...

I jämförelse tar nog sjuksköterskan en större risk om hon t.ex. tar cykeln till jobbet varje dag i trafiken

Jag jobbar på Njurmedicin i Göteborg, på en Dialysavdelning och har vart på föreläsning om giftiga svampar. Och det är inget skämt om hur lätt njurarna slås ut om du äter fel giftig svamp (vissa är värre än andra). Dialys 3ggr i veckan á 4-5 timmar resten av livet är inte värt för att slarva med nogrannheten vid svampplockning.

Precis som sagts i tråden är det toppig spindelskivling som man ska akta sig för när man plockar just kantarell, eftersom den gillar samma områden som kantarellen. Det behövs inte mycket för att totalt sabba njurarna(i bästa fall, i värsta fall dör du), ung en halv lillfingernagels storlek räcker. Visst ser den inte ut som en kantarell, men fallen där folk fått i sig svampen är för att det har kommit med en pyttebit från en toppig spindelskivling, iom att människor blivit helt till sig när dem hittat ett jätteställe med kantarell. Och med det lilla är det kört. Det är ingen myt att personal på Dialysavdelningen är försiktiga med vild svamp, det finns inget yrke med fler hypokondriker är inom sjukvården. (Jobbar du på Trauma slarvar du inte med cykelhjälm, jobbar du på onkologen tittar du jämt efter knölar eller konstiga leverfläckar etc. Läkare ska tydligen vara värst...)

Var bara noga med att plocka rätt svampar du VET vad det är, och var noga med rengöring av kantarell så är det absolut ingen fara med att plocka svamp själv.

Ha en härlig höst i svampskogen!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg